روزهای خوش ادامه‌دار بازار

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۷۵
روزهای خوش ادامه‌دار بازار

ساره صابری |

 فرهنگ‌سازی برای سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه به عنوان نخستین و البته درست‌‌ترین مکان سرمایه‌گذاری مدت‌هاست در دستور کار متولیان بازار قرارگرفته و اخبار هر روزه نشان می‌دهد که تا حدودی هم موفقیت آمیز بوده است. تعدد حضور افراد برای دریافت کد بورسی به منظور سرمایه ‌گذاری در این بازار نشان ‌می‌دهد که راه به درستی نشان داده شده است. بااین حال و با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال پرسش اصلی این است که چشم‌اندازا بازار چگونه است و کدام صنایع پیشرو خواهند بود. کارشناسان فعال در بازار سرمایه تحلیل‌های خود را واگویه کردند.

 رکود در بازارهای موازی و اقبال به بازار سرمایه

مهدی باغبان، مدیرسرمایه‌گذاری کارگزاری بانک خاورمیانه گفت: سال گذشته، با توجه به اینکه ورود به بازار مسکن نیازمند سرمایه‌گذاری با مبالغ زیاد بوده که از نقدشوندگی کافی نیز برخوردار نبوده و از طرفی نوسانات شدید نرخ دلار موجب عدم جذابیت این بازارها شده و بازار سرمایه به دلیل نقدشوندگی سریع، سهولت ورود به بازار با هرمبلغی و همچنین شفافیت بهتر نسبت به سایر بازارها، منجر به ورود سرمایه‌گذاران زیادی به این بازار شده است به‌طوری‌که در هر جمع و محفلی صحبت از خرید سهام مطرح می‌شود و موجب شد ترس از ورود به بازار سرمایه و ریسک‌های موهوم آن از بین رفت و با توجه به حمایت‌های صورت گرفته در مواقع بحرانی، اعتماد نسبی به بازار سرمایه شکل گرفت و منجر به ورود نقدینگی بسیار مناسبی شده که افزایش بازدهی بورس به مقدار قابل‌توجهی را به همراه داشته است.وی در پاسخ به اینکه با توجه به اتفاقات رخ داده در مدت اخیر و برداشته شدن سایه جنگ احتمالی از فضای اقتصادی کشور، بازار سرمایه را چطو رارزیابی می‌کنید، گفت: وضعیت بازار سرمایه با دو احتمال همراه خواهد بود؛ اول کاهش ریسک‌های سیاسی، بهبود وضعیت اقتصادی، کاهش نرخ بهره و درنتیجه افزایش نسبت پی به‌ای بازار و دوم تورم انتظاری بالا، افزایش نرخ دلار و درنتیجه افزایش میزان سودآوری شرکت‌های بورسی.

این فعال بازارسرمایه افزود: باوجود اینکه برخی سهام کوچک و متوسط که شرایط بنیادی مناسبی ندارند دارای حباب قیمتی هستند ولی هریک از موارد بالا در صورت وقوع، منجر به افزایش قیمت سهام بنیادی موجود در بازار سرمایه خواهد شد همچنین برخی سهام بزرگ و شاخص ساز نیز با پی به‌ای بسیار مناسبی در حال معامله هستند. باغبان با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار اقتصادی ضروری است، صنعت پیشروی بازار را صنعت بانکداری عنوان کرد و افزود: بسیاری از شرکت‌ها از شرایط مناسبی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها برخوردارند که سهامداران نیز از این افزایش سرمایه به‌خوبی استقبال می‌کنند و منجر به افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نیز خواهد شد.

 سایه ابهام درچشم‌انداز بازار سرمایه

سمیرا منصوری، مدیرکل سرمایه‌گذاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پیش بینی

 چشم‌انداز بازار سرمایه، حداقل در مقایسه با ۵ سال اخیر را در مبهم‌ترین شرایط ممکن عنوان کرد و گفت: افزایش اشتهای ریسک سرمایه‌گذاران به‌دلیل بازدهی واقعی منفی سپرده‌های بانکی در بالاترین سطح خود قرار گرفته است که همین موضوع نیز یکی از محرک‌های اصلی رشد بازارهای مختلف از جمله بازار

سرمایه در ۲ سال اخیر بوده است. وی با اشاره به اینکه در این بین تفاوت مهم بازار سرمایه با سایر بازارها در این است که بازار سرمایه دیر‌تر به اشباع می‌رسد، گفت: به نظر می‌رسد تا زمانی‌که بازدهی منفی در سپرده‌ها وجود داشته باشد و هر چقدر شکاف منفی آن نسبت به تورم افزایش یابد نقدینگی در بازارهای مختلف در چرخش خواهد بود زیرا سرمایه‌گذاران به‌دنبال بازدهی مثبت نسبت به تورم هستند. این فعال بازار افزود: در حال حاضر نسبت p/e تحلیلی برای کلیت بازار سرمایه به منطقه پر ریسک خود وارد شده است هر چند چندین شرکت بزرگ با p/e مناسب وجود دارند و می‌توان گفت سهام شاخص ساز و بزرگ عموما حباب ندارند و با چشم‌انداز تورمی موجود، انتظار می‌رود نسبت p/e فوروارد در آینده کاهش نسبی داشته باشد. با این وجود از این پس محرک اصلی بازار، اشتهای ریسک سرمایه‌گذاران است که سمت و سوی آن را مشخص خواهد کرد، ویژگی بارز این نوع محرک در پر نوسان و هیجانی بودن آن است.

 نگاه دولت به بازار سرمایه است

سینا عنایت‌اللهی، دیگر کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد بازار را نقدینگی سرگردان در سطح اقتصاد کلان کشور عنوان کرد که در بازار سرمایه مطلوبیت پیدا کرده و عمده آن درحال جذب شدن در این بازار است. وی با بیان اینکه این رویه در سال‌های گذشته اتفاق نمی‌افتاد اما به تازگی گرایش به بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است، افزود: در سایر بازارها در اقتصاد کلان کشور مانند بازار مسکن، طلا، ارز و امثال آن به دلیل روندی که بخشی از آن نظارتی و بخشی دیگر نتیجه سیاست‌هایی است که در اقتصاد کشور وجود دارد، آرامش حاکم شده است و سرمایه‌گذاران امکان رشد را بیشتر در بازار سرمایه قابل تصور می‌دانند و به همین دلیل گرایش به طرف این بازار بیشتر شده است.

 این فعال بازار ادامه داد: از طرفی بحث تمایل و هدایت نقدینگی توسط دولتمردان به این بازار است، به‌طوری‌که در حوادث اخیر حمایت بسیار خوبی از بازار شد. همچنین گزارش فروش شرکت‌های کامودیتی و بنیادی نیز باتوجه به رشد دلار نیما از ۱۰۷۰۰ تومان به ۱۲۱۰۰ تومان نیز حایز اهمیت است بر این اساس چشم‌انداز سال آتی نیز با شرط ثبات شرایط سیاسی و رشد نرخ دلار آزاد و نیمایی (باتوجه به اثر تورمی) و تداوم ورود جریان نقدینگی با حمایت دولت (معافیت مالیاتی و ایجاد بستر‌های مناسب) می توان برای سال آینده همچنان رشد قابل توجه در بازار سرمایه را انتظار داشت.

 حذف ارز 4200 تومانی

به نفع کدام شرکت‌هاست؟

روشنک حسین‌زاده، مدیرسرمایه‌گذاری یک شرکت درمورد پیش بینی کلیت بازار سرمایه برای سال آتی گفت: اولین و مهم‌ترین آیتم برای ادامه مسیر صعودی بورس، نرخ دلار است که از چند جهت عمده تحت تاثیر فشارهای فزاینده صعودی است، فروش بسیار کم نفت در سال آتی به دلیل تشدید مجدد فشارهای ایالات متحده بر خریداران نفت ایران، تاثیرات تحریم‌ها بر کاهش احتمالی صادرات غیر نفتی شرکت‌های ایرانی در سال آتی، ادامه تنش‌های حداقل لفظی بین ایران و غرب بر سر مساله هسته‌ای و برجام و.... سبب خواهد شد تا حداقل بدون در نظر گرفتن گشایش‌های سیاسی کف قیمت دلار در سطوح فعلی تعریف شود، روند حرکت دلار مخصوصا دلار نیمایی که پایه محاسبه قیمت صادرات و بورس کالای شرکت‌های بورسی است، قطعا افزایشی خواهد بود.  وی ادامه داد: در مورد روند حرکت صنایع در بورس تهران به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات فعلی در ساختار اقتصادی چین و رکود احتمالی در اقتصاد ایالات متحده در سال جاری میلادی که بارها از سوی کارشناسان بنام اقتصادی بر روی آن تاکید شده است، حرکت به سمت خرید صنایع کامودیتی محور و نفتی پتروشیمیایی چندان معقول نباشد ضمن آنکه به نظر می‌رسد تمرکز بر پتانسیل شرکت‌ها برای استفاده از تورم تقریبا قطعی سال آتی در جهت رشد حاشیه سود از استراتژی‌های برنده باشد. حسین‌زاده تمرکز بر صنایع بانکی، مخابراتی و همچنین شرکت‌هایی که از حذف احتمالی دلار 42,000 ریالی نفع می‌برند را  نیز گزینه‌های خوب سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر هلدینگ‌هایی که زیرمجموعه‌های سرمایه‌پذیرشان در این مدت رشدهای قیمتی خوبی را تجربه کرده‌اند نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. صنعت خودرو هم با وجود زیان سنگینی که دارد به دلیل امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌تواند مد نظر سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. همچنین صنعت بانک نیز از صنایعی به شمار می‌رود که هم از پتانسیل تجدید ارزیابی دارایی و هم از لحاظ عملیاتی با بهبود نسبت به سال‌های گذشته بهره می‌برد.

 

ارسال نظر