لزوم به کارگیری مکانیسم الگوریتم‌ها در بازار سرمایه

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۹۰
لزوم به کارگیری مکانیسم الگوریتم‌ها در بازار سرمایه

گروه بورس|

یکی از مدیران سرمایه‌گذاری به کارگیری مکانیسم الگوریتم‌ها در بازار سرمایه را اقدامی موثر در افزایش کارایی و رشد بازار سرمایه ارزیابی می‌کند.

مجید علیزاده در حاشیه مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه در خصوص نقش این مسابقه و رویدادهای مشابه در افزایش سطح حرفه‌ای معاملات به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این نوع معاملات باعث افزایش سطح کارایی بازار سرمایه می‌شود؛ به نحوی که با کاهش هزینه و افزایش سرعت معاملات، کارایی بازار افزایش یافته و از تاثیرگذاری شایعات و هیجانات جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در دنیا تقریبا ۸۵ درصد از معاملات در سطح معاملات الگوریتمی و معاملات آنلاین است که در صورت پیاده‌سازی در کشور ما نیز کمک بزرگی به رشد بازار خواهد کرد.

علیزاده در خصوص مزایای به کارگیری مکانیسم الگوریتم‌ها در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اولین مزیت، افزایش حجم معاملات است که سبب ماندگاری پول در بازار شده و رونق بازار نیز حفظ می‌شود.

وی افزود: مورد دوم کاهش اثرگذاری شایعات به دلیل حذف احساسات و عواطف و مورد سوم امکان جذب تیم‌های جدید به بازار است؛ به‌طوری که پس از جذب موفق تحصیلکردگان مالی و حسابداری، اکنون به واسطه حضور الگوریتم‌ها در بازار سرمایه، فارغ‌التحصیلان مهندسی نیز به بازار ورود کرده‌اند و این اتفاق علاوه بر اشتغال‌زایی باعث افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه شده است. همچنین دید فنی و مهندسی به بازار اضافه شده که می‌تواند به شکوفایی هر چه بیشتر بازار کمک کند.

   رشد بازار به دلار و تورم بستگی دارد

علیزاده با تاکید بر متغیر وابسته بودن بازار سرمایه در برابر دو متغیر مستقل تورم و نرخ دلار یعنی توانایی بانک مرکزی برای مدیریت نرخ ارز گفت: چنانچه بخواهیم ادامه رشد یا تعدیل شاخص بورس را در ماه‌ها یا حتی سال آینده پیش بینی کنیم، ابتدا باید به بررسی روند تغییرات فاکتورهای اثرگذار بر آنها یعنی نرخ دلار و تورم در آینده بپردازیم. به نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی در مدت زمان مورد بررسی ما این است که حتی الامکان دلار را در همین قیمت‌ها مدیریت و از نوسان‌های شارپی آن جلوگیری کند.

وی با پیش بینی افزایش تدریجی نرخ ارز در سال آینده افزود: با فرض ثبات شرایط سیاسی فعلی به دلیل کاهش عرضه، نرخ دلار در سال آینده بیشتر از نرخ‌های فعلی خواهد بود و بر این اساس بازار می‌تواند حداقل

 ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر رشد داشته باشد، چراکه در سهامی با بنیاد مناسب چنانچه نرخ ارز نیما از ۱۲ هزار تومان فعلی فقط به مبلغ ۱۳ هزار تومان افزایش یابد، در سودآوری آنها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و در نتیجه روند رشد بازار حفظ خواهد شد.

علیزاده در تشریح مدل اثرگذاری فاکتور دوم یعنی نرخ تورم بر بورس توضیح داد: نرخ تورم سالانه منتهی به دی ماه ۹۸، حدود ۳۶.۸ درصد بوده و با توجه به اینکه تورم پدیده‌ای پولی است و آمار‌های بانک مرکزی گویای رشد نقدینگی حداقلی ۲۶ و ۲۷ درصدی است، انتظار تورم در این حد برای سال آتی نیز قابل انتظار است که اثر خود را بر بورس نیز خواهد گذاشت.

علیزاده ادامه داد: البته از دو جنبه بر بورس اثر گذار است: جنبه اول افزایش نرخ فروش محصولات است که باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد.همچنین در بُعد دیگر به دلیل اینکه سهام، خود نیز یک دارایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود، با افزایش تورم ارزش آن نیز افزایش می‌یابد. هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت اصلاح نیز داشته باشیم.

  دولت به بورس تکیه کرده است

این فعال حوزه مالی با تاکید بر نگاه ویژه دولت به بازار سرمایه به عنوان منبع تامین مالی در شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی گفت: دولت برنامه‌های زیادی دارد و در بودجه نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جدید جهت انتشار در بازار سرمایه لحاظ کرده که این اوراق در انواع مختلف و در فواصل مختلف قابل انتشار در بورس است.

  لزوم تعیین تکلیف معامله گران گروهی

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید برضرورت افشای تخلفات در بازار سرمایه همچون افشای اطلاعات گفت: ابتدا باید به تقویت زیرساخت‌ها در بازار سرمایه توجه جدی شود.

علیزاده افزود: همچنین در حوزه قوانین باید گام‌های تازه‌ای برداشته و در اجرا نیز سخت‌گیری‌های لازم به کار گرفته شود. ضمن اینکه اگر انجام معاملات گروهی واقعا جرم است پیگیر باشند و اگر جرم نیست، با این مساله سلیقه‌ای برخورد نشود.

وی در پایان با اشاره به لزوم برخورد با سیگنال فروشان و اطلاع‌رسانی مناسب صورت گرفته در زمینه تصمیم بورس یادآور شد: اگر کسی محکوم می‌شود بازار باید بداند که جزییات محکومیت او چیست. ضمن اینکه با شناساندن شخص متخلف و نوع تخلفی که انجام داده است، راه برای تکرار این تخلف و متضرر شدن سایر سهامداران بسته خواهد شد .

  مستقیم وارد بازار سرمایه نشوید!

در همین حال روند رو به رشد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و رکورد شکنی این بازار از یک طرف و کاهش بازدهی بازارهای موازی باعث افزایش جذابیت بازار سرمایه نزد مردم و انتخاب این بازار برای سرمایه‌گذاری شده است، این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که بهتر است عموم مردم برای ورود به بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم وارد شوند.

به گزارش ایسنا، در نیمه نخست سال جاری، شاخص کل بورس رشدی بیش از ۶۰ درصد را ثبت کرده است که در مقایسه با بازارهای موازی، بهترین بازدهی را نشان می‌دهد؛ از سوی دیگر شاخص کل هم وزن نیز رشد بی‌سابقه حدودا ۱۳۲ درصدی را طی مدت مذکور به ثبت رساند که حاکی از بازدهی بالاتر شرکت‌های فعال در صنایع کوچک‌تر بازار است.

بر این اساس آمارها می‌گویند طی ۲۱ روز کاری آذر ماه سال ۱۳۹۸ ارزش معاملات در بازار بورس در مقایسه با آبان ۹۸ معادل ۷۶ درصد افزایش یافت و از ۲۴۶ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال به ۴۳۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۵۱۰ هزار و ۷۲ میلیون سهم به ۸۲۲ و ۱۵میلیون سهم رسید که معادل ۶۱ درصد افزایش یافت.

از ابتدای سال تا پایان آذر حجم و ارزش معاملات بازار سهام (اول و دوم) به ترتیب برابر با ۷۱۳ و ۲۸۴ میلیون سهم و دو میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال بوده است. در آذر امسال دفعات معاملات بازار سهام برابر با ۷۱ درصد بوده در مقایسه با آبان ماه افزایش یافت و از پنج میلیون و ۹۳۶ هزار و ۲۵۰ هزار دفعه به 10 میلیون و ۱۵۳ هزار و ۱۱۱ هزار دفعه رسید.

علاوه بر آن و بعد از شش ماهه نخست سال، این بازار چندین و چند بار رکورد خود را شکست و در روزهایی شاهد جهش ۱۶ هزار واحدی شاخص هم بودیم بر این اساس شاخص کل مرز ۴۴۵ هزار واحد را هم رد کرد.

حال خوب بازار سرمایه در کنار حال نه چندان خوش بازارهای موازی از جمله طلا و ارز باعث شده مردم بیش از گذشته به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کنند این درحالی است که بسیاری از افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، به حد کافی از زیر و بم این بازار آگاهی ندارند و این موضوع ممکن است باعث شود ضرر هنگفتی را متحمل شوند.

  بازار هم صعود دارد هم نزول

در این راستا، روح‌الله میرصانع-دبیرکل کانون کارگزاران بورس- با تاکید بر اینکه مردم حرفه‌ای بازار سرمایه نیستند، اظهار کرد: توصیه اکید به مردم این است که مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند. اینکه اگرچه یکی از دوستان یا اقوام فردی وارد بازار شده و به دلیل صعود بازار سود کرده است دلیل نمی‌شود آنها هم وقتی وارد بازار شوند شرنوشت مشابهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مردم فرصت کافی برای تحلیل بازار را ندارند، گفت: این بازار هم همیشه سودی نیست. بازار سرمایه سود دارد نزول هم دارد. این را تاریخ ۴۰ ساله بازار نشان داده است. سود و نزول‌ها باعث می‌شود ریسک برای این دسته از سهامداران افزایش پیدا کند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس ادامه داد: سرمایه‌گذاران حتما برای ورود به بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم و از طرق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و... اقدام کنند.

 

ارسال نظر