شاخص بورس رکورد می‌زند

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۰۸

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است سال آینده شاخص رکوردهای پیاپی داشته و ارقام جدیدی را به ثبت می‌رساند که به‌طور قطع حباب نیست.

به گزارش سنا، بهادر شمس با اشاره به لایحه بودجه سال آینده گفت: دولت درآمدهای خود را به‌طور دقیق بررسی و متناسب با آن لایحه را تدوین کرده است، درست است که این لایحه پیشنهادی خوشبینانه است اما بودجه حاصل از فروش نفت، مالیات، فروش اموال دولتی حاکی از کسری آن است.وی افزود: البته هر سال با توجه به شرایط اقتصادی راهکارهایی برای مقابله با کسری بودجه عنوان می‌شود که به نظر می‌رسد استقراض از بانک مرکزی چاره دوباره این امر است که البته احتمال افزایش حجم نقدینگی را به دنبال دارد و این امر برای بازار سرمایه رخدادی مثبت است.

بهادر شمس ادامه داد: در بخشی از لایحه بودجه انتشار اوراق دولتی در بازار سرمایه و خرید آنها توسط بانک‌ها تعریف شده است که این امر از محل ذخیره قانونی که بانک‌ها نزد بانک مرکزی دارند اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن رونق دو چندان بورس است.

وی ادامه داد: در کنار رشد نقدینگی احتمال رشد آرام نرخ ارز وجود دارد که مزایا و معایب آن در همه بازار و صنایع دیده خواهد شد، اما در این میان بازار سرمایه است که بستری جذاب‌تر از همیشه را برای سهامداران ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بودجه تعیین شده برای بخش عمرانی چه تاثیری بر شرکت‌های بازار سرمایه خواهد داشت گفت: طی سال‌های اخیر تصمیمات دولت‌ها در زمان کسری بودجه برای تدوین آن، بر این بوده که بودجه اختصاصی بخش عمرانی کشور را کاهش دهند، همان‌گونه که شاهد آن هستیم فعالیت شرکت‌های پیمانکاری با روند نزولی همراه شده است، به‌طور کلی باید گفت این بخش نسبت به دیگر صنایع بیشترین آسیب را می‌بیند. شمس اظهار کرد: با نگاهی به فعالیت بورس و استقبال سهامداران از این بازار طی ده سال اخیر شاهد آن هستیم که تامین مالی از سوی بانک‌ها در حال انتقال به بورس است.

وی افزود: حجم بازار بدهی نسبت به کل بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته که این موضوع یعنی پیگیری جدی شرکت‌ها برای تامین مالی خود از بورس است. البته نظارت سازمان بورس بر ثبت شرکت‌های جدید و روند معاملاتی باعث شده تا شرکت‌ها با رعایت قوانین و شفافیت معاملاتی سود قابل توجهی را کسب کنند.

شمس خاطرنشان کرد، موضوع تامین مالی از اهمیت خاصی برخوردار است که بانک‌ها در بسیاری از مواقع قادر به تامین مالی شرکت‌های بزرگ و پروژه‌های عظیم نیستند، همان‌گونه که در لایحه بودجه نیز عنوان شده است انتشار اوراق از سوی دولت بیانگر حمایت از بازار سرمایه است بنابراین بانک‌ها دیگر نباید خود را درگیر تامین مالی بلندمدت کنند.

 

ارسال نظر