«آرامکو» آمد

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۲۲

گروه بورس|

روز گذشته بازارهای جهانی سهام شاهد یک پدیده نادر بودند. بعد از مدت‌ها اما و اگر و کشمکش میان مقامات نفتی عربستان و موسسات رتبه‌بندی بالاخره شرکت نفت ملی عربستان سعودی پا به بازار سهام گذاشت.

طی معاملات روز چهارشنبه بورس ریاض (تداول) فرایند عرضه اولیه سهام «آرامکو» با موفقیت به پایان رسید و ارزش هر سهم این نماد از قیمت 32 ریال سعودی در ارزیابی‌های انجام شده به بیش از 35 ریال افزایش یافت. عرضه این سهام سبب شد تا تنها در یک ساعت نخست معاملات، ۷۷۶.۸ میلیون سهم آرامکو خرید و فروش شود. عرضه یاد شده از نظر حجم و ارزش تمامی شرکت‌های عضو بورس عربستان را پشت سرگذاشت تا شاخص کل بورس تداول ۹۹.۵ واحد رشد کند. بر این اساس معاملات بورس ریاض طی روز گذشته در حالی خاتمه یافته است که ارزش بهای هر سهم این غول نفتی سعودی به 35.2 ریال معادل 9.39 دلار رسیده است. به نظر می‌رسد که دلیل افزایش قیمت سهام یاد شده خوشبینی سهامداران نسبت به اقداماتی باشد که گفته شده بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان در آینده برای توسعه فعالیت‌های خود انجام خواهد داد. لازم به ذکر است که «آرامکو» به تنهایی 10 درصد از نفت جهان را تولید می‌کند.

البته نباید فراموش کرد که حمایت‌های مسوولان سعودی از این شرکت نیز در افزایش قیمت سهام آن طی نخستین عرضه بی‌تاثیر نبوده است. همین هفته گذشته بود که اعمال نفوذ هیات سعودی در اجلاس اوپک پلاس به کاهش تولید نفت منتهی شد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این رویداد می‌تواند به رشد سودآوری شرکت نفت ملی عربستان سعودی بینجامد. آرامکو که در حال حاضر حدود ۱۰ درصد نفت جهان را تولید می‌کند در سال ۲۰۱۸ میلادی عنوان سود‌ده‌‌ترین شرکت جهان را کسب کرد و با ثبت درآمد خالص ۱۱۱ میلیارد دلاری بالاتر از شرکت اپل و سامسونگ قرار گرفت. به موجب این عرضه حالا ارزش بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان از 1.7 تریلیون دلار در کارشناسی‌های اولیه به حدود 1.88 تریلیون دلار رسیده است. انتظار کمی‌رود که رشد بهای سهام «آرامکو» در جریان عرضه اولیه این سهم در بازار عربستان به قیمت پیشنهادی سهام داران در عرضه وال استریت نیز اثر جدی بگذارد.  گفتنی است بهای کارشناسی شرکت در حالی بعد از حمله به تاسیسات نفتی آن در ماه‌های گذشته به 1.7 میلیارد دلار تقلیل یافت که به گفته برخی خبرگزاری‌ها ارزش این شرکت از نظر ولیعهد سعودی 2 تریلیون دلار است.

 

ارسال نظر