دیدگاه

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۸۲

گامی برای حمایت بیشتر از بازار سرمایه

طرح فروش اقساطی سهام که در جلسه شورای عالی بورس اعلام شد طرح جدیدی در راستای حمایت از بازار سرمایه و توسعه فرهنگ سهامداری است.

به گزارش سنا، رحمان بابازاده در این خصوص اظهار داشت: طرح فروش اقساطی سهام که در آخرین جلسه شورای عالی بورس مطرح شد، طرح جدیدی در راستای حمایت بیشتر از بازار سرمایه است که با کمک این روش، متقاضیان می‌توانند به صورت قسطی مالکیت سهام شرکت‌ها را به دست آورند.

وی در ادامه بیان داشت: جزییات این طرح هنوز مشخص نیست اما دولت در نظر دارد از این طریق برخی از شرکت‌هایی که مالکیت آنها محرز شده است را به عموم مردم واگذار کند.

بابازاده در این خصوص گفت: به نظر می‌رسد اغلب سهم‌هایی که دولت از این طریق واگذار می‌کند شرکت‌های ویژه‌ای از صنایع مادر باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص رشد بازار سرمایه و اقبال عامه مردم به حضور در این بازار اشاره داشت: بازار سرمایه اخیرا با استقبال عامه مردم مواجه شده است و بدین وسیله فعالان بازار افزایش یافتند. به این ترتیب، به‌طور تقریبی می‌توان گفت بسیاری از مردم از کارکرد بازار و اثر مثبت آن بر اقتصاد کشور اطلاع پیدا کردند.رحمان بابازاده معتقد است طرح فروش اقساطی سهام دولت یک گام دیگر در راستای ترغیب مردم به توسعه فرهنگ سهامداری است و این فرآیند، می‌تواند مردم را بیش از پیش با بازار سرمایه آشنا کند.وی در پایان اشاره داشت: هم‌اکنون درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم در بازار سرمایه فعال هستند و با روی کارآمدن سهام عدالت، اغلب مردم طعم خوش سهامداری را چشیده‌اند لذا این فرهنگ نیازمند توسعه و آگاه‌سازی بیشتر است.

نجات شاخص به دست بنیادی‌ها

پس از فروش هیجانی سهامداران و بازگشت شاخص و قیمت‌ها به روند صعودی، اتفاقی که به مرور زمان شاهد آن هستیم کاهش حساسیت و افزایش باور به بازار سرمایه است.

به گزارش بورس‌نیوز، فردین آقابزرگی در خصوص روند بازار در هفته‌ای که گذشت اظهار کرد: پس از شهادت سردار سلیمانی و مسائل سیاسی خارج از کنترل و سرزدن رفتار‌های هیجانی سهامداران و به دنبال آن، افزایش آگاهی و منطقی شدن آنها، اتفاقی که به مرور زمان شاهد آن هستیم کاهش حساسیت‌ها است.

وی ادامه داد: مکانیسم ماشه در رابطه با برجام واکنش منفی را در پی نداشته و تقریبا با کاهش و افزایش شاخص ناشی از مسائل مختلف مواجه نیستیم.وی عنوان کرد: باتوجه به گزارش ۹ماهه شرکت‌ها، به ویژه آنهایی که متاثر از افزایش نرخ کامودیتی و ارز بودند مانند پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، ارزش خود را به نمایش خواهند گذاشت ضمن آنکه شرکت‌هایی که از نظر کارشناسی، بنیادی و فنی دارای توجیه اقتصادی‌اند نیز هجوم بیشتری در رابطه با تقاضای خرید برای آنها ایجاد خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه اذعان کرد: بر خلاف ۶ماهه نخست سال که شرکت‌های بنیادی حرکتی محسوسی را از خود نشان نمی‌دادند و این شرکت‌های کوچک بودند که به اتکای فرایند تجدید ارزیابی دارایی‌ها روند مثبت را ثبت می‌کردند، اکنون شاهد سبزپوشی شرکت‌های بنیادی هستیم و در آخرین روز معاملاتی نیز امروز شاخص از ۱۵۰۰واحد منفی بدون دخالت سهام‌های پُر وزن به درستی به سمت مثبت نیل پیدا کرده، ناگفته نماند که هیچ بازاری نیز در حال حاضر وجود ندارد که نقدینگی را به سوی خود هدایت کند.آقابزرگی به کنترل شاخص اشاره کرد و افزود: حجم بالا و بیش از حد انتظار نقدینگی عامل اصلی رشد و شدت تقاضا بوده و این امر مستلزم آن است که شرکت‌های بازارگردان، حقوقی‌ها و حتی مسوولان ناظر تعادل در تقاضا را به شکلی مدیریت کنند که بی‌محابا با رشد شاخص مواجه نشویم، هرچند تا پایان سال به شاخص ۴۵۰هزار واحدی دست پیدا خواهیم کرد.

بازار در شرف استراحت

شرکت‌هایی که شاید زیر چتر تجدید ارزیابی‌ها قرار بگیرند، عملکرد و نقطه عملیاتی سودآوری را از خود برجای نگذاشته‌اند و همین عامل باعث شده تا چشم‌انداز مثبتی از سودآوری این شرکت‌ها را در آینده نزدیک متصور نباشیم.

محمد مشاری در خصوص ارزیابی بازارسرمایه در روز‌های شاخص‌ساز این بازار به بورس‌نیوز اظهار کرد: پس از رشد‌هایی که بازار طی هفته گذشته و در جریان معاملات تجربه کرد، روند نوسانی نماد‌های بزرگ با ثبات چندانی همراه نبوده و نمادهای قرمزپوش و سبزپوش فراوانی در این نمادها مشاهده می‌شوند.وی ادامه داد: تاثیرگذارترین خبر بازار، تجدید ارزیابی شرکت‌هاست که خودرویی‌ها و بانکی‌ها پیشرو هستند اما؛ مشکلی که متوجه این شرکت‌ها بوده آن است که نقطه عملیاتی آنها کماکان سودآور نیست و چشم‌انداز مثبتی نیز از سودآوری این شرکت‌ها در آینده نزدیک وجود ندارد.وی در رابطه با پیش بینی بازار در هفته آتی بیان کرد: بازار به سوی استراحت پیش خواهد رفت و قاعدتا پس از این باید منتظر یک اصلاح نیز باشیم. در نخستین روز هفته آتی سهم‌های کوچک استراحت و نماد‌های بزرگ در مرحله اصلاح قرار خواهند گرفت.

 

ارسال نظر