گسترش تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۴۶

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس از جمله بازارهایی است که مردم پس‌انداز خود را برای کسب سود به سمت این بازار می‌آورند، گفت: تا زمانی که در بازارهای موازی خبر مثبتی ابلاغ نشود، این سرمایه‌ها در بورس خواهد ماند و اکنون تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار رو به گسترش است.

به گزارش ایرنا، عرفان هودی به افت و خیزهای چند روز اخیر بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: اینکه گفته شود بازار سرمایه دارای حباب است اشتباه به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه خواسته بازار سرمایه عرضه و تقاضا است بنابراین نمی‌توان چنین موضوعی را مورد قبول قرار داد.

وی ادامه داد: سهم‌هایی در بازار وجود دارند که برخی از افراد به عنوان بازیگران اصلی، حجم گسترده‌ای از نقدینگی را وارد این سهم‌ها می‌کنند و به دلیل اینکه اتفاق خاصی در آن شرکت رخ نمی‌دهد بنابراین روند معامله آنها به دلیل ورود حجم نقدینگی به این سهم صعودی خواهد بود.

هودی با بیان اینکه اسم این نوع معاملات را نمی‌توان حباب گذاشت بلکه نوسان ذات بازار سرمایه است، گفت: در بازارهایی مانند طلا و سکه ممکن است نوسان وجود داشته باشد اما در بازار سرمایه وجود حباب دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در برخی از سهم‌ها که در بازار با رشد چشمگیر همراه بودند، اتفاق خاصی رخ نداد، در چند وقت اخیر افراد حرفه‌ای بازار به دنبال تحلیل سهم نبودند بلکه بیشتر ورود و خروج نقدینگی از سهم‌ها را مورد نظر قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه نقدینگی در چند وقت اخیر بیشتر به سمت سهم‌های کوچک یا سهم‌هایی که به دنبال افزایش سرمایه بودند پیش رفت، افزود: با توجه به اینکه سهم‌های بزرگ نیازمند نقدینگی بیشتری هستند بنابراین سفته بازان و نوسان گیران کمتر سراغ این سهم‌ها رفتند.

هودی اظهار داشت: به دلیل پیشی گرفتن قیمت سهام در بازار از صورت‌های مالی، بازار نیاز به اصلاح پیدا کرد و این امر زمینه ورود شاخص بورس به فاز اصلاحی را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص روی کانال ۳۰۰ هزار واحد قرار گرفته و هر قدر هم بازار ریزش داشته باشد باز هم به کانال کمتر از ۳۰۰ هزار واحد نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر آذر ماه گزارش مجامع و گزارش ۳ ماه و ۶ ماهه که منتشر شود بازار یک واکنشی را به خود می‌گیرد که ادامه‌دهنده روند صعودی بازار خواهد بود.

   ارتباط تغییر قوانین بازار پایه و اصلاح شاخص بورس

هودی به ارتباط بین اصلاح شاخص بورس و تغییر قوانین بازار پایه اشاره و بیان کرد: بازار پایه درصد کمی از کل بازار را در اختیار گرفته و بیشتر سهم‌های کوچک در این بازار هستند به همین منظور تاثیر چندانی را بر کل بازار نداشت.

هودی با اشاره به اینکه ضعف اطلاع‌رسانی در تغییر قوانین بازار پایه از جمله مسائلی بود که بر روند منفی معاملات این‌گونه سهم‌ها تاثیرگذار بود، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی تغییر قوانین بازار پایه تا قبل از تصویب آن، زمینه سودجویی برخی از افراد در بازار را فراهم کرد.این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد بر اینکه کلیت قانون خوب بود اما نحوه اجرا و اطلاع‌رسانی آن بد بود، گفت: همین موضوع باعث شد تا یک سری از سهامداران این وسط متضرر شوند.

وی ادامه داد: ضرر و زیان بسیاری از افراد در بازار ناشی از عدم وجود دانش و زمان کافی برای کنترل سهم‌های خود است.

   صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مناسب برای افراد تازه وارد

هودی با اشاره به اینکه در دنیا برای معاملات یک سری از صندوق‌ها ایجاد شده که گروهی خبره وظیفه مدیریت آن را بر عهده دارند و براساس آن اقدام به معامله می‌کنند، اظهار داشت: اکنون یک سری از صندوق‌ها در ایران ایجاد شده است که سود آن به دلیل مدیریت آن توسط افراد خبره بیش از بانک‌ها است.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری افراد از طریق صندوق سرمایه‌گذاری در بازار باعث می‌شود تا ضمن تقویت صندوق‌ها، فرهنگ سرمایه‌گذاری از طریق این صندوق‌ها گسترش یابد.به گفته وی، اگر بتوان فرهنگ‌سازی و آموزش‌ها در زمینه نحوه سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهیم دیگر شاهد چنین ضرر و زیان‌های سنگینی از سوی سهامداران نخواهیم بود.

   تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری

در بورس

هودی با بیان اینکه بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که مردم پس انداز خود را برای کسب سود به سمت این بازار می‌آورند، گفت: تا زمانی که در بازارهای موازی خبر مثبتی ابلاغ نشود این سرمایه‌ها در بورس خواهد ماند و اکنون تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار رو به گسترش است.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه بازار پرریسکی است که مردم به لحاظ ذاتی تمایل دارند پول خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند، گفت: تا زمانی که به مردم اعلام نکنیم بانک سود ۱۵ درصدی ارایه می‌دهد در حالی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه می‌توانند تا ۲۰ درصد سود به صورت تضمین شده کسب کنند به سمت این صندوق‌ها نمی‌آیند و امکان دارد پول از بازار سرمایه خارج و به سمت بانک‌ها بروند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: افرادی که اکنون در بازار سرمایه حضور دارند و سود و زیان آن را چشیده‌اند به راحتی از بازار سرمایه دل نمی‌کنند و به سمت سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها نخواهند رفت.

وی پیش بینی خود از روند معاملات بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال جاری را این‌گونه بیان کرد: اتمام جنگ تجاری چین و امریکا، افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش سرمایه از محل تجدید از جمله عواملی هستند که زمینه رشد بازار را فراهم می‌کنند بنابراین به نظر می‌رسد که شاخص بورس تا پایان سال به بیش از ۳۵۰ هزار واحد خواهد رسید.

 

ارسال نظر