تازه‌واردها، برای تجدید ارزیابی هیجان‌زده نشوند

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۹۰

روند بازار پس از حوادث ۲ هفته قبل شتابان بوده و امروز، روز آرامی خواهیم داشت.

سعید ذوالفقاری در رابطه با روند بازار به بورس نیوز اظهار کرد: بازار در ادامه روند معاملات خود، عرضه بیشتری را نسبت به گذشته تجربه خواهد کرد و خریداران نیز مقداری عقب‌نشینی را دستور کار روند معاملاتی خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: روند بازار پس از حوادث ۲هفته قبل شتابان بوده و امروز، روز آرامی خواهیم داشت و ممکن هست شاخص روند منفی نیز داشته باشد؛ شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی می‌کنند قیمت سهم‌شان ۱۰برابر شده و سهم‌هایی که به تازگی این اتفاق برایشان می‌افتد مانند مخابرات و همراه اول با توجه به شرایط، افزایش سرمایه‌های آنها سنگین نخواهد بود و قیمت کنونی سهم‌ها افزایش سرمایه‌ها را پیش خور کرده است.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص تجدید ارزیابی صنایع عنوان کرد: برخی از شرکت‌های خودرویی که تجدید ارزیابی داشته و حتی ماشین‌آلات را تجدید ارزیابی می‌کنند که به زیان سهامداران خرد و به نفع سهامداران عمده و شرکت‌هایی که به تازگی به بخش‌خصوصی رفته‌اند هست بنابراین شرکت‌ها سود خود را با استهلاک می‌پوشانند و بیش از بقیه منتفع می‌شوند.

ذوالفقاری تصریح کرد: خودرویی‌ها صنعت زیان‌دهی هستند که تنها به واسطه تجدید ارزیابی رشد می‌کنند، سهم ایران‌خودرو ۲۰۰تومانی به ۱۰۰۰ تومان رسیده و سایپای ۷۰ تومانی به ۲۵۰ تومان بالغ شده است؛ تجدید ارزیابی‌ها برای بازار جذاب نخواهد بود و سهم‌های بزرگ نیز تجدید ارزیابی نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: افزایش سرمایه بیشتر به سمت آورده و سود انباشته می‌رود و این برای آینده بازار مثمرثمر خواهد بود نه تجدید ارزیابی‌ها ضمن آنکه سهامداران زمانی که سهمی را می‌خرند صرفا به واسطه اینکه تجدید ارزیابی داشته اقدام به خرید نکند زیرا تجدید ارزیابی قطعا با قیمت‌هایی که می‌بینیم همخوانی نخواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: هیجان زدگی سهامداران خرد می‌تواند روند سهم‌هایی که تجدید ارزیابی دارند را تحت تاثیر قرار دهد و این تجدید ارزیابی تاثیری در سهم‌های بنیادی نخواهد داشت.

ذوالفقاری با اشاره به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها گفت: تصمیم‌گیری را راحت می‌کند و چیز غیر قابل پیش بینی نیز در این گزارش‌ها نخواهد بود به جز شرکت‌های فلزاتی که به نظر خوب کار کرده‌اند و دلار نیمایی نیز یاری شان کرده گزارش خاصی نخواهیم دید، به نظرم روند بازار مقداری آرام‌تر خواهد شد و در هفته‌ای که حمایت از بازار انجام شد سهامداران حقیقی به سمت سهام‌های بنیادی می‌روند و این خوب هست، زیرا فصل مجامع را پیش رو داریم و طی ۶ ماه آینده مجامع برگزار خواهند شد. به نظر می‌رشد سهم‌های بنیادی بازار را کمک خواهند کرد اما؛ روند بازار صعودی پیش بینی نمی‌شود، ممکن هست با افت شاخص مواجه نشویم.

 

ارسال نظر