روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۰۴۲

رکوردشکنی‌های بورس انرژی

بورس انرژی ایران در ۵ روز کاری هفته منتهی به پایان معاملات روز چهار شنبه ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۸ با رکورد شکنی‌های تازه‌ای به تعطیلات آخر هفته رفت.

به گزارش سنا، در این بازار متشکل طی هفته سوم آبان‌ماه ۲۷۹۳۶۰ تن انواع کالای انرژی شامل برق، حامل‌های انرژی و همچنین اوراق سلف استاندارد معامله شد که ارزشی بالغ بر ۱۴ هزارو ۷۷۶ میلیارد و ۹۲۵ میلیون و ۴۷ هزار و ۸۲۲ ریال را در پی داشت. بر اساس این آمار در رینگ بازار فروش داخل کشور این بورس طی ۵روز معاملاتی هفته جاری بالغ بر ۲۶۶۳۲ تن انواع کالا و حامل‌های انرژی داد و ستد شد. ارزش این معاملات یک هزار و ۸۷ میلیارد و ۲۹۷ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۹۳۰ ریال بود. در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران اما طی ۵ روز معاملاتی این هفته بالغ بر ۲۵۲۷۲۸ تن انواع فرآورده نفتی به مقاصد صادراتی معامله شد که ارزش آن در رکوردی کم‌نظیر به ۱۳ هزار و ۶۸۹ میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۸۹۲ ریال رسید. بورس انرژی به عنوان تنها بازار متشکل و تحت نظارت کشور، با فراهم آوردن بستر‌های معاملاتی پویا و هم پوشانی پلتفرم‌های نظارتی و اجرایی علاوه بر رقابتی کردن مکانیزم عرضه و تقاضا، بر شفافیت معاملات و اطمینان از کشف قیمت منصفانه برای فعالان بازار انرژی افزوده است.

رشد ۷۱ درصدی شاخص بورس در ۱۵۲ روز معاملاتی

شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۱۵۲روز معاملاتی ۷۱ درصد رشد کرده است.

به گزارش ایبنا، از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۱۵۲روز معاملاتی تعداد ۶۳۲میلیارد و ۱۷۸میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۲۱۷۸هزار و ۹۰۵میلیارد ریال در ۵۵میلیون و ۷۰۰هزار و ۹دفعه در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۴۳۱میلیارد و ۲۵۷میلیون سهم به ارزش ۱۱۰۹هزار و ۲۶۹میلیارد ریال در ۲۶میلیون و ۴۶۵هزار و ۵۳۹نوبت در بازار اول؛ ۱۸۷میلیارد و ۸۵۴میلیون سهم به ارزش ۸۷۳هزار و ۹۲۸میلیارد ریال در ۲۸میلیون و ۷۲۷هزار و ۱۲۳نوبت در بازار دوم؛ ۶۱میلیون و ۴۰۰هزار برگه به ارزش ۵۹هزار و ۵۷۷میلیارد ریال در ۱۶هزار و ۸۸۵نوبت در بازار بدهی، ۲۱۲میلیون و ۹۶۰هزار قرارداد به ارزش ۱۰۰۳میلیارد ریال در ۶۰هزار و ۷۷نوبت در بازار مشتقه و ۱۲میلیارد و ۷۹۲میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۱۳۵هزار و ۱۲۸میلیارد ریال در ۴۳۰هزار و ۳۸۵نوبت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است، تاکنون ۱۲۶هزار و ۴۳۵واحد رشد، ‌معادل ۷۱.۸۹ درصد افزایش را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۳۰۷هزار و ۹۴واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با رشد ۸۸هزار و ۸۲۹واحد و شاخص بازار دوم با رشد ۲۸۱هزار و ۵۹۳واحدی به ترتیب ۶۶.۳۶ و ۸۱.۵۸درصد افزایش داشته‌اند.

فروش محصولات پتروشیمی تنها از طریق بورس کالا

رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: عرضه، تقاضا، قیمت و سیاست‌گذاری تنظیم بازار از ارکان تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است و طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار، فروش محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود. به گزارش سنا، رییس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در سی و یکمین اجلاس مدیران عامل صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه عرضه، تقاضا، قیمت و سیاست‌گذاری تنظیم بازار از ارکان تنظیم بازار محصولات پتروشیمی است، اظهار کرد: طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار، فروش محصولات پتروشیمی فقط باید در بورس انجام شود به غیر از موارد استثنا که تاییدیه کمیته تخصصی پتروشیمی را داشته باشند. وی با اشاره به اینکه کمیته تخصصی پتروشیمی زیرمجموعه ستاد تنظیم بازار است و ماموریت آن اعمال حاکمیت و تنظیم مقررات و مدیریت بازار محصولات پتروشیمی است، افزود: اهم مصوبات این کمیته حذف سقف رقابت، کاهش کارمزد معاملات بورس و ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی از سوی غیرتولیدکنندگان پتروشیمی است. رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: تعیین و اعلام قیمت پایه در بورس، تعیین و اعلام قیمت دلاری و گمرک و تعیین قیمت تلفیقی از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است. طهماسبی با بیان اینکه براساس تبصره یک ماده ۵ دستورالعمل تنظیم بازار تعیین و اعلام کف عرضه، پایش بازار و کنترل عرضه و پایش برنامه زمانبندی تعمیرات اساسی انجام می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی واردات مواد دارای کمبود، کنترل صادرات و واردات و بررسی دلایل عدم رعایت کف عرضه از جمله اقداماتی است که انجام می‌شود. به گفته رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، تأمین مالی خریداران محصولات پتروشیمی از بورس، انعقاد قراردادهای بلندمدت، هماهنگی تولید گریدهای مختلف بین تولیدکنندگان در یک گروه کالایی، رعایت مقادیر کف عرضه و پیشگیری از پیامدهای تعریزاتی، التزام به فروش تمامی فروش داخلی در بورس، ارتباط مستقیم سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف با شرکت‌های پتروشیمی و بدون هماهنگی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و... از جمله چالش‌های پیش رو است.

 

ارسال نظر