واکنش سریع بازار سهام به تحولات پیرامونی

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۳۸
واکنش سریع بازار سهام به تحولات پیرامونی

گروه بورس|

دو روز ابتدایی هفته جاری بودن شک روزهای اصلاح بازار در بسیاری از نمادها بود. در این روز فعالان بازار ترس از تقویت ریسک‌های سیاسی را بهانه کردند و به آسانی قربانی هیجانات حاکم بر روند معاملات شدند. همین امر نزدیک به 5 درصد از ارزش بورس تهران کاست و در نهایت شرایطی را سبب شد که عیار ارزندگی در بسیاری از نمادها سنجیده شود.

در حالی که روز شنبه روز غلبه هیجان بر معاملات بود و برای چندمبن بار در سال جاری بورس و فرابورس تهران کاهشی پر واهمه را شاهد بودند. حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام به خصوص تدابیر صندوق توسعه بازار سبب شد تا در روز گذشته تا حد زیادی از ترس‌های سرمایه‌گذاران مخصوصا کم‌تجربه‌ها کاسته شود و این افراد با دلگرمی به نگاه حمایتی مسوولان، در چرخه معاملات باقی بمانند.

با نگاهی به نحوه معاملات سهام طی روزهای اخیر، این نکته حایز اهمیت است که مسوولان مربوطه نگاه ویژه‌ای به لزوم حفظ اعتماد اشخاص حقیقی به بازار سهام داشته‌اند. در حالی که طی دو روز اخیر تلاش زیادی شد تا از فشار فروش در نمادهای دارای ظرفیت بنیادی کاسته شود، با این حال رشد حباب گونه قیمت در بسیاری از نمادها سبب شد تا سرمایه‌گذاران در این نمادها به اصلاح یک روزه رضایت ندهند همچنین در روز گذشته شاهد تداوم عقبگرد سنگین شاخص کل هموزن باشیم. همین امر نشان از آن دارد که اگرچه در روزهای پیشین سرمایه‌گذاران به اصلاح 5 تا 10 درصدی بسیاری از نمادها رضایت داده‌اند با این حال روند نزولی آغاز شده در نمادهای بی‌بنیاد در عمل به گونه‌ای است که می‌تواند خروج سرمایه از آنها را تا چند روز آینده تداوم ببخشد. این رویداد سبب شده تا شرایط دو قطبی حاکم بر بازار که تا پیش از این با ورود حجم سنگین نقدینگی به این نمادها شکل گرفته بود حالا با احتمال تداوم خروج سرمایه از آنها عیارسنجی شود. بنابراین حداقل در وضعیت فعلی شرایط حاکم بر بازار برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدتی چندان جالب به نظر نمی‌رسد.یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه سرمایه‌ای با هدف نوسان‌گیری در این شرایط وارد بازار سرمایه نشود، گفت: در برخی مواقع به دلایل ملاحظات سیاسی و حاکمیتی جلوی ریزش‌های به صورت کاذب گرفته می‌شود، این اقدام شاید درباره سه هفته‌ای جواب دهد اما در بلندمدت تا زمانی که اصلاح مورد نظر تحلیلگران انجام نشود و قیمت‌ها به جذابیت نرسند سرمایه جدید وارد بازار نمی‌شود.

حمید میرمعینی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در پی تنش‌های اخیر در منطقه اظهار داشت: روز شنبه میزان ریزش بازار سرمایه بیش از 16 هزار واحد معادل 4.3 درصد بود که رقم بسیار قابل توجهی برای ریزش در یک روز محسوب می‌شود .

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید بداند که این بازار سریع‌ترین واکنش را به اتفاقات نشان می‌دهد و باید این ریسک‌ها را هم بپذیرد، گفت: بازار سرمایه به همان اندازه‌ای که بازده‌های خارق العاده می‌دهد برخی مواقع هم ریسک کاهش ارزش قیمت‌ها هم در آن وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عامل مهمی که قیمت‌ها مبتنی بر آن ارزش‌گذاری می‌شوند بحث امنیت سرمایه‌گذاری و کسب انتفاعاتی است، افزود: اگر انتفاعاتی متصور نشود و سهام در معرض ریسک باشند این شرایط روی قیمت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به معادلات و اتفاقات جدید بازار نیاز به محاسبات جدید برای قیمت‌گذاری‌ها دارد و فاکتورهای جدید و تاثیرگذار در بازار باید لحاظ شوند و باید سطح ریسک در نظر گرفته شده، بالا برود.میرمعینی با تاکید بر اینکه سهامداران به هیچ‌وجه به فکر نوسان‌گیری در این شرایط نباشند، اظهار داشت: اگر قرار است سرمایه جدید وارد بازار شود سرمایه‌داران باید دید 6 ماه تا یک سال و با نگاه میان مدت به بازار داشته باشند. اما در حال حاضر فروشنده در بازار زیاد است و سرمایه‌گذارانی که تحمل ریسک پایینی دارند به دنبال فرصتی هستند که سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پول هوشمند فرار است و به سمتی هدایت می‌شود که ریسک حداقلی را داشته باشد، بنابراین شاید سرمایه‌داران بازده آنچنانی کسب نکنند اما در این شرایط به دنبال حفظ ارزش دارایی‌ها هستند، بنابراین توصیه می‌شود افراد با هدف نوسان‌گیری وارد بازار نشوند.وی درباره خواسته عده‌ای مبنی بر تعطیلی چند روزه بازار سرمایه گفت: به هیچ‌وجه موافق تعطیلی بازار سرمایه برای چند روز با هدف عبور از تنش‌ها نیستم و آن را اختلال در مکانیسم بازار می‌بینم.

میرمعینی با تاکید بر اینکه نباید بازار سرمایه را تمام شده تلقی کرد هر چند الان روند منفی است اما به نقاط جذاب هم می‌رسد، ادامه داد: این‌گونه نیست که تا هر زمان که تنش ادامه داشته باشد، شاهد ریزش باشیم باید هر چه زودتر قیمت‌ها اصلاح شوند و به سطح تعادل برسند در این صورت اثر اخبار التهابات بر بازار کمتر می‌شود.وی تاکید کرد: در برخی از مواقع به دلایل ملاحظات سیاسی و حاکمیتی جلوی ریزش‌های به صورت کاذب گرفته می‌شود، این اقدام شاید در بازه سه هفته‌ای جواب دهد اما در بلندمدت تا زمانی که اصلاح مورد نظر تحلیلگران انجام نشود و قیمت‌ها به جذابیت نرسند سرمایه جدید وارد بازار نمی‌شود و مکانیسم عرضه و تقاضا ایجاد نخواهد شد.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در روز شنبه عدد زیادی از بازار خارج نشد و 4 هزار میلیارد تومان بیشتر معادمله نشد و در روز قبل نیز شاهد تداوم همین روند بودیم، گفت: این رقم در مقابل اعدادی که در بازار سرمایه‌گذاری شده است، قابل توجه نیست. ارزش امروز بورس و فرابورس هزار و 600 هزار میلیارد تومان است و تنها 400 هزار میلیارد تومان سهام خرد شناور در بازار وجود دارد.

میرمعینی اظهار داشت: 25 درصد از ارزش بازار سهم شناوری یعنی همان 400 هزار میلیارد تومان است و روز شنبه ریزش 4 هزار میلیارد تومان یعنی یک دهم درصد ارزش بازار را داشتیم که این رقم اثرگذاری بالایی ندارد. آنهایی که از بازار سریع خارج می‌شوند، از جمله فعالانی هستند که دسترسی به سامانه معاملاتی سریع دارند و سرمایه این این افراد در اوراق و سپرده می‌ماند و دوباره به بازار سرمایه برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: با ادامه این روند در بلندمدت، شاید شاهد خروج سرمایه از بازار باشیم و تعمیق و ایجاد رکود در بازار سرمایه خروج سرمایه را شکل می‌دهد که در این صورت آسیب‌هایی هم به سایر بازار وارد می‌شود و شاهد سفته بازی‌ها در بازار ارز، طلا، سکه و ...خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده کوتاه‌مدت بازار گفت: به‌طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه پیش می‌آید و تمام برآوردها در حال حاضر شرطی است.

 

ارسال نظر