طراحی سامانه جامع تامین مالی جمعی

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۸۶۷

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از طراحی اولیه سامانه جامع تامین مالی جمعی خبر داد و گفت: یک تابلوی مجزا با عنوان سامانه جامع تامین مالی جمعی در شرکت فرابورس ایران طراحی می‌شود. به گزارش سنا، راضیه صباغیان اظهار داشت: اقدامات اولیه طراحی تابلوی جامع مدنظر انجام شده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.  وی با بیان اینکه مدل تامین مالی جمعی از طریق پلتفرم مبتنی بر انتشار اوراق بهادار است، افزود: برای سرمایه‌گذاری‌های انجام شده اوراق بهادار صادر و به صورت اینترنتی و از طریق پلتفرم در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد. رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، همچنین از اختصاص حداکثر دو میلیارد تومان اعتبار برای هر کدام از طرح‌ها از طریق پلتفرم تامین مالی جمعی خبر داد و گفت: تأمین منابع مالی مورد نیاز از طریق عامل دارای مجوز فعالیت و پلتفرمی که از سوی آن عامل به وجود آمده، صورت می‌گیرد.

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در تأمین مالی جمعی، عامل که یک شخص حقوقی است مکلف است برای دریافت مجوز فعالیت از کارگروه ارزیابی اقدام کند یا از طریق امضای قرارداد با نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس، تأمین مالی جمعی را انجام دهد.

صباغیان افزود: تعداد زیادی از تأمین‌کنندگان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با مبالغ خرد و با استفاده از بستر اینترنت در تامین مالی جمعی مشارکت دارند و این اقدام بر اساس دستورالعملی است که اردیبهشت ۹۷ به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بر تامین مالی جمعی در کشورهای مختلف نیز تاکید شده است، افزود: در همین راستا مقامات ناظر هم در حوزه بازار سرمایه مقرراتی را به تصویب رسانده‌اند. در کشور ما هم دستورالعمل مزبور طبق تفاهم‌نامه‌ای با همکاری وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد شده و به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است. رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان این مطلب که دستورالعمل مدنظر در راستای تامین مالی طرح‌های شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط است، اظهار داشت: چنین طرح‌هایی نیازمند منابع تامین مالی کمتری است.

صباغیان با تاکید بر اینکه جذب منابع مورد نیاز برای تامین مالی جمعی از طریق عموم مردم تامین می‌شود، ادامه داد: بستر مورد نیاز برای انجام کار از طریق یک پلتفرم تامین می‌شود. رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: کارگروهی در شرکت فرابورس ایران تشکیل شده تا متقاضیانی که قصد ایجاد این پلتفرم را دارند با کسب مجوز از این شرکت، شروع به کار کنند .

وی در پایان افزود: مشخصات و تاریخچه هر طرح نیازمند تامین مالی در قالب یک فیلم آموزشی یا توضیحاتی به پلتفرم مدنظر ارسال می‌شود؛ سپس سرمایه‌گذار با آگاهی از این تاریخچه، آگاهانه از طریق همان پلتفرم اقدام به سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

ارسال نظر