روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۴۶

حضور قطعی ۲ شرکت پتروشیمی‌ در بورس

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از قطعیت بورسی شدن دو شرکت پتروشیمی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در سال آینده شاهد بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ خواهیم بود.  به گزارش ایسنا، جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در مورد عرضه اولیه شرکت‌های پتروشیمی توضیح داد: در مورد بورسی شدن دو شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و تندگویان سر قول خود هستیم و سهام این شرکت‌ها قبل از سال جدید و در سه ماهه زمستان سال جاری در بورس عرضه خواهد شد. وی ادامه داد: اینکه چند درصد سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه خواهد شد، بر اساس قوانین بورس است و نمی‌توانیم خلاف آن عمل کنیم. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به این سوال که آیا شاهد عرضه اولیه‌های دیگری در سال جاری در بورس خواهیم بود یا خیر؟ پاسخ داد: امسال فقط دو شرکت مذکور از زیرمجموعه هلدینگ بورسی خواهند شد، اما در سال آینده باز هم شاهد بورسی شدن شرکت‌ها خواهیم بود که اسامی آنها بعدا اعلام می‌شود. بر اساس این گزارش، ربیعی پیش از تصمیم این هلدینگ برای بورسی کردن شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس خبر داده و اعلام کرده بود که این تصمیم، بسیار سخت است. وقتی شرکتی در بورس می‌رود از دست مدیران خارج و همه‌چیز شفاف می‌شود، در نتیجه بسیار سخت است. اما قول می‌دهیم که امسال دو شرکت دیگر را هم بورسی کنیم. به گفته این مقام مسوول، «آریا ساسول»، «تند گویان» و «بوعلی سینا» سه شرکتی هستند که حداقل دو تا از آنها بورسی خواهند شد.

زمینه مناسب برای فروش فرآورده نفتی در بورس انرژی

 به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران با وجود سیاست عرضه مستمر و منظم فرآورده‌های نفتی و وجود عزم و اراده جدی در وزارت نفت و حمایت وزیر نفت، چشم‌انداز مناسبی برای فروش فرآورده در بورس انرژی وجود دارد. به گزارش فارس، چهارشنبه گذشته رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه 260 هزار بشکه گازوئیل شرکت ملی نفت ایران بود که کل حجم عرضه مذکور با موفقیت معامله شد. طرفین معامله در عرضه این محموله با ارایه سفارش‌های خود از طریق شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی ایران اقدام به ثبت سفارش در سامانه معاملاتی نمودند. نوع معامله در این عرضه مطابق مفاد اطلاعیه عرضه، کشف پریمیوم و حداقل حجم خرید محموله نفت گاز عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 260 هزار بشکه بود که در نهایت خریدار با ثبت سفارش 260 هزار بشکه و با قبول قیمت پایه موفق به خرید این محموله صادراتی نفت گاز در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران شد. در این راستا سید علی حسینی، رییس سازمان بورس انرژی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موفقیت فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی گفت: عرضه فرآورده‌ها توسط شرکت ملی نفت دارای سابقه است و درگذشته هم موفقیت آمیز بوده است. برای مثال نفت کوره قبلا در بورس عرضه می‌شد و در چند نوبت هم مورد معامله قرار گرفت. عرضه منظم و استفاده از قیمت‌های پایه رقابتی می‌تواند منجر به موفقیت در این بازار شود. وی در ادامه اظهار داشت: برنامه بورس برای توسعه عرضه‌ها استفاده از ظرفیت‌های قانونی و تعامل مثبت و سازنده با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که به ویژه شرکت پالایش و پخش در این زمینه پیشرو بوده و فرآورده‌های متنوعی را در بورس انرژی عرضه می‌نماید.

مهار سوداگری با هدایت نقدینگی به بازار سرمایه

به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نقدینگی سرگردان به یکی از دلایل اصلی تورم و گرانی بیش از حد در بازارهایی مانند مسکن، سکه، ارز، خودرو و غیره تبدیل شده که با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس می‌توان تا حد زیادی از بازار دلالی و سرگردانی نقدینگی مردم جلوگیری کرد. به گزارش سنا قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم زیادی از نقدینگی در اقتصادی کشور سرگردان است، گفت: همین موضوع به یکی از دلایل اصلی تورم و گرانی بیش از حد در بازارهایی مانند مسکن، سکه، ارز، خودرو و غیره تبدیل شده است. نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که سیاست‌های اقتصادی بر محور قرار گرفتن بازار سرمایه استوار شود و تلاش کنیم نقدینگی را به سمت بازار سهام هدایت کنیم، از یک طرف نقدینگی سرگردان، اقتصاد کشور را تهدید نمی‌کند و از سوی دیگر در پی تامین مالی مناسب بنگاه‌ها از طریق بازار سهام می‌توان شاهد بهبود وضعیت صنایع و اقتصاد بود. وی با بیان اینکه باید به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد حرکت کنیم، ادامه داد: با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس می‌توان تا حد زیادی از بازار دلالی و سرگردانی نقدینگی مردم جلوگیری کرد.

طیار با اشاره به اینکه مجلس با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای بازار سرمایه در برنامه ششم زمینه مناسبی برای رونق تولید فراهم کرده، تصریح کرد: در شرایطی که مشخص شده سرمایه‌گذاری در بازار ارز و مسکن ریسک قابل توجهی دارد باید سیاست‌های حمایتی از بورس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا مردم ترغیب شوند نقدینگی را به بازار سرمایه سوق دهند.

 

 

ارسال نظر