اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۹۵

مجوز کارگزاری به هیچ دستگاهی داده نشد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ۱۰۸ مجوز کارگزاری در کشور صادر شده و فعال هستند. غیر از این موارد، برای هیچ دستگاهی حتی وزارتخانه‌های نفت، نیرو و کشاورزی مجوز کارگزاری صادر نشده است. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر شاپور محمدی عصر دیروز ۵ دیماه در نشست هم اندیشی کارآفرینان جوان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: ۱۰۸ مجوز کارگزاری صادر شده که برخی در حال تبدیل به سهامی عام هستند. غیر از این موارد، مجوز کارگزاری به هیچ شخص و دستگاهی حتی وزارتخانه‌های نفت، نیرو و کشاورزی داده نشده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: طی سه سال اخیر بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده است، در حالی که این عدد قبلاً ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. محمدی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر زمان بر بودن پذیرش‌ها بود، گفت: فرآیند پذیرش‌ها در دنیا بین ۳ تا ۴ ماه است در حالی که در کشور ما روند پذیرش مشکلی ندارد بلکه در حسابرسی، ثبت، امضای مدیرعامل و… مسائلی هست که موجب طولانی شدن زمان پذیرش می‌شود. رییس سازمان بورس افزود: در واقع در ایران، به‌طور معمول مدارک ناقص است و در صورت تکمیل مدارک، زمان پذیرش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، بین ۴ تا ۵ ماه خواهد بود.

فروش سهام، اولویت صندوق بازنشستگی کشوری

وزیر تعاون مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری را معرفی و مهم‌ترین خواسته را خروج از فعالیت‌های بنگاه‌دارانه از طریق فروش شرکت‌ها و سهام مدیریتی اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با حکم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکبر افتخاری مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد. براساس این گزارش، مهم‌ترین خواسته شریعتمداری از افتخاری هم خروج صندوق بازنشستگی کشوری از فعالیت‌های بنگاه دارانه از طریق فروش شرکت‌ها و سهام مدیریتی و تبدیل این نهاد به مجموعه‌ای چابک برای اداره پرتفوی مناسبی از سهام غیرمدیریتی و ارایه گزارش‌های منظم اعلام شده است.

نحوه فروش سهام دولتی در بورس و فرابورس با تخفیف

فرایند فروش سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، پیشنهاد و تکلیف وزارت اقتصاد و بانک‌ها روشن شد. به گزارش پایگاه خبری بورس‌پرس، درحالی طبق لایحه بودجه سال آینده (بند الف تبصره دو)، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس موسوم به ETF اعلام شده که کارگروه مربوطه چند پیشنهاد و فرایند اجرا مطرح کرده است. به این ترتیب مقرر شده وزارت اقتصاد برای فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس، علاوه بر روش‌های مندرج در قانون اصل 44 از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا عرضه اولیه با روش ثبت سفارش هم اقدام و تا 30 درصد تخفیف هم لحاظ کند.در این میان وزارت اقتصاد می‌تواند اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری کند و سهام شرکت‌ها را در زمان خارج از معاملات بورس و فرابورس به عموم واگذار کند. بانک‌های دولتی هم مکلفند از طریق شعب اقدام به خرید و فروش واحدهای صدوق‌های سرمایه‌گذاری یا سهام کنند.

عرضه اولیه ذوب روی اصفهان در فرابورس

طبق اعلام فرابورس ایران، 10 درصد سهام شرکت ذوب روی اصفهان فردا در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، طبق اعلام فرابورس ایران، 10 درصد سهام شرکت ذوب روی اصفهان روز سه‌شنبه هفته جاری در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. در جریان عرضه اولیه شرکت ذوب روی اصفهان با نماد «فروی»، 60 میلیون سهم این شرکت در بازه قیمتی 13 هزار و 700 تا 14 هزار ریال به روش ثبت سفارش قیمت‌گذاری خواهد شد. حداکثر سهام قابل اختصاص برای هر کد حقیقی و حقوقی 100 سهم تعیین شده است. شرکت ذوب روی اصفهان که با نماد «فروی» در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش شده است، 10 درصد از سهام آن سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه به عموم عرضه و تعداد 60 میلیون سهم این شرکت در بازه قیمتی 13 هزار و 700 تا 14 هزار ریال به روش ثبت سفارش قیمت‌گذاری خواهد شد. در این عرضه حداکثر سهام قابل اختصاص برای هر کد حقیقی و حقوقی 100 سهم تعیین شده است. موضوع فعالیت شرکت ذوب روی اصفهان طبق امیدنامه منتشر شده، اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید شمش، احداث کارخانه‌های مربوط و انجام عملیات بازرگانی مرتبط با فعالیت‌های شرکت بوده و نماد آن در گروه فلزات اساسی قرار دارد. در عرضه بخشی از سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس، آنطور که مدیریت عملیات بازار فرابورس اعلام کرده است شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، مدیر عرضه این سهم خواهد بود و شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر، متعهد خرید معرفی شده است. شرکت ذوب روی اصفهان دوازدهمین شرکتی است که در سال جاری در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود و از این تعداد، یک شرکت به روش حراج در بازار SME و دو شرکت به روش گشایش نماد عرضه شده‌اند؛ همچنین از 12 عرضه اولیه سهام فرابورس در سال جاری، یک شرکت در بازار اول فرابورس بوده است.

 

ارسال نظر