روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۹۶

پایداری شاخص بورس در کانال 302 هزار واحدی

معاملات روز گذشته بازار سهام با رشدی نسبی در کلیت معاملات مواجه بود. طی این روز شاخص کل بورس تهران توانست برخلاف روز گذشته ۳۸۵ واحد رشد کند. به موجب این رشد شاخص بورس در کانال 302 هزار واحدی باقی‌ماند و در 302 هزار و 726 واحدی تثبیت شد.در این روز نمادهای مستقر در گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین تاثیر را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند. طی روز دوشنبه نماگر اصلی بورس بیشترین تاثیر مثبت را از «وبملت»، «خودرو» و «شبریز» پذیرفت و در مقابل «وامید»، «کگل» و «کچاد» بیشترین اثر منفی را بر شاخص یاد شده گذاشتند.در این روز اگرچه دماسنج اصلی بورس با رشد مواجه شد اما با رشد عرضه در بسیاری از سهم‌ها و کاهش قیمت آنها شاخص کل هم وزن ۲۱۲ واحد افت کرد و تا تراز ۸۵ هزار و ۲۲۴ واحدی پایین رفت.روز گذشته در گروه خودرو و ساخت قطعات ۲۸۶ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش بیش از ۹۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد و این گروه بیشترین ارزش معاملات را به دست آورد. خودرویی‌ها روز قبل عمدتا با نوسان قیمت کمتر از دو درصد روبه‌رو بودند.پس از گروه خودرو، گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند؛ به‌طوری که ۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم و اوراق مالی به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد تومان در این گروه مورد دادوستد قرار گرفت.گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری دیگر گروهی بودند که طی روز دوشنبه ارزش قابل توجهی را نسبت به دیگر گروه‌ها تجربه کردند. بانکی‌ها شاهد معامله ۵۵۰ میلیون سهم واوراق مالی به ارزش حدود ۷۰ میلیون تومان بودند. همان‌گونه که گفته شد بانک ملت در این گروه بیشترین تاثیر را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشت.در بورس تهران تعداد نمادهای مثبت به ۱۷۶ و تعداد نمادهای منفی به ۱۶۲ رسید همچنین در فرابورس ایران تعداد نمادهای مثبت به ۱۱۰ و تعداد نمادهای منفی به ۸۸ رسید.ارزش کل معاملات بورس به رقم ۱۱۰۹ میلیارد تومان دست یافت که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار به عدد ۲۴۸ هزار و ۵۵۹ رسید.آیفکس نیز با رشد ۱۴ واحد رقم ۳۸۶۶ را تجربه کرد و ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۷۱۲ میلیارد تومان را به دست آورد. حجم معاملات در این بازار نیز به ۸۰۵ میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.

ارزش معاملات برخط ۲۶ آبان نرمال بوده است

مدیر نظارت و بازرسی فرابورس ایران با اشاره به اینکه روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه اعتراضاتی درخصوص معاملات آنلاین به دلیل قطعی اینترنت مطرح شد، گفت: اعتقاد عده‌ای بر این بوده که به‌دلیل مشکل اینترنت و عدم دسترسی به سامانه معاملاتی، برخی از معامله‌گران، امکان خرید یا فروش نداشته‌اند. به گزارش سنا، سروش خواجه حق‌وردی درباره معاملات برخط به صورت کلی و در روز گذشته، اظهار کرد: متوسط ارزش معاملات برخط چه در سمت خرید و چه در سمت فروش به‌طور نرمال ۶۰ تا ۶۵ درصد است و با توجه به بررسی‌های فرابورس مشخص شد که روز گذشته نیز ارزش معاملات در همین بازه بوده است.

غول نفتی عربستان 1/7 تریلیون دلار ارزش دارد

شرکت نفتی آرامکو با ارزش‌گذاری بیش از ۱.۷ تریلیون دلاری برای عرضه در بورس به عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان محسوب می‌شود. بر اساس گزارش روز دوشنبه سی‌ان‌ان، آرامکو جزییات عرضه اولیه سهام خود را اعلام کرده است؛ این شرکت قصد دارد که ۱.۵ درصد از ۲۰۰ میلیارد سهامش را در جریان خصوصی‌سازی جزئی در محدوده قیمتی حدود ۳۰ ریال عربستان (۸ دلار) تا ۳۲ ریال (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم عرضه کند. بنابراین، سودآورترین شرکت جهان می‌تواند حدود ۶ تریلیون ریال (۱.۶ تریلیون دلار) تا ۶.۴ تریلیون ریال عربستان (۱.۷ تریلیون دلار) ارزش داشته باشد. با این حساب، آرامکو می‌تواند با ارزش‌ترین شرکت جهان شناخته شود. تاکنون «اپل» عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان را دارا بود اما حالا آرامکو می‌تواند این غول تکنولوژی را نیز به عقب براند. به گزارش ایرنا، اما این تنها رکورد پیش‌روی آرامکو نیست، این شرکت می‌تواند «علی‌بابا» را نیز پشت سر بگذارد. این غول خرده‌فروشی آنلاین چینی در سال ۲۰۱۴ سهام خود را برای اولین‌بار در بورس نیویورک عرضه کرد و بیش از ۲۵ میلیارد دلار سهام فروخت. حالا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که عرضه اولیه آرامکو می‌تواند رکورد علی‌بابا را نیز کنار بزند. سی‌ان‌ان درباره این اقدام سعودی‌ها می‌نویسد: «عربستان سعودی به عنوان بخشی از برنامه «متنوع‌سازی اقتصادی» قصد دارد تا سهام آرامکو را بفروشد. این اقدام، بخشی از برنامه کاهش وابستگی این دولت به نفت است. آرامکو منابع عظیمی از نفت و برداشت انبوه روزانه دارد. این شرکت انحصاری دولت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است. آرامکو در سال ۲۰۱۸، ۱۱۱ میلیارد دلار سودداشته و قول داده است که سود سهام سالانه را تا سال ۲۰۲۴، ۷۵ میلیارد دلار افزایش دهد.» این رقم، پنج برابر بیشتر از سودآوری اپل است.  بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران خرد تا ۲۸ نوامبر و سرمایه‌گذاران نهادی تا ۴ دسامبر فرصت ثبت‌نام در این عرضه اولیه را دارند. نیم درصد از سهام آرامکو نیز به سرمایه‌گذاران خرد در میان شهروندان سعودی واگذار می‌شود.

 

ارسال نظر