درخشش «علی‌بابا» در نبود «آرامکو»

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۳۱
درخشش «علی‌بابا» در نبود «آرامکو»

گروه بورس | محمد امین خدابخش|

بازارهای سهام در سرتاسر دنیا همواره موضوعات مختلفی برای رصد و بررسی مخاطبان خود دارند. این بازارها به دلیل طیف وسیع موضوعات موثر بر تغییر قیمت‌ها همواره توانسته‌اند ضمن داشتن پیچیدگی، توجه آحاد مردم را در زمینه‌های گوناگون به خود جلب کنند. در این میان یکی از موضوعاتی که از جذابیت بالایی برای مخاطبان خاص و عام این بازارها برخوردار است، موضوع عرضه اولیه سهام شرکت‌هاست. مقوله یاد شده از آن جهت اهمیت بالایی برای تمامی مخاطبان بازار دارد که در تمامی بازارهای سهام شرکت‌های تازه وارد از این طریق از وضعیت مناسبی برخوردارند همین امر موجب می‌شود تا خریداران آنها شانس بالایی برای موفقیت سرمایه‌گذاری در چنین دارایی‌هایی را متصور باشند.

در همین راستا روز گذشته بازارهای جهانی سهام، شاهد استقبال از سهام گروه «علی‌بابا» در بورس هنگ‌کنگ بودند. به موجب این عرضه هر سهم «علی‌بابا» با 6.6 درصد افزایش به 187 دلار هنگ‌کنگ رسید. این عرضه از آن جهت اهمیت داشت که ضمن کسب رکورد بیشترین ارزش عرضه اولیه در سال 2019، در شرایطی انجام شده که مدت‌هاست علاقه‌مندان به حوزه سهام منتظر عرضه غول نفتی سعودی یعنی «آرامکو» بودند؛ عرضه‌ای که نه تنها زمان آن هنوز مشخص نشده بلکه بر سر ارزش و میزان آن نیز همچنان توافق روشنی صورت نگرفته است.

  بازی دو سر برد عرضه‌های اولیه

امروزه در تمامی بازارهای مالی به‌رغم آنکه عرضه‌های اولیه سهام و ورود یک نماد تازه وارد به چرخه معاملات از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است، اما مزیت‌های فراوان آن سبب شده تا میل بسیاری از جانب شرکت‌ها برای ورود به این فرآیند وجود داشته باشد. دلیل چنین رغبتی تامین نقدینگی آسان و کم هزینه برای شرکت‌های وارد شده در بازارهای مالی است. از آنجایی که سهامداران عمده در کمپانی‌های بزرگ به محض عرضه سهام خود در بازارهای مالی تمامی وجه سهام فروخته شده را نقداً و بدون از دست دادن کنترل خود بر روند تصمیم‌گیری شرکت دریافت می‌کنند، می‌توان گفت که این روش به محبوب‌ترین روش تامین مالی برای شرکت‌هایی تبدیل شده که از افزایش هزینه‌های مالی خود اجتناب می‌کنند.

از طرفی به دلیل آنکه در بسیاری از عرضه‌های اولیه انجام شده قیمت سهام عرضه شده با رشد مناسبی مواجه شده است، تصور بیشتر سرمایه‌گذاران بر این مبنا استوار است که بهای نمادهای عرضه شده به احتمال زیاد رشد می‌کند. عوامل یاد شده چنین فرآیندی را در عمل به یک معامله برد برد برای خریدار و فروشنده بدل کرده که ضمن ایجاد منافع برای هر دو طرف، به تعیین ارزش واقعی دارایی عرضه شده نیز کمک می‌کند.

  جزییات بزرگ‌ترین عرضه سال

روز سه‌شنبه شرکت چینی «علی‌بابا» برای دومین بار در تاریخ فعالیت این مجموعه شاهد به ثمر نشستن عرضه اولیه سهام خود بود. شرکت «علی‌بابا» که به گروه علی‌بابا نیز معروف است، از جمله شرکت‌های مهم جهان در عرصه تجارت الکترونیک است که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را شاهد بوده است. این شرکت که از طریق فراهم کردن یک بستر مناسب در جهت تبادل کالا فعالیت می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین درگاه‌های اینترنتی خرده فروشی جهان است. همین امر سبب شده تا عرضه سهام این شرکت در بورس هنگ کنگ بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در سال جاری میلادی باشد. به موجب این عرضه هر سهم شرکت یاد شده به میزان 179 دلار هنگ کنگ قیمت خورد که ارزشی برابر با 22.5 دلار امریکا دارد. پس از این عرضه، افزایش تقاضا به رشد قیمت هر سهم «علی‌بابا» انجامید و سبب شد تا بهای هر سهم ضمن افزایش 6.6 درصدی به ازای هر سهم به قیمت 187 دلار هنگ کنگ برسد. به این ترتیب، علی بابا توانست در نخستین روز معاملاتی در بورس هنگ کنگ در حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار تأمین مالی کند. تیان هو، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری تی‌اچ در این خصوص به خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی گفت: قیمت سهام و عرضه این سهم برای سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی و آنهایی که در این بازار خرید و فروش می‌کنند، بسیار جذاب بود.

این در حالی است که یک بار نیز در سال 2014 سهام «علی‌بابا» با گذر از فیلترهای نهاد ناظر بازار در ایالات متحده که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) معروف است، در بورس نیویورک عرضه شده بود. گفتنی است عرضه سال 2014 نیز سبب شده بود تا شرکت یاد شده بتواند به میزان 25 میلیارد دلار نقدینگی برای ادامه فعالیت‌های خود به دست آورد. آن‌طور که در گفت‌وگو‌ها با مقامات این شرکت مطرح شده بود عرضه روز گذشته نیز می‌تواند تقاضای بالا مبلغ به دست آمده برای این شرکت را از 11.3 میلیارد دلار به 12.9 میلیارد دلار افزایش دهد. بنا بر اعلام مدیران «علی‌بابا» منابع مالی حاصل از این عرضه نیز در فعالیت‌های موضوعه شرکت سرمایه‌گذاری خواهد شد. لازم به یاد آوری است که در هیچ یک از منابع خبری به نسبت سهام عرضه شده از کل سهام شرکت علی‌بابا اشاره نشده است.

  ورود «علی‌بابا» به سرزمین مادری  در اوج تنش

اما از جزییات مالی عرضه روز گذشته که بگذریم عرضه اولیه «علی‌بابا» در شرایط فعلی شامل نکات جالب توجه دیگری نیز بود. فرآیند کشف قیمت و نشست‌های خبری مدیران «علی‌بابا» روز سه شنبه در حالی انجام شده که بیرون از ساختمان بورس هنگ کنگ تدابیر شدید امنیتی برقرار شده بود. این قول دنیای کسب‌و‌کار در شرایطی پا به بازار سرزمین مادری گذاشت که ماه‌هاست منطقه هنگ‌کنگ صحنه تظاهرات مخالفان دولت چین است. به گفته کارشناسان بین‌المللی سهام انجام این عرضه در مقطع فعلی توانسته نقش مهمی در حمایت از بازارهای مالی منطقه خودمختار هنگ‌کنگ که در جمهوری خلق چین واقع است ایفا کند.

در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه کسب و کارهای مجازی و کارآفرینی پیش‌تر فعالیت‌های «علی‌بابا» را به واسطه حضور بنیانگذار این شرکت یعنی «جک ما»، کارآفرین معروف چینی می‌شناختند حالا با تغییر مدیریت این شرکت باید شاهد اثرگذاری آن در توسعه کسب و کارهای تحت کنترلش باشند.

 

ارسال نظر