روی خوش قیمت‌ها به تحولات ارزی

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۲۱
روی  خوش  قیمت‌ها  به  تحولات  ارزی

گروه بورس| محمد‌امین خدابخش|

معاملات سومین هفته آذر ماه روز گذشته خاتمه یافت و طی آن بورس تهران هزار و 238 هزار میلیارد تومانی شد. در این هفته ارزش معاملات سهام نسبت به هفته‌های قبل وضعیت قابل قبولی را به ثبت رساند و به‌طور متوسط حجمی با بهای 3 هزار 500 میلیارد تومان را شامل شد.

بازار سرمایه از ابتدا ماه جاری با افزایش مجدد بازده همراه بود با این حال رویدادهای یک هفته اخیر سبب شد تا شاهد موج تازه‌ای از تقاضا در نمادهای مختلف به خصوص دلاری‌ها باشیم. اگرچه نوسان قیمت‌ها در تمامی بازارهای مالی داخلی و خارجی جزو ذاتی حرکت قیمت‌هاست با این حال آنچه در هفته‌ گذشته روی داد به نوعی غیر منتظره بود. دلیل این امر رکورد شکنی شاخص‌های سهام در بورس و فرابورس بود که به مدد تغییر در انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران روی داد. طی این هفته رشد قیمت دلار تا کانال 14 هزار تومان در بازار آزاد موجب شد تا نمادهای بورسی و فرابورسی هرکدام به فراخور تاثیرپذیری از این متغیر اقتصادی مهم دست خوش تغییر شوند. این مهم به علاوه اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها موج تازه‌ای از نقدینگی را به سمت بازار سرمایه گسیل کرد که حاصل آن صعود سطح شاخص کل هموزن تا میانه کانال 105 هزار واحدی شد.

بررسی آمار معاملات طی یک هفته گذشته حکایت از آن دارد که نمادهای کوچک‌تر بازار سهام بازهم برنده اصلی هجوم نقدینگی به چرخه داد و ستدها هستند.

  تاثیر ارز بر جریان معاملات

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، روند داد و ستدهای هفته اخیر تا حدود بسیاری تحت تاثیر معاملات ارز در بازار آزاد بود. دلیل این تاثیر‌پذیری، خوشبینی سرمایه‌گذاران نسبت تعدیل شدن نرخ ارزهای خارجی در سامانه نیما متناسب با قیمت‌ها در بازار آزاد است. بر اساس آنچه بسیاری از فعالان بازار سهام به آن باور دارند روند تغییرات اقتصادی طی ماه‌های اخیر و انتظارات تورمی در ماه‌های پیش رو می‌تواند دلیل مهمی برای رشد بهای دلار نیمایی باشد. این عامل می‌تواند تاثیر شگرفی بر سودآوری ریالی شرکت‌ها داشته باشد و شاخص‌های تورمی بازار سهام را بیش از پیش افزایش دهد. در صورتی که چنین فرضی محقق شود می‌توان انتظار داشت که شاهد تغییرات با اهمیتی در درآمد شرکت‌های صادراتی باشیم.

البته در بررسی تاثیرات بازار ارز بر بهای سهام تنها نباید به آنچه مستقیما از این بازار متوجه معاملات سهام می‌شود بسنده کرد، چرا که صورت سود و زیان شرکت‌ها تنها بر اساس نرخ تسعیر ارز از سامانه نیما تغییر نمی‌کند. در واقع می‌توان اینطور گفت که اگرچه بسیاری از سهامداران با دلخوشی به تغییر نرخ نیمایی این روزها بازار سهام را برای جا نماندن از نوسانات ارزی برگزیده‌اند، اما همین حالا هم رشد قیمت‌ها در بورس کالا تاثیر خود را روی عملکرد مالی شرکت‌ها گذاشته است. دلیل این امر تعدیل بهای کالاهای مورد معامله در این بازار با افزایش بهای ارز است.

  نگاهی به جریان معاملات هفتگی

داد و ستدهای هفته‌ای که گذشت با خبر تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در حالی که طی هفته‌های قبل انتظار می‌رفت بودجه نویسی دولت به تضعیف بازار سرمایه منجر شود با این حال جزییات منتشر شده حکایت از آن داشت که نگاه دولت به بازار سرمایه به خصوص بازار بدهی نگاهی بلندمدت و به‌طور غیر مستقیم حمایتی است. چنین رویکردی موجب شد تا در ادامه معاملات هفته اخیر با مثبت شدن دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار شاهد شکل‌گیری صف خرید در بسیاری از نمادها باشیم. همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت سهام در روزهای گذشته هجوم نقدینگی به بازار بود. میانگین ارزش معاملات در روزهای گذشته در حالی از 3 هزار میلیارد تومان فراتر رفت که تا همین چندی پیش ارزش معاملات بورس و فرابورس مجموعا در برخی از روزها کمتر هزار و 500 میلیارد تومان نیز شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نکته مهم در افزایش نقدینگی این روزها بازگشت پول آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که در رکود یک ماه نیمه مهرماه و آبان ماه دارایی‌های خود در بازار را نقد کرده بودند. آنطور که این دسته از صاحب نظران اعتقاد دارند، تغییر ارزش بنیادی شرکت‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز سبب خواهد شد تا شاهد شکل‌گیری موج دیگری از صعود قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال 98 باشیم.

  تحولات هفتگی شاخص بورس

به موجب تمامی تغییرات یاد شده که به افزایش یک‌باره قیمت در طی روزهای اخیر منتهی شد شاخص بورس تهران توانست به برای دقایقی به کانال 340 هزار واحدی گام بگذارد. این رخداد بسیاری را به تداوم رشد تند و تیز قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو خوشبین‌تر کرد. با این حال افزایش عرضه‌ها در خلال معاملات روز سه شنبه و ناکامی جریان تقاضا در غلبه بر عرضه طی روز بعد از آن حکایت از ضعف نماگر اصلی بازار در مقابل عبور از کانال 340 هزار واحدی داشت. به نظر می‌رسد که کسب سود سهل الوصول 10 الی 20 درصدی تنها طی چند روز موجب شده تا بخشی از سرمایه‌گذاران که دارای افق کوتاه‌مدت‌تری در معاملات خود هستند به شناسایی سود رضایت دهند. به موجب چنین رویکردی معاملات هفته گذشته در بورس تهران با رشد 14 هزار واحدی شاخص کل این بازار به پایان رسید. بر این اساس ارزش بازار مربوطه در 5 روز معاملاتی بیش از 4.3 درصد افزایش یافته است. گفتنی است شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات چهارشنبه به سطح 339 هزار و 386 واحد اکتفا کرد.

  احتمالات هفته پیش رو

به نظر می‌رسد که همنوایی بازار سهام با بازارهای موازی در هفته‌های بعد نیز تا حد زیادی ادامه پیدا کند.  باید به خاطر داشت که تاثیرات روانی رشد قیمت ارز ممکن است در هفته پیش رو به اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام منتهی شود. ذکر این نکته ضروری است که در خلال معاملات روز چهارشنبه در بازار ارز قیمت هر دلار امریکا در حدود هزار تومان کاهش یافته و به کف کانال 13 هزار تومانی رسیده است. در صورتی که این امر تداوم یابد ممکن است در روز شنبه شاهد کاهش قیمت در نمادهای بورسی و فرابورسی باشیم که در هفته‌های اخیر بر اثر رشد انتظارات تورمی با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

 

ارسال نظر