چشم‌انداز روشن صندوق‌های جسورانه

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۵۵

کار اصلی صندوق‌های جسورانه، یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپی، تامین منابع مورد نیاز آن استارتاپ برای تاسیس، ساز و کار مد نظر یا رشد کسب و کار موجود است.

به گزارش سنا، یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین مالی استارتاپ‌ها گفت: استارتاپ‌ها ابزارهای جدیدی هستند که به بازار سرمایه وارد شده‌اند و کارگزاران می‌توانند با مشاوره به آنها برای شناخت کافی سرمایه‌گذاران عام و نهادی اقدام کنند؛ در این راستا استفاده از صندوق‌های جدید پرریسک به عنوان صندوق‌های با بازدهی بالاتر از سایر صندوق‌ها (مانند صندوق سهام) از دیگر امکانات موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی استارتاپ‌ها به شمار می‌رود.

رادمان ربیعی اضافه کرد: اگر صندوق‌های با درآمد ثابت را کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های بورس بنامیم، صندوق‌های جسورانه پرریسک‌ترین صندوق‌های بورس خواهند بود. کار اصلی صندوق‌های جسورانه، یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپی، تامین منابع مورد نیاز آن استارتاپ برای تاسیس، ساز و کار مد نظر یا رشد کسب و کار موجود است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری جسورانه کشور اظهار کرد: از حدود ۱۰ سال پیش با ایجاد ساختارهای بانکداری الکترونیک زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شرکت‌های تکنولوژی محور فراهم شد و براین اساس، نخستین استارتاپ‌های ایران در حوزه آنلاین شکل گرفتند. در این روند، افرادی که با این حوزه در خارج از کشور آشنا بوده و در آن فعالیتی داشتند (با توجه به جمعیت جوان و پتانسیل بالای کشور) اقدام به راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه در داخل کشور کردند.

ربیعی، موضوع سرمایه‌گذاری جسورانه کشور را با چالش «دسترسی به سرمایه» مواجه دانست و افزود: به‌طور مثال، در دوران برجام با ورود سرمایه خارجی برخی استارتاپ‌ها رشد فوق‌العاده‌ای داشتند، اما متاسفانه اکنون دسترسی به سرمایه بسیار سخت است.

وی خبر داد: با توجه به اهمیت این موضوع، یک صندوق سرمایه‌گذاری بورسی انجام خواهد شد که به زودی پذیره‌نویسی آن آغاز می‌شود. از طریق این صندوق به استارتاپ‌هایی که دارای کارنامه خوبی هستند و برای رشد بیشتر به سرمایه نیاز دارند کمک خواهد شد.

 وی درخصوص حوزه‌های سرمایه‌گذاری این صندوق توضیح داد: حوزه خاصی را مد نظر نداریم و در تمامی حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم، چون با تمرکز در حوزه خاص ممکن است سایر فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری را از دست بدهیم؛ تاکنون در حوزه حمل و نقل، خرید و فروش کالا، کاریابی، نیازمندی‌ها و ... سرمایه‌گذاری‌هایی داشته‌ایم.

این کارشناس بازارسرمایه، آینده سرمایه‌گذاری جسورانه کشور را به موفقیت سرمایه‎گذاری‌های پیشین مرتبط دانست و افزود: اگر در چند سال آینده استارتاپ‌های موفق بتوانند در بورس، سهام خود را عرضه کنند، این اتفاق سبب علاقه‌مندی سرمایه‌گذارها به این حوزه می‌شود؛ چنین روندی در بهبود فضای پیش روی سرمایه‌گذاری جسورانه اثرگذار است.

وی در پایان گفت: بنابراین، اگر در آینده روابط‌ ما با بانک‌های خارجی بهبود یابد و بتوانیم به جذب سرمایه‌های خارجی بپردازیم، شاهد رشد این عرصه نیز خواهیم بود، هرچند که اکنون به دلیل وجود نداشتن یک مورد موفق در خروج سرمایه‌گذار دراین حوزه، سرمایه‌گذاران سنتی تا به حال رغبتی به آن نشان ندادند.

 

ارسال نظر