پیش‌بینی ادامه‌دار رشد شاخص

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۰:۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۶۰۶۶۳

از چند ماه گذشته رشد شاخص بورس تا کانال ۴۰۰ هزار واحد پیش‌بینی شده بود که این اتفاق به زودی صورت می‌گیرد اما با توجه به رشد شتابان بازار سرمایه، احتمال ورود شاخص بورس به کانال ۴۲۰ هزار واحد تا پایان سال وجود دارد. به گزارش ایرنا، مهدی محمود رباطی گفت: بازار سرمایه از نظر ارزش جایگزینی و ارزش دلار در ۱۵ سال گذشته متناسب با تورم رشد نکرد به همین دلیل این بازار در حال جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته خود است.

رباطی اظهار داشت: برخی از سهام ارزنده بازار که از P/E معقول یا سود انباشته خوبی برخوردارند، به لحاظ قیمتی دچار عقب‌ماندگی از دیگر سهم‌ها شدند و اکنون این گروه از سهام، شروع به رشد کردند و در مسیر افزایش قیمت قرار گرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه دلیل رشد شتابان شاخص بورس در چند وقت اخیر را ناشی از توجه بازار به سمت سهام بزرگ بازار دانست و گفت: باید دید تا چه زمانی اقبال سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه است و رشد شاخص بورس ادامه‌دار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: وجود رکود در بازارهای موازی مانند طلا، دلار، ارز، مسکن و عدم ایجاد بازدهی در این‌گونه سهم‌ها از دیگر عوامل رشد بازار سرمایه محسوب می‌شود که حتی در برخی از بازارها مانند مسکن با بازدهی منفی روبه‌رو بوده‌ایم.

 رباطی با بیان اینکه در وضعیت کنونی بازار سرمایه کانون توجه سرمایه‌گذاری و نقدینگی قرار گرفته است، افزود: احتمالا روند افزایشی شاخص بورس کماکان تا اواسط سال آینده ادامه‌دار است که این موضوع با افت و خیز همراه خواهد بود و هیچ‌گاه با رشد شتابان روبه‌رو نمی‌شود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رشد شتابان شاخص بورس در زمان تعیین شده غیرعادی است اما احتمال روند صعودی ملایم در دوران پیش‌بینی شده وجود دارد. وی با بیان اینکه سهامداران در هر دوره از بازار باید به این نکته توجه داشته باشند که با خرید چه سهامی امکان رشد بیشتر و مدیریت ریسک وجود دارد، اظهار داشت: در هر برهه‌ای از زمان برخی از سهم‌های گران در بازار وجود دارند که سرمایه‌گذاران باید مراقب عدم ورود سرمایه‌های خود به سمت این سهم‌ها باشند تا از این طریق ریسک غیر قابل کنترل را به خود تحمیل نکنند.

رباطی به صنایع برتر موجود در بازار اشاره کرد و افزود: سهام بزرگ بازار مانند پالایشی، پتروشیمی و معدنی که در چند ماه گذشته رشد خاصی نداشتند این احتمال وجود دارد که با تضعیف شاخص دلار جهانی و قیمت کامودیتی‌ها اقبال موقتی نسبت به این سهم‌ها صورت گیرد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر ریسک‌های موجود در بازار که تهدیدکننده معاملات هستند، گفت: نخستین مساله مورد نظر بحث بودجه است که هنوز مشخص نیست دولت چه حجمی از اوراق را می‌خواهد وارد بازار سرمایه کند و تامین مالی را از طریق این بازار انجام دهد. وی بحث‌های سیاسی و درگیری‌های موجود در منطقه را از دیگر عوامل مدنظر برای ریسک موجود در بازار مطرح کرد و افزود: بازار تا حدود زیادی نسبت به این مسائل خنثی شده و واکنش چندان شدیدی نشان نمی‌دهد.

رباطی اظهار داشت: بحث FATF از دیگر ریسک‌های مدنظر بر‌ای بازار سرمایه محسوب می‌شود، تصویب این موضوع خبر مثبتی برای بازار تلقی می‌شود که می‌تواند کمک قابل توجهی را به بازار به خصوص گروه بانکی‌ها داشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی به دلیل عدم رشد سهم‌های بزرگ بازار شاهد اقبال سرمایه‌گذاران عمومی به بازار سرمایه هستیم اما این موضوع باید با دانش و اطلاعات کافی و در نظر گرفتن ریسک‌های مدنظر صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه احتمال اصلاح شاخص بورس در بازار همیشه وجود دارد، گفت: صحبت از روند مثبت بازار بدین منظور نیست که بازار همیشه مثبت و همراه با بازدهی چشمگیر است، بلکه باید گفت سرمایه‌گذاری در بازه زمانی ۶ ماه و یک ساله به منظور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ورود می‌کند معقولانه است و بیشتر از بازارهای موازی و سپرده بانکی سود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. رباطی در پایان افزود: برخی از سهم‌ها در کنار شاخص بورس رشد زیادی تجربه کردند به همین دلیل امکان اصلاح بازار دور از ذهن نیست.

 

ارسال نظر