فرا صندوق، ابزار مطلوب مدیریت ریسک

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۴۵

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه که در خصوص پذیره نویسی اولین فراصندوق سرمایه‌گذاری سخت می‌گفت، در بازار سرمایه فراصندوق یک اصطلاح جدید در ادبیات مالی و سرمایه‌گذاری کشور محسوب می‌شود که توجه فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده است.

به گزارش سنا، یک تحلیلگر بازارهای مالی ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به انواع مختلف فراصندوق سرمایه‌گذاری گفت: فراصندوق‌ها شامل فراصندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، فراصندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک، فراصندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، فراصندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و مدیران سرمایه‌گذاری بر اساس تخصص و اشراف بر بازار، سبد بهینه را طراحی و با تحلیل متغیرهای اقتصادی، واحدهای سرمایه‌گذاری با پتانسیل سودآوری مناسب را انتخاب می­کنند.

پاکدین افزود: فراصندوق‌ها مزایای فراوانی دارند که از مهم‌ترین آن‌ خدمات مدیریت حرفه‌ای و تحلیل مضاعف است. با توجه به اینکه فراصندوق‌ها از گردآوری سرمایه و تخصیص منابع در صندوق‌های خرد تشکیل شده، بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه‌گذاری بزرگ برای دارندگان آن فراهم می‌شود. ضمناً به دلیل حجم بالای سرمایه فراصندوق‌ها هزینه‌هایی از قبیل تحلیل، بررسی، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و سایر هزینه‌ها در بین سرمایه‌گذاران سرشکن و برای سرمایه‌گذار صرفه‌جویی زیادی به همراه خواهد داشت. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری مناسب، اقدام به تحلیل اوراق بهادار می‌کنند. در حالی که مدیران فرا‌صندوق علاوه بر تحلیل واحدهای سرمایه‌گذاری، اقدام به تحلیل سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. لذا با توجه به اینکه در فراصندوق‌ها یک‌لایه اضافی تحلیل اعمال می‌شود به نظر می‌رسد که از اطمینان بیشتری برخوردار هستند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: هر پروژه‌ای که به‌منظور سرمایه‌گذاری توسط افراد انتخاب می‌شود، غالباً با ریسک‌هایی همراه است که به‌طور معمول قابل پیش بینی نیست. سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها با چالش‌هایی مواجه هستند، که با کمک فراصندوق‌ها این مشکلات کم ‌شده است.

وی اظهار داشت: فراصندوق می‌تواند به دو صورت محدود یا بدون محدودیت طراحی شود که در نوع اول یا همان محدود می‌تواند تنها در صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کند که توسط همان شرکت مدیریت می‌شود درحالی که در نوع بدون محدودیت این قید وجود ندارد. در استراتژی محدودیت‌دار فراصندوق منابع مالی خود را در سبدهای دارایی که توسط شرکت خود اداره می‌شود سرمایه‌گذاری می‌کند به‌عبارت‌دیگر دارایی‌ها در صندوق‌های همان شرکت مدیریت می‌شود. در مقابل، در استراتژی بدون محدودیت، منابع مالی فراصندوق در صندوق‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌شود که دارایی‌ها توسط همان شرکت‌ها مدیریت می‌شود و فراصندوق می‌تواند نسبت به گزارش‌هایی که از صندوق ­ها دریافت می­ کند به تبیین و بررسی عملکرد آن­ها بپردازد.پاکدین در انتها گفت: نحوه سرمایه‌گذاری در فراصندوق ­ها مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و در دو ساختار قابل معامله و مبتنی بر صدور و ابطال می‌تواند فعالیت کند. اگرچه استفاده از روش صدور و ابطال یا صندوق‌های قابل معامله مبتنی بر سلیقه‌ است ولی بر اساس عملکرد مدیریت و چشم‌اندازهای مدیریتی می‌توان روش مناسب را انتخاب کرد.

 

ارسال نظر