شاخص بورس در یک قدمی کانال 400 هزار واحدی

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۸۹
شاخص بورس در یک قدمی کانال 400 هزار واحدی

گروه بورس|

شاخص بورس تهران روز گذشته نیز به رشد خود ادامه داد و با رسیدن به سطح 399 هزار و 445 واحدی توانست بیش از پیش به فتح ابرکانال 400 هزار واحدی نزدیک‌تر شد. این صعود 3 هزار و 532 واحدی که از رشد قیمت در نمادهای مختلفی نظیر شیمیایی‌ها، خودرویی‌ها و بانکی‌ها ناشی می‌شد در نهایت به میزان 0.89 درصد به ارزش بورس تهران افزود و بهای تمامی نمادهای مورد داد و ستد در آن را از هزار و 456 هزار میلیارد تومان فراتر برد. در فرابورس نیز ارزش بازارهای اول و دوم از 294 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. به موجب رشد قیمت‌ها در این بازار شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات چهارشنبه 16 واحد رشد کرد و این نماگر را به سطح 5 هزار و 110 واحد رساند.

 پیشتازی دلاری بازار زیر سایه تورم

با توجه به آنکه طی روز گذشته بهای هر دلار امریکا در بازار رسمی ارز، 13 هزار و 100 تومان بوده است، می‌توان اینطور استنباط کرد که با توجه به ارزش ریالی قیمت‌ها در بورس تهران برای نخستین‌بار در چند سال گذشته و پس از رکورد سال‌های 93 و 94، 111 میلیارد دلاری شده است. این در حالی است که ارزش بورس تهران حتی با دلار 4 هزار و 850 تومانی اسفندماه سال 96 نیز ارزش بازار از 79 میلیارد دلار فراتر نرفته است. بنا بر این می‌توان گفت که پس از مدت‌ها بازار شاهد ثبت رکوردی است که اگرچه برای اولین‌بار رخ نداده است، با این حال تکرار آن پس از یک دوره چند ساله نشان از رونق قابل توجه بورس تهران دارد.

 البته این نکته را نیز نیاید از نظر دور داشت که ارزش بازار یادشده در اوج صعود تورمی سال 92 از 147 میلیارد دلار نیز فراتر رفته است و همین امر سبب می‌شود تا با رکورد تاریخی ارزش دلاری بورس در آن سال همچنان اختلافی معنا‌دار وجود داشته باشد.

 پیشروی در سراب

به هر روی حتی اگر قیمت دلاری نمادها نیز همچنان با آنچه که در سال 92 اتفاق افتاد، اختلافی جدی داشته باشند، بازهم نمی‌توان گفت که بهای سهام در بسیاری از نمادها وارد محدوده حبابی نشده است. همانطور که در روزهای اخیر بسیاری از کارشناسان بر آن اذعان داشته‌اند، حداقل در میان بخش بزرگی از نمادهای بازار که حجم چندانی نیز ندارند قیمت‌ها مدت‌هاست که از ارزش بنیادی خود فراتر رفته‌اند. چنین امری سبب شده تا بسیاری نسبت به آنچه   سرمایه‌گذاری بدون تحلیل می‌نامند هشدار دهند و حتی متولیان بازار نیز با ارسال پیامک به فعالان بازار سرمایه لزوم افزایش دانش مالی را به سرمایه‌گذاران گوشزد کنند.

 گرمای افزایش سرمایه در سرمای زمستان

از تحلیل‌ها که بگذریم شاید بتوان مهم‌ترین خبر هفته جاری را قطعی شدن افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دانست. در روزهای اخیر معاون اول رییس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها را ابلاغ کرد. ابلاغ این آینن‌نامه که بازار مدت‌ها بود انتظار آن را می‌کشید سبب شد تا خوشبینی به رشد قیمت‌ها از این طریق نیز جانی تازه بگیرد و شاهد صف خرید شدن نمادهایی همچون «اخابر» باشیم. بر این اساس بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه می‌توانند به شرط آنکه 5 سال از آخرین افزایش سرمایه آنها از این محل گذشته باشد، اقدام به افزایش سرمایه کنند.

لازم به توضیح است که این افزایش سرمایه‌ها بر اساس اصلاح ماده 10 آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده 149 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم قابل اعمال شده است. باید توجه داشت که تغییرات یاد شده با اتکا به اصل 138 قانون اساسی انجام شده و ارتباطی با افزایش سرمایه موضوع ماده 141 قانون تجارت ندارد. بر اساس ماده یاد شده تنها شرکت‌هایی می‌توانستند به صورت معاف از مالیات اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کنند که زیان انباشته آنها بیش از 50 درصد سرمایه ثبت شده باشد.

 بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان، آنچه در سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌شدت مورد توجه قرار بگیرد ارزش فعلی شرکت‌هایی است که ممکن است موضوع افزایش سرمایه از تغییرات جدید باشند، چراکه تاکنون قیمت بسیاری از شرکت‌ها مشمول، آنچنان افزایش یافته که حتی افزایش ارزش اسمی دارایی‌های آنها نیز نمی‌تواند پوشش‌دهنده قیمت فعلی سهام آنها باشد. با این حال به نظر می‌رسد که بازار توجه چندانی به این مسائل ندارد و با دلگرمی بر شایعات و اما و اگرها همچنان به تزریق نقدینگی در نمادهای مورد بحث ادامه می‌دهد. چنین امری سبب شده تا در سایه نبود دیدگاه تحلیلی، اهداف قیمتی بازار آنچنان که باید قابل ارزیابی نباشند و نتوان به راحتی جهت تقاضا را در روزهای پیش رو ارزیابی کرد.

به همین منظور یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که روند میان‌مدت بازار به شرط وجود عواملی همچون پایداری آرامش و نبود ریسک بزرگ یا بحران، صعودی بماند.

به گزارش ایرنا، نوید قدوسی با بیان اینکه روند منفی معاملات در بازار هفته گذشته، به دلیل ایجاد فضای نگرانی و تردید مبنی بر احتمال درگیری نظامی بین ایران و امریکا بود، افزود: بعد از حمله نظامی ایران و عدم واکنش از سوی طرف مقابل، چنین برداشتی بین سرمایه‌گذاران ایجاد شد که تقابل نظامی بین دو کشور و ریسکی که بر بازار سرمایه سایه انداخته بود به پایان رسیده و این موضوع از قبل‌پیش بینی شده بود که بازار به روند گذشته خود بازگردد.قدوسی خاطرنشان کرد: رشد چند روز گذشته بازار ناشی از رفع نگرانی درگیری نظامی بود که باعث شد تا بازار بتواند روز گذشته رکورد قبلی شاخص بورس را بشکند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار باید به سمت تعادل پیش رود، افزود: اکنون جو متعادلی در بازار حاکم شده و به نظر می‌رسد روند میان مدت بازار به شرط برقراری آرامش و نبود ریسک بزرگ و بحران با شیب ملایم صعودی باقی بماند، اما به اندازه رشد هیجانی چند روز نخست هفته جاری نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که شاخص بورس چه زمانی به کانال ۴۰۰ هزار واحد ورود خواهد کرد، افزود: ورود شاخص بورس به کانال ۴۰۰ هزار واحد از چندان اهمیتی برخوردار نیست این موضوع فقط از جنبه روانی مهم است و نمی‌تواند به عنوان ملاک مهمی برای سرمایه‌گذاری تلقی شود.قدوسی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری که اعتقاد به رشد میان مدت بازار دارد نوسان ۱۵ هزار واحدی شاخص بورس نباید برای این فرد اهمیت داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاد خود به سرمایه‌گذاران را اینگونه بیان کرد: افرادی که به دنبال ورود سرمایه‌های خود به بورس هستند باید خرید خود را در روز منفی و به دور از هیجان انجام دهند همچنین کمی صبور باشند تا بازدهی مناسبی که بازار باید به دستشان برساند را کسب کنند.

وی به تاثیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بر روند بازار اشاره و بیان کرد: تجدید ارزیابی در برخی از گروه‌ها مانند بیمه، بانک و خودرو موثر است و محرک رشد قیمت‌ها در گروه‌های اعلام شده خواهد بود.

 نوید قدوسی خاطرنشان کرد: تاثیر افرایش سرمایه از چهارشنبه هفته گذشته در بازار دیده شده و همچنان هم ادامه دارد زیرا برای سهم‌هایی که شامل این دستورالعمل می‌شوند جذاب است.

 

ارسال نظر