پیش‌بینی رشد بورس با تکیه بر ۴ عامل

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۹۴
پیش‌بینی رشد بورس با تکیه بر ۴ عامل

یک مشاور سرمایه‌گذاری ضمن پیش بینی رشد ادامه‌دار بورس با تکیه بر ۴ عامل درخصوص اثر جریان نقدینگی و انتظارات تورمی بر معادلات ارزش‌گذاری سهام تحلیلی ارایه کرد. به گزارش بورس‌پرس، یک مشاور سرمایه‌گذاری با ارایه گزارش دیروز بازار سهام اعلام کرد: در دومین روز هفته، شاخص کل بورس تهران با رشد 1310 واحدی بر قله 418 هزار و 312 تایی ایستاد تا امروز نیز رکورد جدیدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 1791 واحدی به رقم 137 هزار و 333 رسید. بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل نمادهای «اخابر و شیران» داشتند و ارزش معاملات بورس و فرابورس هم به 4.7 و 2.4 هزار میلیارد تومان رسید. در ابتدای معاملات دیروز شاخص کل با رشد 5 هزار واحدی به کانال 422 هزار تایی رسید اما با افزایش فشار فروش دوام نیاورد و در نهایت در سطح 418 هزار تایی قرار گرفت. توجه اهالی بازار به گروه خودرویی و بانکی به دلایل اخبار مربوط به تجدید ارزیابی همچنان قابل بررسی است. شرکت سایپا با 177 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص داد.

آنچه در این فضا شاهد هستیم این است که جریان ورود نقدینگی به بازار سهام همچنان قدرتمند بوده و کلیه عوامل موثر بر قیمت سهام همچون گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی شرکت‌ها را به حاشیه برده است. موضوعی که در این بین فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند، انتظارات تورمی سنگین است که می‌تواند معادلات ارزش‌گذاری سهام را تغییر می‌دهد آن هم در شرایطی که بازارهای رقیب جذابیتی برای سرمایه‌گذاران و جذب نقدینگی ایجاد نمی‌کنند. نرخ دلار امروز در محدوده 13560 تومان گزارش شده و قیمت سکه نیز حدود 4 میلیون و 940 هزار تومان است.

در هفته پایانی سال میلادی، بازارهای جهانی به علت انتشار ویروس کرونا کاهش قیمت را تجربه کردند. مس به کمتر از 6 هزار دلار و روی به 2300 دلار رسید. در این فضا اما قیمت هر انس طلا با رشدی 12 دلاری به 1573 دلار رسید و قیمت هر بشکه نفت برنت نیز که در ابتدای هفته میلادی به 65 دلار رسیده بود به 59.89 دلار رسید. در حوزه اخبار، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرده به شرط تغییر رویه امریکا و رفع تحریم‌ها، مذاکره غیر محتمل نیست لکن دونالد ترامپ در توییتی که به زبان فارسی منتشر کرده پیشنهاد برداشتن تحریم‌های ایران پیش از شروع مذاکره با این کشور را رد کرده است.

وزیر اقتصاد نیز از ارسال لایحه حمایت از سهامداران خرد به مجلس خبر داد که انتظار می‌رود تصویب آن منجر به سهولت کسب و کار و بهبود ۲۰ رتبه‌ای جایگاه ایران در شاخص زیر گروه شود. وزارت اقتصاد همچنین برای فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس و فرابورس علاوه بر روش‌های مندرج در قانون اصل 44 از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا عرضه اولیه با روش ثبت سفارش هم اقدام و تا 30 درصد تخفیف لحاظ می‌کند.

برای روزهای آتی می‌توان پیش‌بینی کرد علاوه بر اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی و انتشار گزارش‌های دی ماه با توجه به رکود بازارهای رقیب و ورود نقدینگی جدید به بازار همچنان امکان رشد بازار وجود دارد. نکته‌ای که همچنان باید به آن توجه داشته باشیم حفظ جانب احتیاط و سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی، ارزنده و نقدشونده است زیرا شناسایی سود همواره به عنوان گزینه احتمالی، مدنظر سهامداران قرار دارد.

 

 

ارسال نظر