اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۳۰

 مثلث حمایت از بازار سرمایه

با شهادت سردار سلیمانی و شکل‌گیری موجی از تنش‌های کلامی و خط و نشان کشیدن‌های ایران و امریکا، بازار سرمایه روز گذشته ریزش قابل توجهی داشت. البته بازار می‌توانست سقوط سنگین‌تری تجربه کند، اگر حمایت صندوق‌ها و حقوقی‌های بازار  نبود!

به گزارش بورس‌نیوز، حمایت حقوقی‌ها و صندوق توسعه و صندوق تثبیت بازار و... از سهم‌ها، همان دیروز بسیاری از صف‌های فروش را جمع کرد و امروز، شرایط عادی‌تر است و حمایت حقوقی‌ها از بازار ادامه دارد و به نظر اکثر کارشناسان و تحلیلگران بازارسرمایه، با در نظر گرفتن اصلاح سنگین دیروز و حمایت حقوقی‌ها، بورس تهران احتمالا فردا یا سه شنبه به تعادل می‌رسد و در روزهای آینده مجددا روند صعودی خود را   پیش خواهد گرفت. بهنام مرادی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: شهادت سردار قاسم سلیمانی، ضایعه دردناکی برای مردم ایران بود و شهادت ایشان را به خانواده ایشان و مردم کشورمان تسلیت می‌گویم. اما آنچه روز شنبه در بورس تهران گذشت، فقط رفتار هیجانی نبود. وی افزود: این اقدام امریکا در منطقه، اقدامی در جهت تقویت خط تروریسم و بر هم زدن امنیت منطقه بود . این منطقه به عنوان کریدور انرژی و یکی از کانال‌های مهم ترانزیتی و مراکز اقتصادی بزرگ دنیا بعد از این اتفاق دچار بحران بزرگی شده و امریکا طبق عادت و رسالت همیشگی با دخالت مستقیم در اوضاع منطقه، این شرایط را به وجود آورده است. این بحران، جدی بوده و نمی‌توان واکنش سهامداران را فقط ناشی از هیجان دانست. اما امیدواریم با تدبیر مقام معظم رهبری و دولتمردان، بازار سرمایه هر چه سریع‌تر به شرایط عادی بازگردد. مرادی اضافه کرد: عملکرد صندوق‌ها در حمایت از بازار سرمایه، قابل تقدیر بوده اما؛ نقدی که به حمایت صندوق‌ها و حقوقی‌ها وارد است این است که بهتر بود روز شنبه در همان ابتدای معاملات، خریدهای خود را انجام دهند. این اقدام حمایتی می‌توانست بهتر مدیریت شود؛ اقدامات حمایتی در چنین شرایط حساسی، نیازمند مدیریت ظریفی است. چشم سهامداران خرد و حقیقی‌ها هم به حقوقی‌ها است. وی در پیش‌بینی روند آتی گفت: امیدواریم در روزهای آینده نحوه مدیریت بهبود یافته ضمن اینکه دولت باید در نظر داشته باشد که بازار سرمایه، آینه تمام نمای اقتصاد کشور است. اگر بخواهیم اقتدار و ایستادگی کشور را در تمامی ابعاد به رخ دشمن بکشیم، باید این بازار مدیریت شود. مرادی افزود: نحوه این حمایت باید بسیار مدیریت شده باشد و برای تحقق این منظور هم دولت باید از این بازار حمایت کند و هم نقدینگی کافی برای حمایت از این بازار، تزریق شود. این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: به سهامداران هم توصیه می‌شود شرایط را درک کنند و باور داشته باشند اتفاق تلخی که رخ داده، برای همه مردم ایران و حتی منطقه، یک بحران بوده است. قطعا با اندکی صبر و بردباری، از این بحران هم عبور خواهیم کرد. در این شرایط، هر چه رفتار ما هوشمندانه‌تر باشد، رسیدن به شرایط عادی و پشت سر گذاشتن بحران هم راحت‌تر خواهد بود. مدیران ارشد اقتصادی کشور، مسوولان بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز بهتر است ارتباط کلامی خود را با مردم بیشتر کنند و از قدرت رسانه‌ها برای آرام کردن مردم بهره ببرند.

صرف اتکا  به حمایت حقوقی‌ها صحیح نیست

اگر سازوکار بازار سرمایه، اتکا به صندوق تثبیت بازار و... باشد، این به‌عنوان یک شوک مقطعی یا یک مقابله مقطعی می‌تواند موثر باشد و اثر مهم آن این است که همه فعالان حقیقی و حقوقی با یکدیگر، هم قسم شدند و حضورشان در عرضه سهام و فروش بهترین کمک است. فردین آقابزرگی در خصوص حمایت از بازار سرمایه توسط حقوقی‌ها به اظهار داشت: اگر منابع مالی در نظر گرفته شده برای حمایت‌های مقطعی در بازار ملاک قرار داده شود، چنین اقدامی نتیجه مناسبی را دربر نخواهد داشت زیرا منابع، محدودیت دارد اما؛ اگر این همکاری به صورت همه‌جانبه باشد و صرفا در جهت خرید نباشد. وی ادامه داد: از سوی دیگر، برخی از فروشندگان که خود آنها برابری می‌کنند از لحاظ میزان حجم خرید و فروش با حقوقی‌ها نیز باید توصیه شود که چنین اقدامی غیرحرفه‌ای بوده و اثر هیجان کاذب مقطعی در صف فروش وارد می‌شود و اصرار به فروش، نتیجه مطلوبی را برای بازار سرمایه به همراه نخواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: صرف اتکا به حمایت حقوقی‌ها برای خرید صحیح نیست چراکه مطمئنا ممکن است حقوقی‌ها نیز اختلاف نظر و آرایی بر خرید خود داشته باشند. وی در ادامه فعالان بازار سرمایه را به تامل در فروش توصیه کرد و ادامه داد: صرف نظر از اینکه بازار مسیر رو به نزول را پیش گرفته، اشتباه است و اگر تنها به امید سودآوری، قصد سرمایه‌گذاری ارجحیت پیدا کند اصلا نباید استدلال و تفاوتی برای خرید در چنین بازه‌هایی مطرح باشد اما؛ ریسک سیستماتیک سیاسی بی‌تاثیر نیست.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی تاکید کرد: اگر سازوکار بازار سرمایه، اتکا به صندوق تثبیت بازار و ... باشد، این به عنوان یک شوک مقطعی یا یک مقابله مقطعی می‌تواند موثر باشد و اثر مهم آن است که همه فعالان حقیقی و حقوقی با یکدیگر، هم قسم شدند و حضورشان در عرضه سهام و فروش بهترین کمک است. آقابزرگی در رابطه با ادامه‌دار بودن روند روز گذشته عنوان کرد: به هیچ عنوان حتی در حادترین شکل ممکن نیز چنین پیش‌بینی نمی‌شود؛ معمولا اصل و مهم‌ترین رفلکس بازار در بدو شروع و ورود اطلاعات و اخبار ناامیدکننده، پرتنش خواهد بود.

این فعال بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اوج ریزش دیروز رقم خورد.

 

ارسال نظر