بازدهی هزار تا ۱۰ هزار درصدی نصیب کلاه قرمزهای بورس

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۰۶

یک تحلیلگر با مقایسه بازدهی بورس با بازارهای رقیب از دو نوع کسب سود در بازار سهام و دستیابی بازدهی افسانه‌ای ۱۰۰۰ تا ۱۰ هزار درصدی عده‌ای موسوم به کلاه قرمزها طی دو سال اخیر خبر داد.

به گزارش بورس پرس، حافظ عزیزی تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات بورس تهران به یمن ورود صدها هزار سهامدار جدید و صدها میلیارد تومان نقدینگی همچنان داغ و شیرین است، اعلام کرد: سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها همچنان با شیب تندی در حال افزایش است. این استقبال گرم و کم سابقه مردم و صاحبان سرمایه از بورس تهران، نتایج گوارا و شیرینی چون کسب بازدهی میانگین 100 درصدی از ابتدای سال و بازدهی بیش از 1000 درصدی برای بیش از 100 سهم را طی دو سال اخیر به همراه داشته است. در نتیجه ثروتمندان و میلیاردرهای یک شبه‌ای در بورس تهران خلق و ظاهر شده‌اند که پیش از این تنها یک میلیونر بوده‌اند. البته بازدهی بیش از 100 درصدی در 9 ماهه، مشمول همه فعالان بازار و قاطبه سهامداران نیست و صرفا نصیب کسانی شده که به اصول و فنون سفته‌بازی و دستکاری قیمت‌ها، تسلط کافی دارند.

 به گفته وی این افراد خاص (کلاه‌قرمزها) که اتفاقا از نفوذ و قدرت کافی نیز در حوزه سیاسی و باند بازی‌ها برخوردارند هر چند برای عموم ناآشنا و گمنام هستند ولی بدون شک سازمان بورس از تحرکات این گروه خاص، آگاهی و اطلاعات کافی دارد! هر چند که بیش از 98 درصد از این افراد، معاملات را با نام و کد ملی اجاره‌ای یا وابسته انجام می‌دهند و شکار و شناسایی آنها کار دشواری است.

اما در مقام مقایسه، بازدهی بورس تهران از کلیه بازارهای رقیب در سال جاری بیشتر و بهتر بوده و سرآمد سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد بیمار و ناتوان به‌شمار می‌رود. به‌طوری‌که بازدهی بازار ارز و مسکن در بعضی ماه‌ها حتی منفی بوده بنابراین عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار ارز و مسکن و سپرده بانکی، موجب ورود نقدینگی به بازار سرمایه و پویایی این بازار شده است.

 این کارشناس بازار سرمایه در مورد نحوه کسب سود گفت: کسب سود و بازدهی در بورس تهران بر دو قسم است. یک قسم از بازدهی، رشد طبیعی قیمت سهام متعاقب افزایش تولید و نرخ فروش و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی است که عملا از دو سال پیش با آغاز روند صعودی قیمت دلار از سطح 3800 تومانی تاکنون رخ داده است. به عبارتی افزایش 3 برابری نرخ ارز در بازار طی بازه زمانی دو ساله اخیر، نتایجی چون افزایش 3 برابری بهای انواع کالا و خدمات را در پی داشته که شرکت‌های سودده فعال در بورس تهران نیز از این قضیه و مزیت رشد قیمت سهام به دور نبوده‌اند. (فعالان در این بخش از بازار را اصطلاحا کلاه سبزها نامیده اند) . اما قسم دیگر کسب سود و بازدهی در بورس اغوا‌کننده تهران، متعاقب حضور فعال سفته بازان و سهم چاق کن‌ها صورت می‌گیرد . هر چند که وارد بازی این افراد خاص و حرفه‌ای شدن، ریسک و مخاطرات زیادی به همراه دارد ولی ریسک به ریوارد این قبیل از معاملات به قدری بالا و تحریک‌کننده است که طیف کثیری از سهامداران تازه وارد نیز به جرگه این نوع از معاملات روی آورده و با قبول ریسک و مخاطرات به سود و بازدهی افسانه‌ای 1000 تا 10 هزار درصدی دست یافته‌اند. (نظیر «شمواد» که از سطح قیمتی 90 تومانی تا 9000 تومان نیز معامله شد ولی اینک قدری برگشته است) .

بیش از 100 سهم در بازار (عمدتا در بازار پایه فرابورس) طی دو سال اخیر بازدهی بیش از 1000 درصدی داشته‌اند. این در حالی است که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی طی دو سال اخیر منفی است! (فعالان در این بخش از بازار را اصطلاحا کلاه‌قرمزها نامیده اند) .

 

ارسال نظر