ریسک پایین و سود حداقلی اوراق‌ بدهی

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۵۹۷۱۸

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه انتشار اوراق بدهی با چاشنی رقابت‌پذیری در نرخ‌گذاری، می‌تواند جذابیت فراوانی را برای سرمایه‌گذاران و هوش سرمایه به‌همراه داشته باشد.

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا سرافراز یزدی درخصوص انتشار اوراق اسلامی از سوی دولت و عملکرد این اوراق در بازار سرمایه به بورس‌نیوز اظهار کرد: اوراق بدهی می‌تواند وزن مناسبی را در بازارسرمایه ایجاد کند و بسیاری از منابع موجود توانایی جذب اوراق بدهی را دارند اما به‌دلیل ریسک پایین و سود حداقلی در مقایسه با سیستم بانکی تاکنون جذابیت چندانی برای سهامداران ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: ، اما از سوی مقابل، اگر این حجم از اوراق به بازار تزریق شود، نرخ‌ها روند صعودی در پیش خواهند گرفت و عامل جذابیت به بازار وارد می‌شود و شرکت‌هایی که می‌خواهند بازده بدون ریسکی را سپری کنند، می‌توانند از خریداری این اوراق، بهره‌مند شوند.

این کارشناس بازارسرمایه با مثبت ارزیابی کردن نشر اوراق عنوان کرد: در همه جای دنیا چاپ اوراق به همین منوال بوده اما یک تفاوتی با بازار بورس جهانی دارد که در اختلاف نرخ با توجه به اعتبار ناشری که اوراق را منتشر می‌کند، اوراق دولتی منتشر شده دارای چنین اثری نبوده اما در مجموع اقدام مناسبی بوده اگر دولت قصد تامین مالی از بازار سرمایه و مردم را دارد. وی تصمیم دولت برای تامین مالی خود در اثر تحریم‌های نفتی و اخذ مالیات از مجموع درآمد مردم اشاره داشت و گفت: مساله‌ای که در این رابطه وجود داشته آن است که مجموع درآمد‌ها شامل چه بخش‌هایی از ردیف درآمدی دولت بوده که می‌تواند شامل سپرده‌های بانکی یا سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نظارتی که بر این اوراق در بازار سرمایه و بانک مرکزی وجود دارد افزود: شورای فقهی در بازار سرمایه و در بانک مرکزی وجود دارد و اوراق در دستور نشر از این طریق ارزیابی می‌شود و برای آن یک سازوکار اسلامی پیش‌بینی می‌کنند و این مساله در کشور‌های اسلامی نیز وجود دارد.

سرافراز یزدی در پایان به قابلیت خرید و فروش بودن این اوراق در بازار جهانی اشاره داشت و عنوان کرد: چند تجربه انتشار اوراق بین‌المللی به خاطر نرخ خوبی که اوراق‌ها داشتند، وجود دارد و این اوراق‌ها با استقبال مواجه شدند و اگر به نرخ اوراقی که منتشر می‌شود بیشتر مورد توجه و رقابت‌پذیری قرار گیرد و نرخ آن جذاب باشد، طبیعتا سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند اما؛ اگر نرخ مناسبی تعیین نشده باشد بازار اسلامی و غیراسلامی طبیعتا از آن استقبالی نخواهند کرد.

 

ارسال نظر