امنیت سهامداری در صنایع بزرگ

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۵۹۷۱۶
امنیت سهامداری در صنایع بزرگ

گروه بورس|

بازار سهام همچنان روزهای خوبی را سپری می‌کند. این بازار در حالی روز گذشته معاملات آذر ماه را به پایان برد که طی آن شاخص کل بورس تهران از 305 هزار واحد تا 354 هزار واحد افزایش یافت. این رشد 16 درصدی سبب شد تا در خلال داد و ستدهای یک ماه اخیر شاهد یکی از بهترین آمار معاملات ماهانه طی سال جاری باشیم.

از جمله عواملی که در طول این ماه به رشد تقریبا دست جمعی قیمت در نمادهای بازار منتهی شد، افزایش اطمینان خاطر بازار نسبت به عوامل بنیادی و بهای ارز بود که توانست دوباره سرمایه‌های خارج شده را به این بازار برگرداند. به دنبال این امر ارزش معاملات به خصوص در بخش معاملات خرد هر روز بیشتر از دیروز رشد کرد و رکورد ورود نقدینگی خرد به برخی صنایع بورسی شکسته شد.  روز گذشته پرونده معاملات آذرماه سال 98 در حالی بسته شد که رشد 3 هزار و 674 واحدی شاخص کل بورس تهران نماگر یاد شده را به سطح 353 هزار و 996 واحد رساند؛ افزایشی که با توجه به شکست آسان مقاومت 350 هزار واحدی در روز قبل از آن حکایت از قدرت پول وارد شده به چرخه معاملات دارد. همین امر سبب شده تا توجه تحلیلگران طی روزهای گذشته بیش از هر عامل به جریان نقدینگی حاکم بر بازار معطوف شود و نظرات متنوعی حول آینده بازار سهام و رفتار سرمایه‌گذاران ایراد شود.

در این باره یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار در هفته جاری به سمت گروه‌های صادرات‌محور به خصوص گروه پتروشیمی پیش خواهد رفت، افزود: با توجه به نزدیک بودن انتشار گزارش ماهانه و فصلی این شرکت‌ها و نیز تقسیم سود چشمگیر در مجامع این شرکت‌های بزرگ مورد توجه سهامداران قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، سلمان نصیرزاده امروز با اشاره به افزایش جریان ورود نقدینگی در بازار سرمایه افزود: از اوایل آذر ورود نقدینگی خالص حقیقی‌ها به بازار روند صعودی را در پیش گرفت و از حدود ۴۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان در روز افزایش یافته است. وی ادامه داد: روز چهارشنبه ارزش خالص معاملات خرد در بورس و فرابورس به ۳۰۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسید، نسبت به آبان ماه که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است. نصیرزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شاخص بورس در چند وقت اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است اما در کنار آن جریان نقدینگی و ورود سرمایه از جمله عامل مهم رشد بازار محسوب می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز بعد از مشخص شدن ابعاد بودجه سال ۹۹ از جمله  عوامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس و رشد سهام شرکت‌های صادرات محور بوده است. وی خاطرنشان کرد: در چند روز اخیر حجم بالای تقاضا در بورس کالا مانند رینگ فلزات و پتروشیمی نشان‌دهنده تمایل معامله‌گران به خرید کالا است، این اتفاق به همراه یک سری از اتفاقات مثبت در بازار جهانی کمک کرد تا حرکت شاخص به روند صعودی ادامه پیدا کند. نصیرزاده با تاکید بر اینکه موضوعی که بیش از انتشار بودجه ۹۹ مورد توجه قرار داشت بحث افزایش هزینه حامل انرژی و تحمیل هزینه ها به شرکت ها و صنایع بود که لایحه بودجه در این زمینه فشار چندانی را به شرکت ها و صنایع وارد نکرد، افزود: در این مقطع زمانی چنین نگرانی از بازار برداشته شده و بازار براساس فاکتورهای بنیادی خود نرخ ارز و بازار جهانی در حال معامله است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در چند وقت اخیر گروه بانک روند معاملات خوبی را در پیش گرفت و گروه خودرو و مواد دارویی از جمله گروه‌هایی هستند که در وضعیت کنونی مورد تقاضا قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در هفته جاری شاهد حرکت بازار به سمت گروه پالایشی و پتروشیمی خواهم بود، اظهار داشت: در چند وقت اخیر ارزش معاملات برای این گروه افزایش پیدا کرد اما با توجه به اینکه مولفه‌های تاثیرگذار بر این گروه  مانند قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی مثبت بود در صدر معاملات قرار نگرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در کنار این گروه، گروه سرمایه‌گذاری چندرشته صنعتی و هلدینگ جزو گروه مثبت بازار در هفته جاری خواهند بود.

وی به تاثیر لایحه بودجه بر روند بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: لایحه بودجه پیشنهاد دولت بود که به مرور زمان توسط مجلس تایید خواهد شد، ممکن است در این مدت اعداد تعیین شده تغییر کند. نصیرزاده با تاکید بر اینکه به نظر می رسد این بودجه، بودجه نهایی برای سال آینده نخواهد بود و با تعدیل‌های زیادی همراه می‌شود، گفت: با لایحه ای که اکنون داده شده است تا حدودی فشار از روی بازار سرمایه برداشته شده اما نمی‌توان گفت شرایط به طور ۱۰۰ درصد مساعد است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بحث فشار اقتصادی، کمبود بودجه سنگین و تحریم‌ها جزو مسایلی هستند که بر روی مسایل کلان اقتصادی سایه افکنده اما نکته مهم این است که در بازارهای موازی با رقیبی مواجه نیستیم.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه در مقطع فعلی با شرایط خوبی همراه است اما باید گزارش و تحولات آتی را بیش از پیش مورد رصد قرار داد تا بتوان فضای این بازار را بیشتر در اختیار گرفت. نصیرزاده معتقد است، گروه بانک و خودرو در چند هفته اخیر جزو چند گروه برتر بودند که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در گروه بانکی‌ها عملکرد ماهانه این گروه از لحاظ تراز عملیات نسبت به سایر عملکرد سال بهبود پیدا کرده است، گفت: بحث فروش دارایی مازاد و افزایش سرمایه از جمله مسایل مهمی است که مورد توجه بازار قرار گرفته و بر روند بازار تاثیرگذار بوده است. وی اظهار داشت: وزارت صنعت از لحاظ عملیاتی بر صنعت خودرو بسیار متمرکز شده تا عملیات تولید و فروش آنها بهبود پیدا کند که آمارهای موجود نشان دهده رشد آمار تولید بوده است.

دیگر کارشناسی که طی روز گذشته به بررسی وضعیت فعلی بازار سهام پرداخت محسن رحمتی بود. این کارشناس بازار سرمایه به آخرین وضعیت معاملات بورس در بازار هفته گذشته اشاره و بیان کرد: به نظر می‌رسد روند صعودی بازار سرمایه که از نیمه سال ٩٧ آغاز شد و محرک آن افزایش قیمت دلار بود تمام اثرات مثبت خود را بر روی بازار گذاشته باشد و دیگر دلیل چندانی برای رشد بیشتر بازار وجود ندارد مگر اینکه شرکت‌ها عملکرد کسب و کار خوبی داشته باشند که بتواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه عمده شرکت‌های بزرگ در معاملات هفته گذشته وضعیت خوبی را سپری کردند و با روند مثبت همراه بودند، افزود: در کنار رشد گروه‌های بزرگ روند صعودی گروه بانکی‌ها متوقف و تا حدودی منفی شدند در حالی که عمده روند صنایع بزرگ مطلوب بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌ها در یک سال گذشته از عملکرد کسب و کار خوبی برخوردار نبودند، گفت: افزایش سود و قیمت سهام شرکت‌ها در چند وقت اخیر بیشتر ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز بود که به صورت نسبی در افزایش درآمد شرکت‌ها تاثیرگذار بود. وی اظهار داشت: اگر قرار باشد رشد قیمت سهام شرکت‌ها پایدار و پیوسته باشد باید افزایش درآمد شرکت‌ها ادامه پیدا کند که به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی در بازار رخ دهد و ما این تصور را برای روند بازار در سال ٩٩ شاهد نیستیم. رحمتی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ٩٨ بازار به یک نقطه تعادلی می‌رسد اما تا آن زمان روند بازار صعودی است و به عنوان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران محسوب می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: روند معاملات صنایع فلزی، فولادی و پتروشیمی در معاملات هفته گذشته مثبت بود اما شیمیایی‌ها در پایان هفته تا حدودی روند نزولی را در پیش گرفتند. وی با بیان اینکه عمده صنایع بزرگ بازار p/e (تقسیم کردن قیمت سهم بر سود هر سهم) پایین دارند به همین دلیل همچنان جا برای رشد دارند، گفت: بررسی سهام این صنایع با شرایط کلی اقتصاد کشور نشانگر توجیه پذیر بودن سرمایه‌گذاری در این صنایع است. رحمتی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که حتی اگر شاهد رکود در اقتصاد کشور باشیم باز این صنایع از ریسک چندانی برای معامله برخوردار نیستند؛ بنابراین عمده رشد بازار تا چند هفته آینده از محل صنایع بزرگ خواهد بود.

 

ارسال نظر