کسب گواهینامه حرفه‌ای پیش نیاز اشتغال در بازار سرمایه

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۴۲

ابراهیم سماوی| تحلیلگر بازار سرمایه|

با توجه به رشد ادامه‌دار شاخص بازار سرمایه و فتح قله‌های جدید در ماه‌های اخیر، بسیاری از فعالان غیرشاغل در این عرصه، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مالی، اقتصاد، حسابداری و سایر رشته‌ها بیش از پیش علاقه‌مند به کسب سمت شغلی در یکی از نهادهای بازار سرمایه هستند. با در نظر گرفتن آخرین آمارهایی که رییس سازمان بورس اعلام کرده است؛ بیش از ۶۰۰ شرکت بورسی و ۶۵۰ نهاد مالی و 6 هزار مدیر در بازار سرمایه حضور دارند که مبین پتانسیل مناسب بازار برای جذب کارشناسان آینده ساز است. بنابر اذعان صاحب نظران، بازار سرمایه با کمبود نیروی متخصص روبرو است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند آینده شغلی خود را در بازار سرمایه جست‌وجو کنند. مطابق مقررات فعلی حاکم بر بازار سرمایه تصدی برخی از سمت‌ها در نهادهای مالی ذیل بورس مانند شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های مادر (هلدینگ)، شرکت‌های تأمین سرمایه، موسسات رتبه‌بندی، پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری و اعطای مجوز برخی از فعالیت‌ها به این نهادها، منوط به استخدام تعداد کافی از دارندگان این گواهینامه‌ها خواهد بود. در نتیجه اخذ گواهینامه­‌های حرفه ­ای بازار سرمایه منجر به ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا در تصدی سمت شغلی می‌شود. سازمان بورس هدف از آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه را ارتقای سطح تحلیل، دانش تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه در راستای ایجاد بازاری کارآمد و شفاف و حرفه‌ای می‌داند، همچنین تعیین استانداردهای صلاحیت حرفه‌ای لازم برای فعالیت در نهادهای مالی، نظارت بر فعالیت دارندگان گواهینامه‌های حرفه‌ای و تدوین اصول اخلاقی حرفه­ای، تهیه بانک اطلاعاتی دارندگان گواهینامه‌های حرفه‌ای و فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی و شغلی برای آنها از دیگر اهداف این سازمان است.

 سازمان بورس معتقد است این گواهینامه‌ها دربرگیرنده مزایای متنوعی برای داوطلب، کارفرما و جامعه است. این گواهینامه‌ها کسب صلاحیت حرفه‌ای در بین فعالان بازار سرمایه، کسب مزیت رقابتی و بهبود در دورنما و پویایی شغلی، امکان فرصت دستیابی به برخی جایگاه‌های خاص شغلی برای متقاضی شرکت در این آزمون‌ها را در پی دارد.

این گواهینامه‌ها مشتمل بر گواهینامه اصول بازار سرمایه، گواهینامه معامله‌گری بازار سرمایه، گواهینامه مدیریت نهادهای بازارسرمایه، گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش، گواهینامه تحلیل‌گری بازار سرمایه، گواهینامه مدیریت سبد اوراق بهادار و گواهینامه ارزشیابی اوراق بهادار است.

 با توجه به اینکه گواهینامه اصول بازار سرمایه پیش­نیاز سایر گواهینامه ­ها است؛ شرکت در سایر آزمون‎های دیگر منوط به قبول شدن در این آزمون است و وجود آن برای تصدی بسیاری از سمت ­های شغلی ضروری است، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. جهت شرکت در آزمون گواهینامه اصول بازار سرمایه به عنوان مهم‌ترین گواهی­نامه، داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا مدرک تحصیلی از دانشگاه ­­ها و موسسات آموزشی خارجی که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معادل کارشناسی یا بالاتر ارزش‌گذاری شده باشد، ضرورت دارد که رشته تحصیلی مربوط به حوزه مالی، اقتصادی یا حسابداری باشد، وجود ندارد. مواد امتحانی آزمون اصول بازار سرمایه شامل ابزارها و نهادهای مالی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴)، مقدمات امور مالی شرکتی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴)، مقدمات بر اقتصاد (۲۰ سوال و دارای ضریب ۳)، روش ­های کمی مقدماتی (۲۰ سوال و دارای ضریب ۳)، اصول بازار سرمایه اسلامی و اخلاق حرفه‌ای (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴) و مقررات اصول بازار سرمایه (۲۰ سوال و دارای ضریب ۴) است و همچنین حد نصاب قبولی برای هر درس کسب نمره ۳۵ از ۱۰۰و نمره کل (میانگین) ۵۰ از ۱۰۰ است.

 با توجه به گستردگی مواد آزمون گواهی­نامه اصول بازار سرمایه، بسیاری از داوطلبین، متقاضی آشنایی با منابع درسی مناسب با مواد آزمون، مشاوره فردی و همچنین برگزاری کارگاه ­های آمادگی آزمون بازار سرمایه هستند که خوشبختانه توسط مراکز آموزشی معتبر ذیل سازمان بورس انجام می‌­گیرد و موجب تسهیل‌سازی فرآیند اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای بالاخص گواهینامه اصول بازار سرمایه برای داوطلبین می‌شود.

 

ارسال نظر