رشد ارزش بازار در آذر

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۰۰

آمار و ارقام حاکی از آن است که در پایان معاملات آذرماه امسال ارزش بازار بورس اوراق و بهادار به ۱۸۰۱۳ هزار میلیارد ریال رسیده که رشد ۱۶ درصدی نسبت به ماه قبل (آبان) را نشان می‌دهد و رشد بیش از ۹۰ درصدی نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد؛ رشدی که یک تحلیل‌گر بازار سرمایه دلیل آن را نبود فرصت جایگزین سرمایه‌گذاری می‌داند. به گزارش ایسنا، شاخص کل (وزنی- ارزشی) بورس اوراق بهادار در پایان معاملات یک ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۸ با افزایش ۱۶.۱ درصدی به ۳۵۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسید. این بیشترین مقدار شاخص کل طی دوره ۱۳ ماه اخیر محسوب می‌شود. همچنین مقدار شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان آذرماه معادل ۹۸.۱ درصد رشد داشته است. شاخص کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران نیز در دوره یک ماه منتهی به پایان آذرماه ۱۳۹۸ با ۱۵.۴ درصد افزایش به مقدار ۵۵۹.۴ واحد و بیشترین مقدار خود طی دوره ۱۳ ماه اخیر رسید. این در حالی است که مقدار شاخص کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان آذرماه رشد ۱۰۲ درصدی را نشان می‌دهد.

  رشد 5200 واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، معاملات دیروز را هم با جهش ۵۲۰۲ واحدی به پایان رساند . دیروز معامله‌گران بورس بیش از ۵.۱ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در ۶۴۳ هزار و ۹۹۱ دفعه و به ارزش ۳۴۳۷ میلیارد تومان دادوستد کردند. امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۱۳۸۸ واحد رشد کرده و به رقم ۱۰۹ هزار و ۷۴۳ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۶۲۱ واحد افزایش یافته و به رقم ۸۷ هزار و ۹۵۹ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش ۷۳۰۴ واحد به رقم ۴۹۰ هزار و ۹۳۷ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۴۳۵۱ واحد به رقم ۲۹۴ هزار و ۶۳۹ واحد رسید . همچنین شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۸۰۳۰ واحد به رقم ۸۵۵ هزار و ۲۷۰ واحد رسید. امروز نمادهای ملی مس، گروه مپنا، مخابرات ایران، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، همراه اول و کشتیرانی جمهوری اسلامی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند .همچنین نماد پتروشیمی جم بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشت. بانک تجارت و قیمت هر سهم ۵۰۷ ریال، بانک ملت ۷۰۹۵ ریال، سایپا، فولاد مبارکه، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و صنایع ملی مس ایران هم از نمادهای پربیننده در بورس بود که با اقبال معامله‌گران مواجه شدند.

  سایپا برای دومین بار بلوک ۶۷ درصدی زیرمجموعه را آماده عرضه کرد

سایپا برای دومین بار در سال جاری، بلوک ۶۷.۴ درصدی یکی از زیرمجموعه‌ها را آماده عرضه کرد تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود. به گزارش بورس‌پرس، شرکت سایپا برای دومین‌بار در سال جاری در نظر دارد بلوک ۶۷.۴۱ درصدی سهام شرکت سایپا شیشه را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و شرایطی روانه میز فروش کند تا درصورت انجام معامله از ترکیب سهامداری این زیرمجموعه خارج شود. به این ترتیب بیش از ۱۵۵ میلیون و ۴۵ هزار سهم «کساپا» به قیمت قیمت پایه هر سهم ۱۵۸۹۰ ریال و به ارزش ۲۶۴ میلیارد تومان دوشنبه ۵ اسفند توسط کارگزاری بانک رفاه عرضه خواهد شد. در عرضه قبلی و مربوط به ۱۲ شهریور، قیمت پایه هر سهم ۷۳۹۷ ریال و ارزش بلوک ۱۱۴.۶ میلیارد تومان تعیین شده بود و آخرین بهای هر سهم آن در تابلو در چهارشنبه هزار و ۱۷۸ تومان است.

  ۱۷۱ هزار تن وکیوم باتوم روی تابلو رفت

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران دیروز میزبان عرضه ۱۷۱ هزار تن وکیوم باتوم شد. دیروز همچنین ۴۸ هزار و ۲۰۱ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، لوب کات، گوگرد، قیر و سلاپس واکس نیز در تالار مذکور عرضه شد. این گزارش حاکی است، ۵۲ هزار و ۴۵۶ تن میلگرد و ۶ هزار و ۶۰۰ تن تیرآهن نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه می‌شود.تالار صادراتی بورس کالای ایران دیرو شاهد عرضه یک هزار و ۳۰ تن قیر بود.

  مجمع فوق‌العاده شرکت سیمانی با افزایش سرمایه ۱۹۱ درصدی موافقت کرد

مجمع فوق‌العاده سیمان ایلام برگزار و طی آن افزایش سرمایه ۱۹۱ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به تصویب رسید. به گزارش بورس‌پرس، مجمع فوق‌العاده شرکت سیمان ایلام صبح دیروز با دستور جلسه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه با حضور اکثریت 83.62 درصدی سهامداران در محل شرکت سیمان تهران برگزار شد. در این مجمع با توجه به صدور مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه 191 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی مورد موافقت سهامداران قرار گرفت.بنابراین گزارش، «سیلام» به منظور اصلاح ساختار مالی، سرمایه فعلی را از 41.2 به 120 میلیارد تومان رساند.

  آغاز دوره معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش «ر مپنا »

دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت ر مپنا سهامی عام در بازار مشتقه بورس آغاز شد. به گزارش فارس، مدیریت ابزارهای نوین معاونت بازار در شرکت بورس اوراق بهادار تهران از آغاز دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام شرکت گروه مپنا با ماهیت سهامی عام و در نماد «رمپنا» برای سررسید خرداد 1399 در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. معاملات مربوط به این قراردادها تنها به صورت برخط بوده و صرفا از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات برخط در این بازار را دارا باشند، قابل انجام است.

 

ارسال نظر