ادامه روند صعودی شاخص بورس تا پایان سال

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۰۵

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه نمی‌توان رقم دقیقی را برای شاخص بورس اعلام کرد اما اگر موضوع خاصی پیش نیاید، پیش بینی می‌شود که روند صعودی بازار سرمایه به صورت ملایم تا پایان سال ادامه‌دار باشد. به گزارش ایرنا، ولید هلالات با تاکید بر عواملی که زمینه رشد بازار سرمایه را فراهم کرده اشاره و بیان کرد: چند اتفاق منجر به رشد بازار سرمایه شد، از فصل پاییز این تصور وجود داشت که دولت ضمن افزایش قیمت بنزین سراغ دیگر حامل‌های انرژی می‌رود و زمینه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آنها را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان ارسال لایحه بودجه از سوی دولت مشخص شد که این افزایش قیمت شدید نیست، قیمت گاز فقط هفت درصد افزایش پیدا کرد و از این جهت نگرانی‌های موجود مبنی بر اینکه دولت به دنبال افزایش حامل‌های انرژی و حذف معافیت‌های مالیاتی است برچیده شد. هلالات خاطرنشان کرد: توافقات تجاری که در سطح دنیا اتفاق افتاد ترمز کامودیتی‌ها را کشید و منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی شد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ما همچنان شاهد ورود کدهای جدید به خصوص از سمت غیرتهرانی‌ها به بورس هستیم هر چند که این رقم‌ها ناچیز و مهم نباشند اما مجموع آنها رقم‌های چشمگیری محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه بازدهی دلار در یک سال اخیر صفر و میزان تورم رو به افزایش بوده است، گفت: در کنار رکود بازار دلار، طلا و سکه و نیز سود حدود ۲۰ درصدی بانک، نقدینگی‌ها به سمت بازار سهام سوق پیدا کرد که ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی باعث شد تا بازار بدون اصلاح به سمت بالا پیش رود. وی خاطرنشان کرد: مولفه‌های بسیار گسترده‌ای بر شاخص بورس اثرگذار است و ممکن است روزی بازار مثبت اما شاخص منفی باشد بنابراین سرمایه‌گذاران نباید نگرانی چندانی را از روند معاملات بازار داشته باشند. هلالات اظهار داشت: شاخص ابتدای اردیبهشت مرز ۲۰۰ هزار واحد بود اما اکنون به ۳۷۰ هزار واحد رسیده باشد که نشان‌دهنده رشد خوب بازار است؛ بنابراین بازار افتی را نخواهد داشت و با شیب ملایم رشد می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: ما همیشه در بازار با ریسک سیاسی و نظامی همراه بودایم و به عنوان بخش جداناپذیر از بازار محسوب می‌شوند که هر زمانی این موضوع تشدید شود بر کلیت بازار اثرگذار خواهد بود. وی گفت: اکنون فضای ذهنی حاکم در جامعه بورسی ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران به سمت بورس است و چنین رویکردی وجود دارد که بورس همین‌طور پرقدرت به روند خود ادامه دهد در صورت تداوم چنین ذهنیتی بورس با مشکلی مواجه نمی‌شود.

هلالات خاطرنشان کرد: اگر حقوقی‌های بزرگ بازار عرضه‌های سنگین داشته باشد و در بازار با مسائل سیاسی همراه شویم روند معاملات بورس تهدید‌کننده می‌شود اما در حالت طبیعی بازار با مشکل چندان زیادی همراه نیست و موضوع بااهمیتی بازار را تهدید نمی‌کند. این کارشناس بازار سرمایه به صنایع برتر در بازار تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: رشد بانکی‌ها در بازار ادامه‌دار است زیرا هزینه پول در این مراکز با توجه به قوانینی که بانک مرکزی تصویب کرده نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و بعد از چند سال اکنون به سود رسیده‌اند.

وی ادامه داد: گروه سنگ‌آهن و معدنی‌ها به دلیل قیمت جهانی و نرخ دلار نیمایی فضای خوبی خواهند داشت و با تقسیم سود چشمگیری در مجامع همراه هستند.

هلالات با تاکید بر اینکه گروه خودرو به دلیل موضوع تجدید ارزیابی مورد اقبال بازار قرار گرفته است، گفت: با تایید موضوع ارزیابی به‌طور حتم این گروه مورد اقبال بیشتری قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر