سهام‌ بنیادی صنایع کوچک، بازدهی بیشتری دارند

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۹۵

با توجه به مواردی چون عدم همگن بودن شرکت‌ها در صنایع بزرگ و مشکلات آنها در زمینه تولید، به‌نظر می‌رسد بازدهی سهم‌های بنیادی حاضر در صنایع کوچک بیشتر از سهم‌های بنیادی صنایع بزرگ خواهند بود.

به گزارش سنا، حمید فهیمی با اشاره به تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها گفت: تجدید ارزیابی دارایی‌های یک شرکت از دو بعد منفی و مثبت قابل بررسی است. در نگاه منفی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتقال مازاد آن به حساب سرمایه شرکت که یک عملیات حسابداری است، نه تنها تأثیری بر درآمدهای آتی شرکت و ارزش ذاتی سهام آن نخواهد گذاشت، بلکه به سبب افزایش هزینه استهلاک (به غیر از زمین) در سال‌های آتی موجب کاهش سودآوری نیز خواهد شد.

وی افزود: اما در نگاه مثبت، اصلاح ساختار سرمایه و بهبود نسبت‌های مالی، افزایش توان تأمین مالی شرکت، افزایش شفافیت و مشخص شدن ارزش جایگزینی شرکت از جمله مزایای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تأثیر این فرآیند بر روند قیمتی سهام اظهار کرد: در ابتدای انتشار اخبار افزایش سرمایه شرکت‌ها بعد مثبت تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتقال مازاد آن به حساب سرمایه موجب افزایش قیمت سهم شده و پس از فروکش کردن هیجانات، بعد منفی آن مشخص می‌شود و قیمت سهم خود را با واقعیت‌های مالی و عملیاتی شرکت تطبیق داده و پس از طی کردن یک روند نزولی متعادل خواهد شد، به گونه‌ای که در مجموع قیمت سهم در حالت تعادلی جدید، به دلایلی همچون جبران تورم و حفظ ارزش پول، بالاتر از قیمت قبل از تجدید ارزیابی خواهد بود.

فهیمی ادامه داد: بنابراین و بر اساس تجربیات سال گذشته، به نظر می‌رسد که بازار سرمایه در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال و شروع فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها از این محل، روزهای خوبی در پیش خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه، بورس را بازاری آینده‌نگر عنوان کرد و گفت: آنچه که در این بازار مبنای ارزش‌گذاری سهام قرار می‌گیرد، اطلاعات مربوط به آینده شرکت خواهد بود. در چند ماه اخیر، ارزش معاملات در بازارهای بورس و فرابورس در پایین‌ترین سطح خود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است لذا سرمایه‌گذاران سرمایه خود را وارد یک دارایی یا بازار نخواهند کرد، مگر اینکه انتظار کسب بازدهی بیشتری از آن نسبت به سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین داشته باشند. در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن بازارهای موازی مانندمسکن، طلا و ارز و مقایسه ارزش ذاتی سهم‌های بنیادی با ارزش بازاری آنها، سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی امکان کسب بازدهی بیشتر از بازارهای موازی را برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد. وی در خصوص مهم‌ترین نکات و ملاحظات برای حفظ سرمایه فعالان بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه بازاری تخصصی با ماهیت سرمایه‌گذاری بلندمدت است که آشنایی با صنایع مختلف، عوامل اثرگذار بر فعالیت شرکت‌ها، برآورد قیمت سهام و انبوهی از پیش نیازهای دیگر از مهارت‌های اولیه برای بقا دراین بازار است. یکی از مهم‌ترین آفت‌های این بازار تصمیم‌گیری هیجانی افراد بر اساس شایعات است که این واکنش‌ها نه‌تنها در افراد تازه وارد، بلکه گاهی در حرفه ای‌های بازار نیز دیده می‌شود و نتیجه قطعی اینگونه رفتار کاهش ارزش سرمایه خواهد بود.

فهیمی افزود: شناخت و ارزیابی سهام ارزشمند بر اساس تحلیل‌های صحیح و منطقی و به دور از هیجانات، سهامداران را در بلندمدت به سود خواهد رساند، هر چند که ممکن است در کوتاه‌مدت باعث کاهش ارزش سرمایه شود. بهره‌گیری از تخصص مشاوران سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها می‌تواند مانع بروز چنین رفتاری شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هر چند که بسیار محتمل است بازار سرمایه در نیمه دوم سال بازدهی کمتری را نسبت به نیمه اول برای سهامداران ایجاد کند، اما در مقایسه با سایر بازارها، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بنیادی که رشد اندکی داشته و از بازار جا مانده‌اند، بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران خواهد کرد. اینگونه سهم‌ها در تمامی صنایع بزرگ و کوچک وجود دارند و فارغ از ورود جریان نقدینگی به صنعتی خاص، قیمتشان رشد خواهد کرد. با توجه به مواردی چون عدم همگن بودن شرکت‌ها در صنایع بزرگ و مشکلات آنها در زمینه تولید، به نظر می‌رسد بازدهی سهم‌های بنیادی حاضر در صنایع کوچک بیشتر از سهم‌های بنیادی صنایع بزرگ خواهد بود.

 

ارسال نظر