پیش‌بینی حضور 5/1 میلیون نفر در عرضه‌های اولیه

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۷۰

تحلیلگر بازارسرمایه با اعلام اینکه شاخص۳۸۰ هزار واحدی منطقی است، دلیل افزایش نسبت P/E را اعلام و پیش‌بینی حضور ۱.۵ میلیون نفری در عرضه‌های اولیه بعدی کرد. به گزارش بورس پرس، مهدی افضلیان درباره روند گزارش‌های عملکردی شرکت‌های بورسی و وضعیت بازار سهام و شاخص بورس که طی روزهای اخیر با تکرار رکورد شکنی مواجه شده به سنا اعلام کرد: گزارش‌های سه ماه پاییز شرکت‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار بودند و کاهش نرخ محسوسی هم در این مدت رخ نداد.

طی این دوره از نظر فروش، تقریبا شرکت‌ها به اندازه میانگین‌های گذشته، تولید و فروش‌ مناسبی داشتند و با رکود مواجه نشدند. مبلغ فروش شرکت‌ها که حاصل ضرب مقدار در نرخ فروش است، برای هر محصول نسبت به ماه‌های قبل از روند مناسبی برخوردار بود. در این شرایط با توجه به نوسان نرخ دلار و افزایش اندک نرخ کالاهای عرضه شده در بورس کالا، برای شرکت‌های بزرگ‌تر بازار که بخشی از محصولات را در بورس ‌کالا می‌فروشند، شرایط بهتری رخ داد.

    علت ثبات شاخص در محدوده ۳۳۰ هزار واحدی و حرکت آرام نقدینگی به بورس

علت ثبات شاخص در محدوده ۳۳۰ هزار واحدی به دلیل مقاومت به این محدوده و کسب انرژی مجدد برای حرکت دوباره بود.

در این شرایط، سرمایه‌گذاران خُرد عمدتا صبر کردند تا این محدوده تعیین تکلیف شود تا بعد از آن اگر نقدینگی داشته باشند، وارد بازار کنند یا نقدینگی که در صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت دارند را خارج کرده و دوباره وارد بازار سهام شود. به همین دلیل ارزش معاملات در محدوده‌های ۳۳۰ هزار واحد بین هزار تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده و مدتی ادامه داشت ولی بعد از آن زمان که شاخص موفق به شکست شد، تقریبا ارزش معاملات بازار به سمت میانگین ۲۰۰۰ واحد رسید. این موضوع نشان‌ می‌دهد جریان نقدینگی پارک شده، آرام آرام به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند. به‌طوری که میانگین ارزش معاملات به دو تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و نشان از ثبات نسبی در وضعیت کنونی بازار دارد .

محدوده ۳۸۰ هزار واحدی شاخص بعد از شکست ۳۳۰ هزار واحدی می‌تواند با توجه به جریان نقدینگی، منطقی باشد. از طرفی دیگر این روزها عمدتا نمادهای بزرگ شاخص‌ساز هستند و حجم معاملات و قیمت سهام شرکت‌های دارای ارزش بازار زیاد، بهبود یافته که سبب می‌شود اثرگذاری این شرکت‌ها بر شاخص بیشتر باشد.

    اثر اقبال عمومی به بازار در افزایش P/E

این حالت می‌تواند، نقطه قوتی برای بازار سرمایه به حساب بیاید. به این معنی که بازار تقریبا به سمت شرکت‌هایی پیش می‌رود که در سه تا شش ماه پیش P/E‌هایی حدود چهار مرتبه داشتند و به محدوده‌های ۵.۵ الی شش مرتبه نزدیک می‌شود. البته این روند دغدغه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایجاد نمی‌کند. چون ریزش خاصی رخ نخواهد داد.

باید دید با توجه به گزارش‌های بعدی، انتظار افزایش بیشتر وجود دارد یا خیر؟ به نظر می‌رسد در کنار ارزش ذاتی شرکت‌ها، ورود نقدینگی هم وجود دارد. بنابراین یکی از دلایل افزایش P/E ناشی از اقبال عمومی به بازار سهام بوده و این روزها نگاه عوام به این بازار تغییر کرده که می‌توان با بررسی تعداد کدهای معاملاتی صادره در روز متوجه شد .

    پیش‌بینی حضور 5/1 میلیون نفری

در عرضه‌های اولیه بعدی

در این میان مردم به مرور متوجه شدند بازاری هم به نام بازار سرمایه وجود دارد. این روند با توجه به فرهنگ‌سازی‌ کارگزاری‌ها، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس اتفاق افتاده و کم‌کم به خودش رنگ گرفته است به‌طوری که این انتظار وجود دارد اگر همین ساز و کارها ادامه پیدا کند، می‌توان کمتر از یک سال دیگر شاهد افزایش حدود ۹۰۰ هزار کد به 5/1 میلیون نفری در عرضه‌های اولیه بعدی بود.

 

ارسال نظر