ضرورت همگام شدن بازار با موج جهانی معاملات الگوریتمی

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۵۸

یک کارشناس مالی با اشاره به روند طی شده در دنیا در‌خصوص بهره‌گیری از معاملات الگوریتمی و استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: آنچه اتفاق افتاده در حقیقت استفاده از پلت فرم‌های هوشمند معاملاتی است و مهم‌ترین مزیت آن کاهش خطاهای انسانی در داد و ستد بازارهای مالی است.

به گزارش سنا، علی جبل‌عاملی در تشریح انواع مختلف الگوریتم‌ها و ضرورت همگام شدن بازار سرمایه با این ترند جهانی گفت: برخی از الگوریتم‌ها مبنای فاندامنتال و برخی مبنای تکنیکال دارند، همچنین برخی روی اخبار کار می‌کنند. موج استفاده از الگوریتم‌ها بازارهای مالی دنیا را فراگرفته و ما نیز باید خود را با این موج همراه کنیم. حتی این موج باید بخشی از معامله‌گران سنتی را نیز به خود جذب کند، همان‌طور که کارگزاری‌های قدیمی بورسی نیز در این موضوع وارد و پیشرو شده‌اند. طبیعتا مشتری‌های خوبی برای خود خواهد داشت؛ چراکه کسانی که سعی می‌کنند از تکنولوژی روز استفاده کنند از موهبت‌های ایده‌های نو و به روز بی‌بهره نمی‌مانند.

    آموزش؛ راه صحیح ورود مردم

به میدان بورس

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نقش فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه و ایجاد بستر معاملات حرفه‌ای در بورس گفت: بازار سرمایه در کشور ما با وجود سابقه فعالیت بیش از ۵۰ سال، نسبت به برخی از کشورهای دیگر بازاری جوان است. طبیعتا مسائل بسیاری درمورد بورس برای مردم آشنا نیست، ولی به همت سازمان بورس و شرکت اطلاع‌رسانی و نهادهای بازار سرمایه در سال‌های اخیر احساس وظیفه مناسبی به وجود آمد که از دو جنبه بود؛ یکی از جنبه کسب و کار و دیگری از جنبه مسوولیت اجتماعی که بازار سرمایه را به نحو مقتضی به افراد و آحاد جامعه معرفی کنند.

وی با تشریح برخی فعالیت‌های نهاد ناظر بازار سرمایه برای شناساندن بورس به مردم افزود: به‌طور طبیعی نقش بورس به عنوان پرچمدار بازار سرمایه نقش مهمی بود که از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های صوتی و تصویری به مردم معرفی شد. ضمن اینکه به‌طور طبیعی بازار سرمایه به سطوح مختلفی از تخصص احتیاج دارد، البته بحث فقط آشنا کردن افراد نیست، بلکه باید به آنها مفاهیم ریسک و بازده و نحوه کار ابزارهای متناسب با ریسک و ... را آموزش داد تا از آن در شرایط نیاز استفاده کنند.

جبل‌عاملی یادآور شد: باید بپذیریم که بدون فرهنگ‌سازی صحیح هیچ اقدام بنیادی و موثری میسر نمی‌شود. ممکن است فردی با اطمینان از خوب بودن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بدون اطلاع درباره نحوه فعالیت در آن و تنها با تکیه بر صحبت دیگران اقدام به خرید سهمی کند، در این میان بدون فراگیری فرهنگ سرمایه‌گذاری این اقدام نه تنها برای او مفید نیست، بلکه برای وی ابزاری مخرب خواهد بود و ممکن است متضرر شده و سرمایه‌اش را از دست بدهد. فرهنگ‌سازی امری غیر قابل انکار در بازار سرمایه است. بر این اساس دوره‌های آموزشی مختلف می‌تواند کمک کند تا مردم به نحوی صحیح درگیر بازار سرمایه شوند.

    بورس؛ جایگاه واقعی نقدینگی سرگردان

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روزانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در کشور خلق می‌شود، گفت: آنچه در خلق این نقدینگی به میزان زیاد و به‌طور روزانه حائز اهمیت است این است که این نقدینگی در هر بازاری وارد شود آن بازار را حرکت داده و به صورت منطقی یا غیرمنطقی بازار رشد می‌کند. در حال حاضر میزان این نقدینگی به ۲۲۰۰ هزارمیلیارد تومان رسیده و هر روزه نیز در حال افزایش است. اگر این نقدینگی وارد بازارهایی مانند ارز، مسکن، طلا و هر نوع سفته بازی دیگر شود، چیزی جز ایجاد تقاضای کاذب و افزایش نرخ‌ها و در نتیجه تخریب آن بازار و آسیب به مردم در پی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه واقعی نقدینگی بازار سرمایه است تصریح کرد: به دلیل به کارگیری این نقدینگی از کانال بورس در بخش مولد اقتصاد، همه با حرکت این نقدینگی به سمت بازار سرمایه خوشحال خواهند بود و صاحبان نقدینگی نیز به تدریج به این نتیجه رسیده‌اند. بر این اساس کدهای بورسی جدیدی صادر شده و تعداد کدهای بورسی به ۱۳ میلیون کد رسیده است. افراد جدید و پول‌های جدیدی وارد بازار سرمایه شده است و سبدگردان‌ها رونق گرفته‌اند. جبل‌عاملی انتظار افزایش حجم و ارزش معاملات را همزمان با ورود نقدینگی‌های جدید دور از ذهن ندانست و یادآور شد: این نقدینگی گردش مالی بسیاری را در بازار ایجاد می‌کند، به‌طوری که حتی در روزهایی که شاخص رشد زیادی نیز ندارد حجم و ارزش معاملات عددهای خوبی را ثبت می‌کند که نشان از قدرت پول در بازار است.

     سهم‌های خوب به رشد خود ادامه می‌دهند

جبل عاملی در پیش بینی خود از روند بازار در ماه‌های پیش رو گفت: به دلیل وجود برخی ریسک‌های غیرسیستماتیک نمی‌توان روند بازار را پیش بینی کرد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پس از رشد چشمگیر بازار، در ادامه سهم‌ها راه خود را از هم جدا می‌کنند. چراکه ویژگی ارزش ذاتی هر سهم از هیجان موجود تا به امروز می‌کاهد. بر این اساس معاملات بنیادی‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر توجه بهتر بازار به گزارش‌های ۹ ماهه نسبت به گزارش‌های ۶ ماهه خاطرنشان کرد: اثر این توجه در بازار محسوس بود، به‌طوری که حتی معامله گران جدید نیز کم کم به روش منطقی معاملات سوق داده شده‌اند. بنابراین نمی‌توان گفت که بازار به‌طور قطع صعودی یا به‌طور قطع نزولی است؛ بلکه در همین محدوده و با توجه به بنیاد و گزارش سهم‌ها حرکت می‌کند و برآیند این حرکت‌ها نیز روند شاخص را می‌سازد.البته با اقداماتی که در جهت هدایت نقدینگی به سمت بازار انجام می‌شود می‌توان گفت که روند به‌طور کلی صعودی خواهد بود. جبل عاملی عرضه‌های اولیه را در مقطع کنونی نیاز بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: چنانچه عطش بازار با عرضه اولیه و انتشار سهم‌های جدید پاسخ داده نشود، نقدینگی ممکن است وارد سهم‌هایی شود که یا بنیاد مناسبی ندارند یا رشد خود را کرده‌اند. ضمن اینکه اگر بخواهیم نقدینگی را در جامعه به خوبی مدیریت کنیم، هیچ جایی شفاف‌تر و قابل ردگیری‌تر از بورس نیست. بنابراین امیدوارم از طریق عرضه‌های اولیه و عرضه‌های سهام شناور آزاد بتوانیم عطش سرمایه‌گذارانی که در یک سال اخیر به بازار سرمایه اقبال خوبی نشان داده‌اند را پاسخ دهیم.

    نقش بازار بدهی پررنگ‌تر شده است

کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش رونق بورس در خروج اقتصاد از رکود در شرایط فعلی گفت: مساله مهم این است که نباید بازار سرمایه را تنها محدود به معاملات ثانویه سهام بدانیم؛ چراکه بحث بازار بدهی و تامین سرمایه از طریق بورس بسیار حائز اهمیت است. در یک سال اخیر هم بخش دولت و هم بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه به جای تامین سرمایه از بازار پول داشته و دارند. ضمن اینکه ابزارهای جدیدی نیز طراحی شد و خلق ابزارها برای پوشش انواع نیازهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه ادامه دارد.

وی رونق تامین مالی از طریق بازار سرمایه و هدایت آن به بخش‌های مولد اقتصاد را برای مردم انگیزه بخش ارزیابی کرد و افزود: چنانچه این انگیزه‌ها و تامین مالی پروژه‌های مولد برای مردم به خوبی تشریح شود، مشارکت مردم در بورس و هدایت نقدینگی به بخش واقعی اقتصاد افزایش می‌یابد؛ چراکه این مهم فقط از طریق بازار سرمایه رخ می‌دهد. البته به شرط عمق پیدا کردن بازار بدهی و توسعه آن و همین‌طور صندوق‌های سرمایه‌گذاری که پشتوانه تامین مالی تعدادی از پروژه‌ها می‌شوند می‌توان به بخش واقعی اقتصاد کمک کرد، ضمن اینکه معاملات ثانویه نیز جزئی از بازار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

ارسال نظر