علت حباب شدن سهام کوچک و اصلاح مجدد شاخص

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۹۱

کارشناس بازارسرمایه با اعلام نظر در مورد احتمال اصلاح مجدد شاخص و علت حبابی شدن برخی سهام کوچک گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ با قیمت کمتر از ارزش واقعی درحال معامله هستند.

به گزارش بورس‌پرس، کامیار فراهانی درباره علت رشد روزهای اخیر شاخص که دیروز به در آستانه ورود به کانال بی‌سابقه 396 هزار تایی قرار گرفت به ایرنا گفت: در میان دو بخش شرکت‌های کوچک و بنیادی بازار، برخی سهم‌های کوچک دارای حباب قیمتی هستند که دلیل آن نقدینگی‌ گسترده‌ای است که به محض ورود به بازار به سمت این گروه سرازیر شده‌اند که می‌تواند برای بازار و این‌گونه سهم‌ها به‌شدت نگران‌کننده باشد.

وی افزود: اما سهام‌ شرکت‌های بزرگ نه تنها حباب قیمتی ندارند بلکه بسیاری از این شرکت‌های این گروه با قیمتی کمتر از ارزش واقعی در حال معامله بوده و رشدی متناسب و همسو با رشد بازار را تجربه نکرده‌اند و جای هیچ نگرانی برای سرمایه‌گذاری ندارند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی برای آینده بورس و شاخص دارد، توضیح داد: اظهارنظر قطعی درباره آینده دشوار است و نمی‌توان اعلام کرد رشد بازار در کوتاه‌مدت ادامه‌دار است یا خیر اما به‌طور حتم این روند در بلندمدت به صورت با ثبات ادامه‌دار خواهد بود و به نظر می‌رسد بازار سرمایه در مقابل دیگر بازارهای موازی، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد.فراهانی افزود: در مورد احتمال اصلاح مجدد شاخص نیز باید گفت برخی حرکت‌های بزرگ و کوچک وجود دارند که در کوتاه‌مدت درگیر اصلاحات می‌شوند اما این اصلاح از جنس برگشت شاخص نبوده بلکه روندی طبیعی است که باید رخ دهد. در این میان سرمایه‌گذاران نباید فراموش کنند که روند بلندمدت بازار سرمایه صعودی است و هرگونه اصلاحی موقتی خواهد بود.وی در مورد اثر تحریم‌ها بر روند معاملات هم توضیح داد: در برابر مطرح شدن تحریم‌ها، گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها نشان می‌دهد نه تنها افتی در فروش ماهانه رخ نداده بلکه بیشتر شده و فروش شرکت‌هایی مانند فولاد از ابتدای سال تاکنون رشد چشمگیری کرده است .وی افزود: در این میان کارشناسان بازارسرمایه نگران سهامدارانی هستند که به تازگی وارد می‌شوند و اقدام به خرید سهامی می‌کنند که از ارزندگی چندانی برخوردار نیستند. در حالی که این گروه نباید به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش کنند بلکه باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مانع از ضرر و زیان هنگفت شوند.

این کارشناس با بیان اینکه مردم ایران باید مانند دیگر کشورها سرمایه مازاد را وارد بورس کنند، ادامه داد: دولت در چند وقت اخیر به این نتیجه رسیده ورود سرمایه‌های مردم به بورس بهتر از بازار طلا و دلار است که این موضوع در اعتماد مردم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

فراهانی افزود: در صورت بهبود مسائل سیاسی، بازار سهام همچنان با رشد همراه و سود چشمگیری خواهد داشت و منجر به ورود حجم گسترده‌ای از پول خارجی خواهد شد.

 

ارسال نظر