فروش هیجانی تداوم نخواهد یافت

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۸:۲۸
کد خبر: ۱۶۱۱۷۱
فروش هیجانی تداوم نخواهد یافت

گروه بورس|

بازار سهام طی روزهای گذشته معاملات پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و به دلیل آنکه تحولات سیاسی گوناگونی را شاهد بوده روند صعودی آن با مخاطره رو به رو شده است.  در یک هفته گذشته غلبه فروش‌های هیجانی بر تقاضای پر قدرت موجود در بسیاری از نمادها موجی از بدبینی را به بورس و فرابورس تزریق کرد و رشد قابل توجه قیمت در دو ماه گذشته بسیاری از سرمایه گذاران را مجاب کرد تا اقدام به فروش سهام خود کنند. به دنبال وقوع این رویداد بدبینی فعالان بازار تقویت شد و افزایش عدم اطمینان به افت 30 هزار واحدی شاخص کل بورس انجامید؛ افتی که اگرچه به زعم بسیاری از تحلیلگران دور از انتظار و غیر منطقی بود اما از حساسیت بالای سرمایه گذاران نسبت به رشد ریسک‌های سیاسی خبر می‌داد.

این شرایط موجب شد تا بسیاری از مسئولان بورسی و اقتصادی کشور لزوم حمایت از بازار سرمایه سخن بگویند و در صدد تغییر جریان عرضه و تقاضا برآیند که یکی از آن ها اشاره به تعطیلی بازار سهام در صورت تداوم عرضه‌های سنگین بود. در این میان اما آنچه بیش از هر چیز توانست به طور عملی از فشار فروش در نمادهای مختلف بورسی و فرابورسی کم کند حمایت صندوق توسعه بازار و حقوقی‌های فعال در داد و ستد سهام بود که در سایه هماهنگی آنها با یک دیگر به نتایج خوبی منتهی شد.

البته تدابیر در نظر گرفته شده به این تصمیمات محدود نشد و سازمان بورس و اوراق بهادار اخیرا دو تصمیم مهم دیگر نیز گرفت. این سازمان محدودیت دامنه نوسان در بازارها و همچنین تصویب آیین نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را برای حفظ تعادل بازار در مقابل تحولات اخیر سیاسی اخذ کرد. به باور کارشناسان این دو تصمیم تاثیر مثبتی بر بازار داشته و باعث می‌شود بورس طی یک هفته متعادل شده و روند مثبتی را در پی بگیرد.

به گزارش ایسنا، تحولات سیاسی اخیر و شهادت سردار قاسم سلیمانی در بازار سرمایه نیز بی تاثیر نبود و طی هفته گذشته شاهد کاهش شاخص کل این بازار بودیم. با این حال کارشناسان تاکید داشتند که در روزهای آینده بازار از فروش هیجانی عقب‌نشینی می‌کند و قطعا زودتر از یک ماه تکلیف بازار مشخص خواهد شد و بازار دوباره به نقطه اوج خود باز می‌گردد.

دو تصمیم مهم سازمان بورس در جهت حمایت از بازار

در این میان سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه دو تصمیم مهم برای بازار سرمایه گرفت. یکی از این تصمیمات تصویب آیین نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود. در این راستا اعلام شد اصلاحیه آیین نامه تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم در راستای اجرایی کردن ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از کالای ایرانی در خصوص ایجاد امکان تجدید ارزیابی، به تصویب هیات وزیران رسیده است.

در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی برای همه شرکت ها این پتانسیل فراهم شده است که افزایش سرمایه از محل افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره (۱) ماده (۱۴۹) قانون مالیات‌های مستقیم عملی کنند مشروط بر اینکه که ظرف مدت یک‌سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک‌بار در هر پنج‌سال امکان‌پذیر است. در اصلاحیه آئین نامه، چارچوب کار برای این ماده قانونی مشخص شده و محدوده پنج سال از زمان ابلاغ قانون لحاظ شده است. بر همین اساس شرکت های زیادی امکان استفاده از این ظرفیت قانونی را خواهند داشت.

 از سوی دیگر در روز چهارشنبه دامنه نوسان بازارهای بورس و فرابوس به دو درصد محدود شد. اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازار ها که با هدف کنترل رفتار هیجانی سرمایه گذاران انجام شد و  این امکان را برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند تا ضمن داد و ستد مبتنی بر تحلیل تا روشن شدن ابعاد اقتصادی خرید و فروش را بر اساس تحلیل انجام دهند. در همین رابطه یاسر فلاح، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است که سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف صیانت از حقوق سرمایه گذاران و سهامداران خرد تصمیم به اعمال محدودیت دو درصدی دامنه نوسان بازار های بورس و فرابورس گرفت.

 امیر هامونی مدیرعامل فرابورس نیز به ایسنا گفت: این اتفاق در شرایط خاص رخ می‌دهد و در بازار پایه پیش از این شاهد این اتفاق بودیم. تغییر دامنه نوسان در راستای اختیارات سازمان بورس است. با توجه به اتفاقات چند روز گذشته این تصمیم گرفته شده است که سهام‌داران نیز از این تصمیم رضایت داشتند.

 

  روند بازار به تدریج مثبت می شود

کارشناسان بازار سرمایه دو تصمیم مذکور که توسط سازمان بورس گرفته شده را اتفاق مثبتی در روند بازار در این روزها دانسته‌اند و بر این باورند که بازار به زودی تعادل خود را حفظ خواهد کرد. در این راستا، کمال خانزاده کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این‌که در حال حاضر آینده بازار سرمایه به عکس‌العمل‌های سیاسی کشورها بستگی دارد، اظهار کرد: با این حال اتفاقاتی که امروز در بازار سرمایه رخ داده حاکی از آن است که روند این بازار به تدریج مثبت خواهد شد.

وی با اشاره به دو دستور سازمان بورس گفت: دستورالعمل افزایش سرمایه شرکت‌ها مصوب شده است و از سوی دیگر دامنه تغییر نوسان از پنج درصد به دو درصد کاهش یافته است که این دو تصمیم خوبی در جهت جلوگیری از فشار فروش است. البته اگر چنین تصمیماتی زودتر گرفته می‌شد می‌توانست کمک بیشتری به بازار سرمایه کند. اتفاقاتی که طی روزهای گذشته رخ داده به اصل بازار نبوده و از بیرون به بازار تحمیل شده است به همین دلیل سازمان می‌توانست زودتر چنین اقداماتی را انجام دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این‌که میزان نقدینگی در بازار سرمایه زیاد است، ادامه داد: از آنجایی که اتفاقات رخ داده سیاسی بوده می‌توان گفت پول‌ها به بازار باز می‌گردد و منابعی که شرکت‌های حقوقی در بازار گذاشته‌اند قطعا به سوی آنها بر می‌گردد.

خانزاده با بیان این‌که بازارهای موازی وضعیت خوبی ندارند، اظهار کرد: این در حالی است که بازار سرمایه با توجه به فروش ۹ ماهه شرکت‌ها و افزایش سرمایه و همین‌طور مجوزهایی که در مورد تصویب ارزیابی داده شده وضعیت خوبی خواهد داشت و به شرایط قبل باز می‌گردد.

  تاثیر شوک‌های سیاسی کوتاه مدت است

همچنین مصطفی صفاری دیگر کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این‌که تاثیر شوک‌های سیاسی کوتاه‌مدت و شوک‌های اقتصادی بلندمدت هستند، به ایسنا گفت: طی روزهای اخیر بازار سرمایه متاثر از شوک‌های سیاسی بوده است و بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی به بازار سرمایه شوک سیاسی وارد شد.

وی ادامه داد: البته با وقوع چنین اتفاقاتی سازمان می‌توانست بازار سرمایه را تعطیل کند با این حال شورای عالی بورس تصمیم خوبی درباره کاهش دامنه نوسان گرفت و میزان نوسان را به دو درصد کاهش داد تا بازیگران زمان کافی برای تجزیه و تحلیل شرایط داشته باشند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این‌که ریزش بازار سرمایه در ایران کاملا طبیعی بود، توضیح داد: این ریزش نشان می‌دهد که بازار سرمایه ایران مانند سایر بازارهای سرمایه در جهان سالم است. با گذشت زمان و حذف اتفاقات سیاسی که افتاده است بازار مجددا متعادل می‌شود و چنانچه اتفاق جدیدی رخ ندهد طی یک هفته بازار به روند خود باز می‌گردد.

 

ارسال نظر