تاثیر بودجه و نرخ ارز بر روند آتی بازار سهام

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۸۲

یک کارشناس بازار سرمایه، مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر بازار و تغییرات قیمتی سهام در روزها و هفته‌های آتی را تشریح کرد .

به گزارش سنا، احسان عسکری در خصوص میزان دقت پیش بینی‌های بلندمدت گفت: بازار سرمایه به دلیل ماهیت تأثیر‌پذیری از متغیرهای مختلف ممکن است مسیرهای متفاوتی را در آینده در پیش بگیرد لذا پیش‌بینی بلندمدت آن با پیچیدگی همراه است؛ ولی در خصوص وضعیت آن تا پایان سال ۱۳۹۸ باید اذعان کرد مباحث طرح شده در لایحه بودجه سال آینده کشور و تصمیمات و مصوبات بودجه‌ای مجلس شورای اسلامی در شکل‌گیری روند آتی بازار سهام تاثیر بسزا و غیرقابل انکاری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در کنار این موضوع، گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نیز فاکتور تاثیرگذاری بر روند آتی بازار خواهد بود. عواملی مانند روند قیمت ارز، تغییرات در نرخ تورم، شرایط سیاسی منطقه و موضوعاتی از این دست هم بر بازار سرمایه تاثیر داشته و بر شکل‌گیری روند سهیم هستند.

عسکری در خصوص دلایل نوسان دلار و خروج از کانال تعادلی هم گفت: یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی، افزایش ریسک سیاسی است. اتفاقاتی که اخیرا درپی اصلاح نرخ بنزین در کشور شاهد بودیم، به نوعی ریسک سیاسی و اجتماعی را در کشور افزایش داد و از این رو تقاضای سفته بازانه در بازار ارز شکل گرفت و قیمت ارز را در بازار آزاد با رشد مواجه کرد.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت ارز این موضوع بود، زیرا شاهد هستیم که روند قیمت ارز پس از شکل‌گیری آرامش با کاهش مواجه شده و انتظار می‌رود قیمت ارز مجدداً به سطوح ماه گذشته بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص مهم‌ترین دلایل افزایش حجم معاملات گفت: اصلاح قیمت‌ها و شاخص‌های بورس ضرورتی است که تمامی فعالان بازار سرمایه بر آن توافق دارند. طبیعتاً در زمان اصلاح قیمت‌ها در بازار، حجم معاملات کاهش می‌یابد؛ زیرا دارندگان منابع نقدی منتظر اتمام اصلاح و دارندگان سهام منتظر رشد قیمت‌ها برای فروش هستند. بنابراین می‌شود انتظار داشت با تداوم افزایش ارزش معاملات، اصلاح این مقطع از بازار به پایان رسیده و بازار می‌تواند رشد مناسبی در هفته‌های آتی داشته باشد.

عسکری همچنین در پاسخ به این سوال که تحریک انتظارات تورمی به دنبال صعود اخیر دلار، چه اثراتی بر تقاضا در بازار‌ها به ویژه بازار سهام خواهد گذاشت، اظهار داشت: همان‌طور که اشاره شد چون انتظار رشد قیمت ارز در وضعیت فعلی وجود ندارد بنابراین تحلیلگران ترجیح می‌دهند در برآوردهای خود قیمت‌های فعلی را مدنظر قرار دهند؛ لذا در شرایطی که قیمت ارز رشد کرده و در پله‌ای بالاتر به ثبات برسد قطعا تحلیل‌ها متفاوت بوده و انتظارات تورمی ناشی از آن بر بازار سرمایه مانند بازارهای کالایی تاثیرگذار می‌شود. وی افزود: تجربه نشان داده تا زمانی که شرکت‌های پذیرفته شده در بازار، قیمت‌های جدید ارز را در گزارش‌های خود اعمال نکنند، نمی‌توان انتظار داشت در میان مدت و بلندمدت قیمت سهام تحت تاثیر قیمت انتظاری ارز قرار گیرد، اگر چه احتمال نوسانات مقطعی همواره وجود خواهد داشت.

عسکری در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به فعالیت‌های معاملاتی بازار پایه گفت: بحث فعالیت معاملاتی سرمایه‌گذاران در بازار پایه یکی از مباحث داغ بازار سرمایه در ماه‌های اخیر بوده است. با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس ایران با اصلاحات مقررات معاملاتی و اجازه به صندوق‌ها و حرفه ای‌های بازار جهت عمق بخشیدن به بازار پایه و کاهش نوسانات در این بازار اقدام کرده‌اند، لذا ریسک فعالیت در آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی ادامه داد: باید در نظر داشت که افزایش نظارت از طریق سیستم‌های نظارتی پیشرفته و به روز و جلوگیری از دستکاری در قیمت‌ها و فریب بازار باید همواره مدنظر ناظران و قانون گذاران بازارها باشد. همچنین ارایه طرح‌های تشویقی برای انتقال شرکت‌های بازار پایه به بازارهای بالاتر موجب می‌شود سهامداران عمده این شرکت‌ها با رعایت الزامات نسبت به این انتقال اقدام کنند. عسکری متذکر شد: موضوع دوم، آموزش به سرمایه‌گذاران جدیدالورود به بازار است که در وهله اول اقدام به سپردن منابع مالی خود به خبره‌های بازار مالی شامل شرکت‌های مدیریت دارایی کنند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم کنند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذارانی در بازار پایه فعال بودند که دیدگاه کوتاه‌مدت داشته و قصد خروج از آن را پس از کسب بازدهی مقطعی دارند. در مقابل ایشان، سرمایه‌گذاران با تجربه و حرفه‌ای که همواره از فعالان دایمی بازار سهام بوده و در دارایی‌های خود سهام را جزو یکی از طبقات دارایی تعریف کرده‌اند، به این بازارها ورود نمی‌کنند زیرا ایشان به دنبال کسب منافع بلندمدت هستند و برای آن برنامه‌ریزی مناسب دارند.

وی که مدیر ریسک و مهندسی مالی یک شرکت تامین سرمایه است در پایان به فعالان بازار پایه توصیه کرد که برای سرمایه‌گذاری از خدمات شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و همین‌طور از شرکت‌های مدیریت دارایی مانند صندوق‌ها و سبدگردان‌ها بهره بگیرند و سعی کنند از ورود به بازارهای پرریسک اجتناب کنند.

 

ارسال نظر