شرکت‌های صادرات محور در بورس همچنان برای رشد جا دارند

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۰۳

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های صادرات‌محور همچنان جا برای رشد دارند و در صورت رعایت موازین حاکم در بورس همسو با بازار رشد خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، او به روند حاکم در معاملات بورس اشاره و بیان کرد: شاخص بورس در بازار سرمایه از ابتدای سال تا زمانی که به کانال ۳۳۰ هزار واحد ورود کرد حدود ۸۰ درصد رشدداشت و با بازدهی مثبت همراه شد.

وی به دلایل متعددی که بر این رخداد مهم اقتصادی تاثیرگذار بود تاکید کرد و گفت: رکود حاکم در بازارهای موازی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو به‌شدت بر روند بازار سرمایه موثر است، دولت با ورود همتی (رییس بانک مرکزی) قادر به کنترل قیمت ارز بود که این موضوع بالطبع زمینه کنترل قیمت طلا و سکه را فراهم کرد.

کباری با بیان اینکه قوه قضاییه در رشد قیمت دلار و سکه نقشی مثبتی را ایفا کرد، اظهار داشت: ورود رییس قوه قضاییه به بازار دست افراد و نهادهایی که مبنای نگاهشان به بازار سوداگری بود را کوتاه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازار مسکن و خودرو در چند ماه گذشته به حدی با رشد قیمتی همراه بودند که بازار دیگر بیش از اینها کشش افزایش قیمت را ندارد و انتظار این است که تا پایان سال شاهد کاهش قیمت مسکن در بازار باشیم.

وی گفت: رشدی که تا چند وقت گذشته در سایر بازارها شاهد بودیم در بازار سرمایه رخ نداد و حجم گسترده‌ای از نقدینگی بنا بر دلایل مختلفی به سمت بازار سرمایه ورود کرد. کباری افزود: در ابتدا ارزش جایگزینی شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ دلار باعث جذابیت ورود سرمایه‌های در اختیار سرمایه‌گذاران به این بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که سرمایه‌گذاران جدید اقدام به خرید سهم در بورس می‌کنند ورود پول‌های جدید به بازار سرمایه می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

  رشد پرشتاب شاخص بورس در ۶ ماه نخست سال

وی با تاکید بر هدایت ورود نقدینگی‌های سرگردان به بورس گفت: رشد ۸۰ درصدی شاخص بورس در ۶ ماه نخست سال پرشتاب بود که این امر باعث شد تا سرمایه اکثر مردم در اقصی نقاط کشور وارد بازار سرمایه شود.

کباری موضوع تجدید بر ارزیابی دارایی شرکت‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند شاخص بورس و توجه مردم به این بازار دانست و اظهار داشت: براساس صحبت‌های صورت گرفته گروه خودرو و بانکی‌ها با افزایش سرمایه همراه خواهند شد که تحقق این موضوع علاوه بر کاهش قیمت سهام باعث جذابیت سرمایه‌گذاران برای خرید سهم می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه توصیه خود به سهامداران را اینگونه بیان کرد: افرادی که برای نخستین‌بار به بازار ورود پیدا می‌کنند اگر علم به این کار را ندارند و فقط می‌خواهند برای کوتاه‌مدت در بازار سرمایه‌گذاری کنند بهتر است سرمایه‌های خود را وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان کنند که توسط افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شوند.

وی معتقد است، افرادی که می‌خواهند به صورت بلندمدت در بازار سرمایه حضور داشته باشند باید مقدمات سرمایه‌گذاری در این بازار را آموزش دیده باشند، نباید تحت تاثیر هیجانات موجود در بازار قرار بگیرند و فقط از طریق شایعات اقدام به سرمایه‌گذاری در یک سهام نکنند.

به گفته کباری، سرمایه‌گذاران بهتر است پول خود را در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کنند و نباید کل سرمایه‌های خود را وارد یک صنعت خاص کنند.

  رشد ۱۰۷ درصدی شاخص بورس در سال ۹۲

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ شاهد رشد و بازدهی ۱۰۷ درصدی شاخص بورس بودیم اما بعد از آن بازار در یک رکود چند ساله قرار گرفت و پول‌هایی که به صورت غیرعلمی وارد سرمایه‌گذاری در برخی سهام‌ها شدند ضررهای هنگفتی را به سرمایه‌گذاران وارد کردند.

وی معتقد است، بازار سرمایه بازار کوتاه‌مدت نیست بلکه سود به صورت بلندمدت در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. کباری دلیل اقبال کم سهامداران برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را اینگونه بیان کرد: با توجه به اینکه تبلیغات چندان موثری برای این صندوق‌ها صورت نگرفته؛ بنابراین برای صاحبان صندوق جذابیت چندانی برای ورود مشتری به این صندوق‌ها وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به دلیل مدیریت این صندوق‌ها توسط تحلیلگران زبده رشد و بازدهی خوبی را در اختیار سهامداران قرار می‌دهند، اما به دلیل کمبود مدیریت، این صندوق‌ها چندان بین مردم جا نیفتاده است. وی گفت: با ورود مردم به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا حدودی از ورود هیجانی مردم به بازار سرمایه و ایجاد هیجان‌های کاذب در بازار کاسته خواهد شد.

کباری اظهار داشت: با توجه به نظارت سازمان بورس و نهادهای سرمایه‌گذاری بر نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌ها فقط در یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری نمی‌شوند که این امر موجب افزایش بازدهی سرمایه افراد خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگرمردم سرمایه‌های خود را به سمت این صندوق‌ها بیاورند دیگر شاهد رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران در زمان رکود و اوج بازار نخواهیم بود. کباری بیان کرد: اگر ثبات در بازار سرمایه حاکم شود و معاملات از هیجان به دور باشند به‌طور حتم فرهنگ سهامداری در کشور قوت خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اگر دولت قادر به کنترل بازارهای موازی باشد خواه نا خواه افسار وضعیت نقدینگی کشور به سمت بازار سرمایه می‌آید، گفت: نکته‌ای که و به وضعیت بازار سرمایه و رشد شاخص بورس بهبود می‌بخشد بحث تنش‌های سیاسی است که اگر تنش و تحریم‌ها کاهش یابد شرکت‌های صادرات محور رشد خوبی را تجربه خواهند کرد.

وی گفت: صنایع پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی درصد بالایی از معاملات بازار را به خود اختصاص دادند که طبق محاسبات صورت گرفته حدود ۷۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

  توجه به حفظ نقدینگی در بازار سرمایه

کباری اظهار داشت: اگر بحث تنش سیاسی و تحریم‌ها کاهش یابد به‌طور حتم شاخص بورس به کانال ۴۰۰هزار واحد ورود پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: جذب نقدینگی مهم است اما حفظ نقدینگی در این بازار از دیگر مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد، بازار باید به حدی برای مردم جذاب باشد که به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دراین بازار نباشند.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای مالی و سازمان بورس باید وقت بگذارند تا از طریق جلوگیری از رشد هیجانی سود معقولی از معاملات در اختیار مردم قرار گیرد.

کباری با بیان اینکه در صورت وجود شفافیت اطمینان مردم به بورس بیشتر خواهد شد، افزود: شفافیت از جمله مسائل مهم در بازار تلقی می‌شود که سازمان بورس به دلیل تجربیات تلخی که در این زمینه داشته اکنون به خوبی عمل کرده تا دیگر شرکت‌ها اطلاعات نادرست را به بازار ارایه ندهند.

 

ارسال نظر