شاخص کل بورس به کانال 400 هزار واحدی رسید

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۶۶
شاخص کل بورس به کانال 400 هزار واحدی رسید

گروه بورس |محمد امین خدابخش|

داد وستدهای روز شنبه در بازار سهام همچنان برآیند  صعودی داشت. در این روز صف‌های سنگین خرید در بورس و فرابورس حجم قابل توجهی از معاملات را در این دو بازار رقم زد که ارزش معاملات آنها را به حدود 7 هزار میلیارد تومان رساند. البته ذکر این نکته ضروری است که بخش بزرگی از ارزش 3 هزار میلیارد تومانی معاملات در فرابورس به داد و ستد اوراق اختصاص داشته است. بر این اساس معاملات روز گذشته در حالی خاتمه یافت که ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران 3 هزار و 620 میلیارد تومان و در فرابورس هزار و 215 میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس افزایش تقاضا در معاملات نخستین روز از هفته جاری به رشد 10 هزار و 517 واحدی شاخص کل بورس تهران انجامید و این نماگر را به سطح 409 هزار و 962 واحد رساند. این افزایش 2.63 درصدی سبب شد تا در این روز ارزش بازار در بورس تهران به هزار و 490 هزار و 838 میلیارد تومان برسد. این رقم حکایت از آن دارد که با احتساب قیمت 13 هزار و 50 تومانی دلار در صرافی‌های دولتی ارزش دلاری بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 114 میلیارد و 240میلیون دلار بوده که افزایشی حدودا 3 میلیارد دلاری را نسبت به روز قبل از آن نشان می‌دهد.

افزایش شیب صعود قیمت‌ها در بازار این روزها به حدس و گمان‌ها دامن زده و موجب شده تا بسیاری نسبت به افزایش احتمال اصلاح قیمت‌ها در بازار یاد شده هشدار دهند. به همین منظور «تعادل» در گفت‌وگو با روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه از وی در خصوص شرایط فعلی داد و ستدها در بازار سرمایه پرسید.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به رشد فراتر از انتظار بازار در ماه‌های اخیر گفت: قبل از هر چیز باید در نظر داشت که در حال حاضر شرایط بازار بسیار متفاوت از تصور اهالی قدیمی بازار و سرمایه‌گذاران با سابقه است. همان‌طور که می‌دانیم در سال جاری استقبال قابل توجهی از بازار سرمایه شده است. اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تغییرات دو سال اخیر در بازار سرمایه بیندازیم، در می‌یابیم که دگرگونی نگاه مردم به بازار در حدی بوده که طی مدت یاد شده تعداد کدهای شرکت‌کننده در عرضه‌های اولیه از 150 هزار و به حدود یک میلیون کد بورسی رسیده است.

وی ادامه داد: با این حال توجه مردم به معاملات بورس تهران در ماه‌های اخیر تنها به عرضه‌های اولیه محدود نبوده و در این مدت تعداد بسیاری از مردم برای اولین‌بار در طول عمر خود وارد چرخه داد و ستد بازار سهام شده‌اند. بر اساس آنچه مدیرعامل شرکت فرابورس چندی پیش مطرح کرد، 45 درصد کدهای بورسی که در طول هفته دوم دی ماه (همزمان با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی) اقدام به فروش هیجانی کردند، عمری کمتر از یک سال داشته‌اند.

   دلایل توجه به بورس

این کارشناس بازار سرمایه ضمن مورد توجه قرار دادن رشد بازار سهام در سال 98 و تاثیر آن روی جذب افراد تازه وارد، به تدابیر وزارت اقتصاد و بازارهای موازی اشاره کرد و گفت: کدهای تازه وارد به بازار سهام فصلی تازه را در بازار سرمایه رقم زده‌اند. در این میان دولت نیز مایل است تا با تقویت بورس از هجوم نقدینگی در دست مردم به بازار‌های موازی جلوگیری کند. در واقع رخوت این بازارها که به منجر به تداوم رونق در بورس و فرابورس شده، خود به دلیلی مهم برای حمایت بیشتر متولیان اقتصاد کشور از بازار سهام تبدیل شده است.

شریعتی ادامه داد: دلیل این رویکرد تاثیر مخربی است که هجوم نقدینگی به بازارهای نظیر طلا و ارز می‌گذارد. در حالی که رشد قیمت‌ها در بازار سهام از سوی عموم مردم و همچنین تمامی کارشناسان اقتصادی گواهی بر رونق در نظر گرفته می‌شود، رشد قیمت در بازارهایی نظیر سکه، طلا و ارز بدون شک به رشد سطح عمومی قیمت‌ها، تقویت تورم انتظاری و تضعیف اقتصاد منجر خواهد شد. پس بدیهی است که در شرایط فعلی نظر دولت نیز همسو با حمایت از بازار سرمایه و تقویت نگاه مردم نسبت به آن باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: توجه به این نکته نیز ضروری است که ورود نقدینگی به شرکت‌های نیازمند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نکته مهمی است که در صورت تداوم رونق بازار میسر خواهد شد. از این طریق می‌توانیم شاهد تخصیص بهینه منابع مالی به شرکت‌های یاد شده باشیم. این عامل می‌تواند نقشی مثبت در افزایش سودآوری بلندمدت شرکت‌ها داشته باشد.

روزبه شریعتی در پاسخ به این سوال رشد شاخص‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: روند نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه طی چند هفته اخیر به گونه‌ای است که بازار را با تغییرات قابل توجهی رو به رو کرده است. این تغییرات که تاثیر قابل توجهی از جانب سرمایه‌گذاران خرد می‌پذیرد، در حال حاضر به شکلی است که نمی‌توان بر مبنای آن پیش بینی دقیقی از اهداف پیش روی شاخص یا آینده قیمت‌ها ارایه داد.

   همه‌چیز به نفع رشد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به حمایت‌هایی که تاکنون از جانب نهاد ناظر، دولت و سایر عوامل بیرونی نسبت به بازار سرمایه انجام شده، می‌توان گفت که همه‌چیز برای رشد قیمت‌ها مهیا شده است. توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر اخباری در خصوص ایجاد امکان فروش اقساطی سهام و دریافت اعتبار از سیستم بانکی مطرح است که در صورت موفقیت می‌تواند موج جدیدی از پول تازه نفس را به سمت بازار سرمایه گسیل کند. مضاف بر آنکه تمهیدات در نظر گرفته شده در خصوص برداشته شدن محدودیت مدرک تحصیلی برای دریافت کد معاملاتی آنلاین و کاهش تضامین اعتباری از 60 درصد به 50 درصد از جمله عواملی است که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تا حدی زیادی تسهیل خواهد کرد.

وی افزود: به نظرم در حال حاضر سخن گفتن از حباب تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت. در حال حاضر شرایط به نحوی است که بازار به لطف افزایش حجم نقدینگی هر روز رکوردهای بالاتری را به ثبت می‌رساند. اعداد و ارقامی که در حال حاضر به ثبت می‌رسد بسیار نسبت آنچه تا چندی پیش تصور می‌شد امکان وقوع دارد متفاوت است.

شریعتی در ادامه نگاه اهالی بازار را مورد توجه قرار داد و گفت: اگرچه در حال حاضر نمادهای دارای ارزش بنیادی نیز وجود دارند اما باید توجه داشت که آنچه توانسته توجه بازار را به خود جلب کند بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل است.

   توجه به جا مانده‌ها

این کارشناس بازار در خصوص رشد قیمت در نمادهای بانکی که در روز گذشته تقریبا به‌طور یکدست سبزپوش بودند، گفت: رفتار بازار روی این نمادها در حال حاضر این‌گونه است که توجه به رشد قیمت یک نماد موجب استقبال خریداران از سایر نمادهای گروه نیز شده است. اگرچه در این گروه برخی از نمادها به انتظار افزایش سرمایه نشسته‌اند، اما توجه به جا ماندن قیمت در برخی دیگر از سهم‌ها و رشد اندک آنها طی سال جاری این تصور را در میان بسیاری شکل داده که نمادهای دیگری نیز که پیش‌تر افزایش سرمایه داده‌اند، ممکن است رشد کنند. از این رو با افزایش قیمت در یک نماد، موج تقاضا به سایر نمادهای گروه نیز وارد شده است.

 

 

ارسال نظر