راه‌اندازی فروش تعهدی از هیجان می‌کاهد

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۲۳
راه‌اندازی فروش تعهدی از هیجان می‌کاهد

گروه بورس|

روز گذشته روند معاملات بازار سهام پس از دو روز مثبت شد. در حالی که طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نماگر‌های بورس و فرابورس افتی حدودا 1.5 درصدی را شاهد بودند، طی روز چهارشنبه در بسیاری از نمادها شاهد اوج‌گیری قیمت‌ به سقف دامنه نوسان روزانه بودیم. این امر سبب شد تا در نهایت شاخص کل بورس تهران پس از یک عقبگرد دو روزه، 5 هزار و 202 واحد رشد کند و ضمن دستیابی به سطح 411 هزار و 211 واحد، خیال بسیاری را از تداوم صعود بیشتر قیمت‌ها راحت کند. دلیل این ادعا تثبیت شاخص کل بر فراز حمایت 410 هزار واحدی است که در ابتدای هفته به دست آمده بود. به موجب رشد روز قبل قیمت‌ها در بورس تهران ارزش این بازار به سطح هزار و 495 هزار میلیارد تومان رسید. با توجه به بهای دلار در صرافی‌های بانکی در پایان معاملات روز گذشته ارزش بورس به 115 میلیارد و 910 میلیون دلار رسیده است.

گفتنی است در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش داد وستدهای بازار سرمایه در دو بخش بورس و فرابورس به حدود 5 هزار و 300 میلیارد تومان رسید که از این مقدار 4 هزار و 454 میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشته است.

  موج‌سواری در سیل نقدینگی

همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شد در هفته‌های اخیر تقاضا برای دریافت کد بورسی بیش از پیش افزایش یافته است. همین امر سبب شده تا در کنار ارقام قابل توجه ورود نقدینگی به بازار سرمایه خیال بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به تداوم تقاضای سنگین در کلیت بازار سهام راحت باشد.

در حالی که بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد رشد بیش از 130 درصدی ارزش بازار بوده است، با این حال در طول مدت یادشده کمتر زمانی بوده که بازار تا این حد نسبت به تحلیل بنیادی و پارامترهای موثر بر آن بی‌اعتنا باشد. در هفته‌های اخیر سیل نقدینگی روانه شده به سمت بورس و فرابورس به حدی بوده که بسیاری از نمادهای این دو بازار را به رغم آنکه کارشناسان ارزندگی چنین نمادهایی را مورد تردید قرار داده بودند، با صف خریدهای سنگین رو به رو کرده است. این مساله به حدی جدی بوده که تقاضا برای نمادهای جای گرفته در بازار پایه قرمز که بستر معاملات نمادهای ورشکسته است را نیز با صف خرید بدون عرضه مواجه کرده است. چنین اتفاقی در حالی روی می‌دهد که دامنه نوسان در نمادهای تابلوی قرمز تنها یک درصد است. آنطور که به نظر می‌رسد عطش خرید سهام در حال حاضر به حدی بالاست که بخشی از سرمایه‌گذاران حاضرند دارایی خود را به هر ترتیبی وارد نمادهای کوچک کنند، حتی اگر سرمایه‌گذاری آنها به قیمت صرف نظر از دامنه نوسان 5 درصدی در نمادهای عادی تمام شود.

  از واقعیت تا تصورات

بدون شک دلیل چنین پدیده‌ای اگرچه دانش اندک مالی در میان بسیاری از نوحقیقی‌هاست، اما باید توجه داشت که اطلاعات غیر رسمی و شایعه‌های منتشره در فضای مجازی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیستند. به نظر می‌آید که به رغم توجه ویژه سازمان بورس به امر سیگنال‌فروشی در فضای مجازی همچنان برخی از فعالان بازار با تاثیر‌پذیری از اشخاص غیر معتبر در حال به خطر انداختن پول خود هستند. به هر روی وضعیت فعلا هر جور که باشد حجم پول در گردش نسبت به عمق بازار به حدی زیاد است که ذهنیت سرمایه‌گذاران نقش کلیدی را در افزایش و کاهش قیمت‌ها ایفا می‌کند.  در حالی که همین دو هفته قبل و پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی فشار عرضه‌ها تمامی نداشت و هرچه که حقیقی می‌فروخت حقوقی می‌خرید حالا وضعیت به کلی معکوس شده است. همین امر نشانگر آن است که بازار به تنها چیزی که دلگرم است خوشبینی است. البته نباید در این میان حمایت متولیان بازار سرمایه را نیز نادیده گرفت. تمامی این عوامل سبب شده تا همه فعلا نیمه پر لیوان را ببینند و هیچ کس هیچ حدی را برای رشد بازار متصور نباشد.

  نگاه بنیادی‌ به سنگین‌وزن‌ها

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که رشد قیمت‌ها در بخش دیگری از بازار که نمادهای شاخص ساز در آن قرار دارند همچنان تا حد زیادی منطقی باقی مانده است. دلیل عمده اصلاح شاخص در دو روز میانی هفته نیز همین رویکرد بنیادی در نمادهای شاخص‌ساز بود که سبب شد تا بر خلاف رشد نماگر هموزن شاخص کل افت کند. این بخش از سرمایه‌گذاران که گزارش‌های مالی شرکت‌ها را مد نظر قرار می‌دهند، گزارش‌های 9 ماهه ضعیف گروه‌هایی مانند پالایشی را مد نظر قرار داده‌اند. در همین رابطه وحید حسن‌پور کارشناس بازار سرمایه، ضمن بررسی رویدادهای هفته‌های اخیر بازار سهام دلایل رشد قیمت را در واپسین روز هفته مورد توجه قرار داد. این کارشناس بازار سرمایه دلیل اصلی رشد قیمت در روز چهارشنبه را ارسال گزارش‌های ماهانه مربوط به دی‌ماه در تارنمای کدال دانست و تصریح کرد: در حالی که بر بیشتر گروه‌های بازار جذاب نبودن گزارش عملکرد سه ماهه سوم شرکت‌ها به افت قیمت در نمادهای سنگین بازار منجر شد که در روز گذشته شاهد رضایت بازار از گزارش‌های مربوطه به دی ماه بودیم. وی ادامه داد: افزایش ارزش دلار و بهبود نرخ‌های موجود در عملکردهای ماه توانست روند اصلاحی بازار را خاتمه دهد. پیشتر نیز انتظار می‌رفت که بازار با انتشار این گزارش‌ها مجال بیشتری برای افت نداشته باشد.  حسن‌پور در ادامه مبحث عرضه‌های اولیه را مد نظر قرار داد و گفت: به نظر می‌آید که در شرایط فعلی و با توجه به نقدینگی موجود در بازار سرمایه، ظرفیت خوبی برای انجام عرضه‌های اولیه فراهم شده است. همانطور می‌دانیم عرضه شرکتی با مقیاس «شستا» می‌تواند نقش مثبتی در جذب نقدینگی موجود داشته باشد مضاف بر آنکه صندوق بازنشستگی کشوری نیز درصدد عرضه 3 زیر مجموعه خود در بازار سرمایه است.

 فروش تعهدی

گامی مناسب برای کاهش هیجان

وحید حسن‌پور در خصوص لزوم کاهش هیجان در معاملات بازار سهام گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با گسترش ابزارها گام مهمی در زمینه کاهش هیجان در خلال معاملات برداشته است که به نظر می‌رسد ابزار فروش تعهدی یکی از مهم‌ترین این ابزارها باشد. گفتنی است این ابزار که توانایی کسب سود از افت قیمت‌ها را نیز فراهم می‌کند در حال حاضر تا اجرایی شدن فاصله چندانی ندارد.  این کارشناس بازار سرمایه در پایان توجه سرمایه‌گذاران را به نقد شوندگی نمادها جلب کرد و افزود: بهتر است که سرمایه‌گذاران در خرید و فروش‌های خود نقدشوندگی سهام را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا در هنگام بروز هیجان در معاملات بازار دارایی خود را در معرض ریسک قرار ندهد. توصیه می‌کنم که سرمایه‌گذاران در بررسی‌های خود به عوامل تحلیلی و بنیادی بازار توجه بیشتری داشته باشند و از سرمایه‌گذاری بر مبنای شایعات و تحلیل‌های بی‌اساس خودداری کنند.

 

ارسال نظر