بازار سرمایه، تنها بازار قابل اتکا برای سرمایه‌گذاری

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۰۹

هنگامی که نام بازار سرمایه در بودجه کشور مطرح می‌شود، یا وقتی نمایندگان مجلس از ارزش بازاری شرکت‌ها صحبت می‌کنند یا حتی اوقاتی که رییس‌جمهور به بازار سرمایه اشاره می‌کند، اینها همه نشان‌دهنده این است که واژه بازار سرمایه و بورس در حال جاگیری در فرهنگ لغات روزانه است.

به گزارش سنا، یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهم بازار سرمایه در بودجه ۹۹ بیان داشت: در بودجه ۹۹ اعداد نسبتا بزرگی برای بحث واگذاری دارایی‌ها مطرح شده و فرآیند آن بر عهده بازار سرمایه گذاشته شده است. به این معنی که وظیفه خطیری بر عهده بازار سرمایه است و این بازار باید ابزارهای معاملاتی خود را توسعه داده و عامه پسند کند .

وی در ادامه بیان داشت: واگذاری بنگاه‌های دولتی از طریق صندوق‌های ETF نیز مطرح است و این مهم نشان‌دهنده اهمیت بازار سرمایه و تغییر گرایش‌ها نسبت به تامین مالی از این بازار است.نوروزی در ادامه گفت: بازار سرمایه در این سال‌ها به خوبی نشان داده که بازاری قابل اتکا است لذا، بودجه نویسان کشور هم از این اعتماد به بهترین نحو استفاده کرده و به جای استفاده از بازارهای موازی دیگر، تامین مالی را از بازار سرمایه صورت داده‌اند.علی نوروزی با اشاره به ارقام موجود در بودجه تصریح داشت: به نظر می‌رسد که در بودجه فشار هزینه‌ای زیادی وجود نداشته باشد. رقم بهره مالکانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و هم‌اکنون ۲۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. اگر تناسب این عدد را به فروش شرکت‌ها در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که ۲۸۰۰ میلیارد تومان عدد خیلی بالایی نیست به این دلیل که فروش شرکت‌های ۹۸ نسبت به ۹۷ و ۹۹ نسبت به ۹۸ به دلایل مختلفی مثل تورم قابل مقایسه نیست. بنابراین اثر هزینه‌ای آیتم‌های موجود در بودجه، اثرات با اهمیتی قلمداد نمی‌شود.وی در خصوص پتانسیل‌های موجود بازار سرمایه در بودجه بیان داشت: دو پتانسیل در بودجه وجود دارد. یکی از این پتانسیل‌ها، عدم فشار هزینه‌ای و دیگری استفاده از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی دولت و موضوع دیگر هم بحث پرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از طریق اوراق پرداخت بدهی است.نوروزی گفت: پرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی هم یکی از مباحثی است که از طریق بازار سرمایه حل می‌شود بنابراین در مجموع باید گفت بازار سرمایه یکی از مباحث مطرح شده در تمامی محافل اقتصادی است.

این مقام مسوول در خصوص روند حرکتی بازار در ماه‌های پایانی سال بیان داشت: حقوقی‌های بازار باید از این اشتیاق ایجاد شده به بازار سرمایه استفاده کنند و این فرصت را تبدیل به موقعیت خروجی نکنند بلکه از این وضعیت استفاده کرده و از طریق افزایش سرمایه، درصد شناوری بازار را رونق دهند.وی در خصوص کمک‌های نهاد ناظر به بهبود عملکرد بازار سرمایه گفت: با هموارتر شدن مسیر افزایش سرمایه‌ها، شرکت‌های پرپتانسیلی که نیاز به افزایش سرمایه دارند می‌توانند به راحتی این روند اداری را صورت دهند و مشارکت عمومی در این خصوص زیاد شود و از این فرصت طلایی برای افزایش عمق بازار استفاده شود.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فضای کلی بازار سرمایه، فضای بسیار مناسبی است و باید ادعا کرد که بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها، قطعا رو به صعود خواهد بود.نوروزی در خصوص تأثیر تورم در بازار سرمایه بیان داشت: هنوز اثر تورمی و ارز بر بازار سرمایه منعکس نشده است. بنابراین قیمت سهام شرکت‌ها هنوز برای افزایش، ظرفیت دارد اما متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ صحیح سرمایه‌گذاری، سهامداران از دارایی خود حفاظت نمی‌کنند . هنگامی که سرمایه‌گذاران، ملکی را خریداری می‌کنند حاضر نمی‌شوند به قیمت پایین‌تر از قیمت خریداری شده آن را به فروش برسانند و در نهایت سال‌ها در انتظار می‌مانند تا با بازدهی مناسب ملک مورد نظر را بفروشند . اما همین سرمایه‌گذاران که وارد بازار سرمایه می‌شوند با کوچک‌ترین خبری، وارد صف‌های فروش می‌شوند که عملکردی اشتباه است. باید سهامداران نیز آموزش لازم را ببیند که سهم، نیز یک نوع دارایی محسوب می‌شود و نباید این دارایی را بر اساس شایعات به فروش برساند.

 

ارسال نظر