ابزارهای جدید در راهند

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۲۶

افشای به موقع اطلاعات شرکت‌های بورسی در سال جاری دستاورد مهم نهاد ناظر است و اکنون ۹۱ درصد شرکت‌ها اطلاعات خود را به موقع ارسال می‌کنند و درسال جاری تنها ۸ درصد شرکت‌ها با تاخیر اطلاعات خود را ارسال کرده‌اند و یک درصد هم عدم افشا داشتند.

به گزارش سنا، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگویی رادیویی اظهار داشت: روند قانونی و تنبیهی تعلل شرکت‌ها در ارسال اطلاعات به ناشران بورسی اعلام شد. همچنین پیامک‌هایی برای آگاهی آنها ارسال و فرهنگ‌سازی مناسب صورت گرفت.

محمدی که با رادیو ایران سخن می‌گفت به مزایای افشای به موقع اطلاعات در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: افشای به موقع اطلاعات به شفافیت بیشتر بازار سرمایه کمک می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند بهنگام و همزمان به اطلاعات دسترسی داشته باشند و این موضوع کمک می‌کند افراد در سرمایه‌گذاری‌های خود دقت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه مدیران، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران از حمایت سازمان بورس برخوردار هستند، افزود: یکی از آثار افشای به موقع، این است که اطلاعات در شرکت‌ها انباشته نمی‌شود و در زمان درست به دست سرمایه‌گذاران می‌رسد. قطعا نوساناتی که ممکن است ناشی از ارایه نشدن اطلاعات به سرمایه‌گذاران باشد کنترل شده و به همین دلیل، ریسک شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

محمدی افزود: افشای به موقع، عدم تقارن اطلاعاتی را از بین می‌برد به این معنی که کارکنان شرکت همزمان با سرمایه‌گذاران شرکت از وضعیت و اطلاعات مالی شرکت آگاه می‌شوند. چه بسا عده‌ای از سرمایه‌گذاران تصمیم به فروش داشته باشند و اگر اطلاعات به موقع داشته باشند، از فروش منصرف می‌شوند. رییس سازمان بورس خاطرنشان ساخت: افشا به موقع و شفافیت، به کشف قیمت دقیق‌تر و صحیح سهام منجر می‌شود و در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نقش بسزایی ایفا می‌کند.

   تنوع سرمایه‌گذاری، ویژگی بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: فرصت‌های موجود در بازار سرمایه بسیار متنوع است. بیش از ۶ هزار شرکت در بورس و فرابورس قابل معامله هستند. از مردم خواهش می‌کنم تا متنوع سرمایه‌گذاری کنند و تمام وجوه خود را روی یک سهم قرار ندهند. دوم اینکه، با تحلیل خرید کنند و از توجه به شایعات خودداری کنند.

رییس سازمان بورس تاکید کرد سهامداران باید افق سرمایه‌گذاری بلندمدت برای خود ترسیم کنند و گفت: بازار سرمایه در بلندمدت از همه بازارها بهتر خواهد بود، با این حال سرمایه‌گذاری غیر مستقیم برای افرادی که فرصت کمی برای تحلیل دارند بهتر است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند انتخاب بهینه‌ای باشند ریسک‌های موجود در بازار را پوشش می‌دهند. شاپور محمدی افزود: آموزش و افرایش دانش مالی قبل از ورود به بازار سرمایه یکی از نکاتی است که سهامداران حتما رعایت کنند و می‌توانند در دوره‌های متفاوت شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، کانون کارگزاران و شرکت‌های مختلف دارای مجوز شرکت کنند.طبیعی است، که دانش‌آموختگان رشته‌های اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی، مهندسی صنایع تخصص اولیه را در این خصوص به دلیل آشنایی با ریاضی خواهند داشت اما سایر افراد بهتر است در این خصوص دوره‌های آشنایی با معاملات بازار سرمایه را پشت سر بگذارند. دبیر شورای عالی بورس در خصوص همکاری بازار سرمایه و صنعت بیمه نیز متذکر شد: مهم‌ترین همکاری این دو بازار با یکدیگر در ابتدا، ایجاد ابزارهای مشترک و هیبریدی است. انتشار اوراق بیمه اتکایی در دستور کار است و در بودجه ۹۹ نیز گنجانده شده است و سال دیگر منتشر خواهد شد .

وی ادامه داد: یکی از اوراقی که در دنیا مرسوم است اوراق بیمه بلایای طبیعی تحت عنوان «کت باند» است که در کشور، این نمونه اوراق را نداریم. با تفاهم بین نهاد ناظر بازار سرمایه و بیمه مرکزی، در کنار انتشار اوراق بیمه اتکایی، اوراق کت باند هم منتشر می‌شود .

وی در خصوص دیگر همکاری‌های بازار سرمایه و صنعت بیمه عنوان کرد: مذاکراتی با صنعت بیمه داشته‌ایم تا بین بیمه‌های عمر و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ارتباط دو سویه ایجاد کنیم. به این ترتیب که قابل تبدیل به یکدیگر باشند و هر سرمایه‌گذاری که واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری دارد بتواند به بیمه عمر تبدیل کند و برعکس.

 

ارسال نظر