تداوم رشد با فرض تشدید نشدن ریسک‌های سیستماتیک

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۵۷
تداوم رشد با فرض تشدید نشدن ریسک‌های سیستماتیک

گروه بورس|

قیمت‌ها در بازار سهام همچنان بر مدار صعود حرکت می‌کنند و هر روز رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رسانند. همین امر سبب شده تا به رغم رشد کم‌سابقه قیمت در اغلب صنایع، این روزها امید به تداوم صعود بازار سرمایه همچنان به قوت خود باقی باشد و هر روز تقریبا بیش از روز گذشته شاهد ورود نقدینگی تازه نفس به بازار سهام باشیم.

با این حال رونق یاد شده روی دیگری نیز دارد. در حالی که توجه بیشتر فعالان بازار به خصوص سهامداران خرد این روزها به رشد شتابان شاخص‌ها جلب شده، اما بسیاری از تحلیلگران را نیز برآن داشته تا در خصوص حبابی شدن قیمت و عکس‌العمل هیجانی نسبت به رونق هشدار دهند. دلیل این امر عطشی است که بازار در روزهای گذشته نسبت به خرید نمادهای کوچک و عمدتا بی‌بنیاد نشان داده‌اند. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز به آن اشاره شد، مدتی است که به واسطه تقاضای مداوم در نمادهای کم حجم بازار شاهد افزایش بیش از اندازه بهای آنها نسبت به عوامل بنیادی هستیم. با این وجود دلخوشی به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌که چندان بیراه هم نیست سبب شده تا جریان قدرتمند نقدینگی ورودی به بیشتر این نمادها قطع نشود.

در چنین شرایطی مشخص نیست که چرا مسوولان سازمان بورس با تسهیل عرضه شرکت‌های متقاضی به سهام داران خرد، عرضه‌های اولیه را از سر نمی‌گیرند و از این فرصت برای سالم‌ترین و شفاف‌ترین شیوه خصوصی‌سازی بهره نمی‌برند. در حالی که طی روزهای گذشته بسیاری از شتاب بیش از حد رشد قیمت‌ها گفته‌اند و فعالان با تجربه بازار از خرید پر حجم اجتناب می‌کنند، مشخص نیست که چرا جریان عرضه‌های اولیه متوقف شده است. هم‌اکنون در حدود چهار ماه است که بازار هیچ عرضه جدیدی را شاهد نبوده است. این در حالی است که عرضه‌های اولیه نه تنها به جذب نقدینگی آن هم در جهتی سازنده کمک می‌کنند بلکه با افزایش تعداد نمادهای مورد معامله به عمق بازار و فرصت سرمایه‌گذاری ثانویه در آن می‌افزایند. این عوامل سبب شده تا در همواره به عنوان مسیری مناسب در شرایط فعلی در نظر گرفته شوند و بسیاری از کارشناسان به لزوم تداوم آنها از سوی بورس و فرابورس اذعان کنند.

   زیر تیغ هیجان

آنچنان که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند در روزهای گذشته جریان پول‌های تازه نفس به حدی بوده که توانسته ضمن شکستن رکورد ارزش معاملات خرد، نگاه فعالان بازار را در خصوص نمادهای مورد معامله تا حد زیادی نسبت به گذشته از حالت تحلیلی خارج کند و آنها را در شرایطی قرار دهد که هر سهمی را بخرند. چنین شرایطی اگرچه به رونق بازار سهام می‌افزاید و سرعت رشد نماگرهای بورس و فرابورس را بیش از پیش افزایش می‌دهد با این حال حکایت از رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران دارد؛ رفتاری که با کوچک‌ترین محرکی ممکن است تغییر جهت دهد و سود بسیاری از نوحقیقی‌ها را به زیان بدل کند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر تنها دلیل وجود نقدینگی نیست.

در واقع آنچه نقدینگی را به سمت بورس و فرابورس کشانده و سبب رشد بیش از 120 درصدی نماگر اصلی بازار سهام طی 10 ماه اخیر است، انتظارات تورمی و سکون نسبی بازارهای موازی است که توانسته خیل عظیمی را به بازار سرمایه جذب کند و از این طریق سرمایه آنها را وارد چرخه خرید و فروش سهام کند.

وجود این شرایط سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران که قصد پیوستن به جریان هیجامی تقاضا را ندارند، در شرایط فعلی دچار سردرگمی شوند و نتوانند به درستی گزینه‌های مختلف را بررسی کنند.

در همین راستا یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید در انتظار صعود مداوم شاخص بورس بود، گفت: هر سهمی که چند روز مثبت باشد ممکن است یک روز منفی شود اما برآیند کلی بازار مثبت خواهد بود.علی مهرآور با بیان اینکه تا قبل از اقدام تروریستی امریکا در شهادت سردار قاسم سلیمانی روند شاخص بورس و حضور سرمایه‌گذاران در این بازار مثبت بود، افزود: بیشتر سرمایه‌گذاران در این بازار به دنبال خرید سهام بودند.مهرآور برخی از اتفاقات سیاسی را زمینه‌ساز کاهش شاخص بورس دانست و گفت: در روز شهادت سردار سلیمانی شاخص بورس ۱۵ هزار واحد منفی بود در حالی که روز گذشته شاخص بورس رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی را تجربه کرد، با این اتفاق نه‌تنها ضرر و زیان‌ها جبران شد بلکه شاهد رکوردشکنی شاخص بورس و ورود آن به کانال ۴۰۰ هزار واحدی بودیم.وی اظهار داشت: اگر اتفاق مهمی در بازار رخ ندهد و با ریسک غیرسیستماتیکی همراه نباشیم وضعیت بازار مناسب و رشد آن ادامه‌دار خواهد بود. مهرآور با اشاره به حجم قابل توجه نقدینگی در سطح بازار افزود: تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسوولان بانک مرکزی مبنی بر ارایه تسهیلات به خریداران سهام، زمینه رونق این بازار را فراهم کرد، این خبر می‌تواند زمینه ورود نقدینگی مازاد به این بازار را فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عزم مسوولان حمایت از بازار سرمایه است، گفت: این حمایت زمینه تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سایر بازارهای موازی مانند ارز، طلا، سکه و مسکن به دلیل عدم وجود بازدهی از جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بازار برخوردار نیستند. مهرآور روند افزایشی در بورس را ادامه‌دار اعلام کرد و گفت: توصیه ما به افرادی که به تازگی وارد بورس می‌شوند این است که بر اساس شایعات اقدام به خرید نکنند بلکه برای این اقدام به‌طور حتم تحلیل‌های بنیادی را در دستور کار قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این نکته را باید مدنظر قرار داد که نمی‌توان در انتظار صعود مداوم شاخص بورس بود، هر سهمی که چند روز مثبت باشد ممکن است یک روز منفی شود اما برآیند کلی بازار مثبت خواهد بود.

وی به صنایع برتر در بازار اشاره کرد و گفت: صنایع صادرات محور و صنایعی که به دنبال تجدید ارزیابی هستند مورد اقبال بازار و سهامداران خواهند بود.

 

ارسال نظر