نخستین روز معاملاتی آذر ماه با رشد شاخص‌ها همراه شد

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۵۳

گروه بورس|

شاخص‌های بازار سهام همچنان در روند خنثی ایجاد شده طی یک ماه اخیر حرکت می‌کنند. این روند خنثی موجب شده تا به دلیل عدم انگیزه‌های لازم از سوی سهامداران برای افزایش عرضه یا تقاضا، شاهد افت و خیزهای کم حجم در بازار باشیم. همین امر سبب شده تا نماگرهای سهام در روزهای اخیر با افزایش و کاهش‌های ناپایدار مواجه شوند. بر این اساس رشد نسبی قیمت‌ها در نخستین معاملات آذر ماه سال جاری سبب شد تا شاخص کل بورس تهران رشدی 625 واحدی را به ثبت برساند. افزایش یاد شده که در ابتدای روز معاملاتی گذشته از شدت بیشتری برخوردار بود در نهایت سبب شد تا بازده بورس در این روز 0.21 درصد برسد. به موجب این رشد در روز گذشته نماگر اصلی بورس تهران به سطح 305 هزار و 622 واحد رسید.

همچنین در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل هم‌وزن افزایش 0.95 درصدی را از خود نشان داد که حکایت از رشد بهتر نمادهای کم حجم بازار نسبت به نمادهای سنگین وزن در شرایط فعلی دارد. گفتنی است میزان رشد این شاخص برابر با 836 واحد بوده و در پی آن نماگر یاد شده به سطح 88 هزار و 615 واحد رسیده است. بر اساس آمارهای معاملاتی به ثبت رسیده طی روز گذشته در این روز اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص‌ قیمت «وزنی- ارزشی» با ۱۶۷ واحد افزایش معادل ۰.۲۱ درصد به ۸۱ هزار و ۸۷۶ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۵۵۹ واحد افزایش، معادل ۰.۹۵ درصد به ۵۹ هزار و ۲۴۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۳۱ واحد رشد، معادل ۰.۲۳ درصد به ۳۵۶ هزار و ۱۲۹ واحد، شاخص بازار اول با (۳۰۰) واحد ریزش معادل (۰.۱۴) درصد به ۲۲۰ هزار ۴۸۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۶۷۲ واحد رشد معادل ۰.۷۵ درصد، به ۶۲۸ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. از سویی دیگر در روز شنبه ۴ نماد «پارس با ۲۳۳ واحد، حکشتی با ۱۲۷ واحد، شیران با ۷۸ واحد و وپارس با ۷۰ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

همچنین شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص صنایع «سایر معادن با ۳۱۲۲ واحد صعود معادل ۴.۹۱ درصد به ۶۶ هزار و ۷۰۶ واحد، وسایل ارتباطی با ۵۰۵ واحد افزایش معادل ۴.۲۳ درصد به ۱۲ هزار و ۴۵۱ واحد، حمل و نقل با ۳۰۴ واحد رشد معادل ۴.۱۱ درصد به ۷ هزار و ۷۱۶ واحد، قند و شکر ۲۰۸۱ واحد افزایش معادل ۴ درصد به ۵۴ هزار و ۹۹ واحد، منسوجات با ۱۳۵ واحد رشد، معادل ۳.۴۴ درصد به ۴ هزار و ۶۸ واحد، زراعت با ۲۱۰۲ واحد افزایش معادل ۳.۱۰ درصد به ۶۹ هزار و ۸۳۹ واحد، کاشی و سرامیک با ۱۸۹ واحد رشد معادل ۱.۸۴ درصد به ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی شنبه حکایت از آن دارد که قیمت سهام نمادهای «سفار، دشیمی، قثابت، سشرق، وصنا، سصفها و قپیرا» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «فلامی، حپترو، ختراک، شپدیس، خموتور، کاذر و غالبر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند. به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز گذشته در بورس تهران، در ۳۰۶ هزار نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۶۰۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش هزار و 256 میلیارد تومان در بورس معامله شد. در فرابورس نیز جو کلی معاملات شباهت زیادی به بورس تهران داشت. طی این روز شاخص کل 4 واحد رشد کرد و به رقم 3954 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 226 هزار میلیارد تومان بالغ شد. همچنین در این روز معامله‌گران فرابورس بیش از 986 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 180 هزار معامله و به ارزش 2054 میلیارد میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در روز گذشته نمادهای نیروی برق دماوند، مادیران، بیمه کوثر، صنایع کاغذ پارس و شاخص فرابورس بیشترین اثر تقویتی در شاخص بازار فرابورس را داشته‌اند و نمادهای پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

 

ارسال نظر