اصلاحات در تولید

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۹۰

گروه بنگاه‌ها|

آیا روند اجرایی طرح‌های مرتبط با رونق تولید به تحریم‌های اقتصادی ارتباطی دارد؟ این پرسشی است که سال‌های اخیر که موضوع تحریم‌های دامنه‌دار اقتصادی غرب ابعاد و زوایای گوناگون اقتصاد کشور را درگیر خود ساخته بیشتر از هر زمان دیگری در فضای اقتصادی و سیاسی کشورمان مطرح می‌شود. پرسشی که پاسخگویی به آن می‌تواند مسیر آینده فضای کسب و کار کشورمان را مشخص کند و دورنمایی از ضرورت اصلاحات در تولید را ارایه کند. معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور به عنوان مجموعه‌ای که هم با ساختارهای اجرایی و اقتصادی کشور مرتبط است و هم از سوی دیگر به فضای کسب و کار و صاحبان مشاغل تولیدی برخورد از نوع نزدیک دارد، در پاسخ به یک چنین پرسشی با تأکید بر اینکه حل مشکل رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد، می‌گوید: « تحریم‌های اقتصادی شرایط ویژه‌ای برای کشور به وجود آورده است.» شرایطی که از منظر شیرکوند هم می‌تواند تهدید‌کننده باشد و هم قادر است به عنوان یک فرصت ظرفیت‌های تازه‌ای را پیش روی تولید و صادرات کشورمان بگشاید.  سعید شیرکوند دیروز در نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با اشاره به اهمیت ساختار‌سازی‌های اقتصادی برای درون‌زا کردن اقتصاد اظهار داشت: شکل‌گیری این ستاد حاصل شرایط خاص اقتصادی بوده که در کشور حاکم شده است. معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور به شرایط خاص اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: تحریم‌های اقتصادی شرایط ویژه‌ای برای کشور به وجود آورده و سبب شکل‌گیری پارادایم جدیدی در کشور شده است. وی با بیان اینکه شکل‌گیری ستاد اقتصاد مقاومتی مربوط به شرایط جنگ بوده و به شرایط عادی مربوط نیست، عنوان کرد: اگر راه‌حل مشکلی فراتر از استان است باید از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم، حتی اگر در شرایط نرمال این ظرفیت به ما جواب نداد باید برای حل مشکل، از ظرفیت دیگری استفاده کنیم. شیرکوند ادامه داد: ما نباید در تله کارهای زیربنایی یا کارهای مقطعی بدون استراتژی بلندمدت بیفتیم، زیرا علاوه بر داشتن استراتژی بلندمدت می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به‌صورت خام در دستور کار قرار داد. معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور ابراز کرد: چرا باید کارخانه‌ای که دارای 500 میلیارد تومان تجهیزات است، در حال خاک خوردن باشد، درحالی که این کارخانه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای افراد بسیاری اشتغال ایجاد می‌کند. وی با تأکید بر اینکه حل مشکل رکود و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، افزود: اقتصاد مقاومتی فراقوه‌ای بوده و مدیران باید از تمام امکانات قوای دیگر استفاده کنند و در تصمیم‌گیری‌ها دست‌ودلشان نلرزد. شیرکوند با تأکید بر کمک گرفتن مسوولان از تمام ظرفیت‌هاگفت: ما برای اینکه بتوانیم به انتظارات مردم پاسخگو باشیم باید نوع نگاهمان همان نگاه زمان جنگ باشد و تمام اراده و همت خود را برای پیش بردن اهداف و برنامه‌ها به کار ببریم.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: می‌توان راه‌حل بسیاری از مشکلات را در داخل همین جلسات پیدا کرد، امیدواریم بتوانیم استان‌های موفق را به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها در حل مشکلات معرفی کنیم.

  تصمیم‌گیری بدون مشورت با بخش خصوصی محکوم به شکست است

در شرایطی که شیرکوند از ضرورت پیدا کردن الگوهای موفق در خصوص رونق تولید و انتشار آن برای الگوبرداری در سایر استان‌ها سخن می‌گوید، دبیرکارگره ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی و کارگروه استانی از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و هر نوع تصمیم‌سازی مرتبط با رونق تولید را در صورتی همراه با توفیق می‌داند که در آن از نظر و دانش فعالان بخش خصوصی استفاده شده باشد. مبتنی بر این دیدگاه میثم زالی می‌گوید: تصمیم‌گیری بدون مشورت با بخش خصوصی محکوم به شکست است.

دبیرکارگره ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ملی دیروز در جلسه مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ملی و کارگروه استانی گفت: هم‌تراز بودن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با کارگروه استانی بسیار مهم استاگر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیمی گرفت، باید از سوی بانک و دستگاه اجرایی مربوطه اجرایی شود و این اتمام‌حجت برای آنهاست. زالی تأکید کرد: تصمیم‌گیری بدون مشورت با بخش خصوصی ابتر و محکوم‌به شکست است. وقتی بخش خصوصی به عنوان ذی‌نفع اصلی در جلسات نقشی نداشته باشد چگونه می‌توانیم امیدوار به رونق تولید باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت این جلسات نباید یک دورهم نشینی باشد و باید صرفاً به حل‌وفصل مشکلات بخش تولید توجه داشت.

زالی مطرح کرد: در بخش‌نامه دادستان کل کشور آمده که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و باید آرایش جنگی به خود بگیریم و نباید در کشور شاهد آن باشیم که یک واحد تولیدی به خاطر رفتار اشتباه یک شعبه بانکی تعطیل می‌شود. دبیر کارگروه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تأکید برداشتن وحدت رویه در پذیرش سفته به عنوان ضمانت از سوی واحدهای تولیدی گفت: اگر در استان قم این کار اتفاق نمی‌افتد باید انجام آن سرعت بگیرد.

وی با ذکر این مطلب که اصلاحات در قانون‌گذاری کشور امری ضروری است، گفت: اگر این اصلاحات انجام شود قطعا به سود سیستم بانکی و و بخش تولید کشور خواهد بود.

 

ارسال نظر