آینده روشن سهام خودرویی‌ها در بورس

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۰۴۱

کارشناسان علت اقبال به سهام گروه خودرو را ناشی از میزان بالای نقدشوندگی آن می‌دانند؛ علاوه بر اینزمزمه‌های افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

به گزارش ایرنا، یک کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات گروه خودرو در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سهام گروه خودرو پس از فراز و نشیب‌های فراوان، با اقبال خوب بازار مواجه شد. وی خاطرنشان کرد: در موضوع تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌های بورسی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت با اجرا و عملیاتی کردن تجدید ارزیابی دارایی‌های خود، در واقع به نوعی فرصت دوباره برای توجه و تمرکز بر تولید و رونق در تولید محصولات خود به دست آوردند و امکان بهبود وضعیت تولید و ادامه روند تسهیل در چرخه فعالیت با رویکرد مدیریتی کاهش هزینه، افزایش میزان داخلی‌سازی، ارتقاء کیفیت محصول و استفاده از ابزارهای سودمند در جهت سودآوری و رونق میسر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این نوع اقدام را نمی‌توان صرفا به سودآوری، افزایش سود و درج در صورت‌های مالی شرکت‌های مورد نظر مرتبط دانست، افزود: تجدید ارزیابی دارایی‌ها که به افزایش ارزش دارایی‌ها در صورت‌های مالی می‌انجامد، تنها فرصت ممکن در اختیار مدیران و کارکنان شرکت‌ها برای بهبود عملکرد، افزایش تولید و فروش باکیفیت محصول و در نتیجه عملکرد مناسب، کسب سود و افزایش سودآوری خواهد بود.

وی اظهار داشت: جدا از اهمیت و تاثیر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، از مهم‌ترین دلایل اقبال سهامداران به سهام شرکت‌های خودرویی را که کمتر به آن پرداخته شده، می‌توان توجه و تمرکز حداکثری دولت و مدیران اجرایی صنعت خودرو به افزایش میزان داخلی‌سازی و خودکفایی در این صنعت عنوان کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تاثیر روانی بازگشت آرامش به صنعت و تولید که با هجمه تبلیغات گسترده تحریم‌های سال گذشته تحت الشعاع قرار گرفته بود امروز منجر به ورود نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان به مرجع اصلی خود یعنی بازار سرمایه شده که این موضوع نوید بخش آینده‌ای با ثبات و مطمئن در رونق تولید و صنعت این حوزه خواهد بود.

وی یادآور شد: در خصوص شرکت‌های خودرویی می‌توان به ارزشمندتر شدن سهام آنها از طریق راهکارهای مدیریتی مناسب در کاهش واردات و افزایش ارتباط با مراکز تحقیق و توسعه و دانشگاه به‌منظور داخلی‌سازی حداکثری قطعات و مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو اشاره کرد.

آریاراد بیان کرد: شرکت ایران خودرو با تشکیل ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل در فرصتی کوتاه توانست با ایجاد ارتباط و اتحاد بین صنعت، دانشگاه (محققان و پژوهشگران) و شرکت‌های خلاق و مبتکر قطعه‌سازی کشور، با برنامه‌ریزی برای خودکفایی تعداد ۲۲۱ قطعه از قطعات اصلی و وارداتی خودرو در سال‌های 99 - 98 و با همکاری ۳۲ شرکت قطعه ساز موفق و کارآفرین کشور برای داخلی‌سازی تعداد ۶۸ قطعه برای خودکفایی اقدام و تعداد۳۲ قطعه اصلی را به تولید انبوه برساند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، پیش‌بینی خودکفایی حداکثری در سال‌های ۹۸ و ۹۹ می‌تواند نوید بخش تداوم موفق تولیدات محصولات متنوع خودرویی و حضور موفق در بازارهای داخلی و در سطح کشورهای منطقه و متقاضی محصولات متنوع و باکیفیت خودرو باشد.  وی معتقد است، تشکیل این ستاد که داخلی‌سازی و خودکفایی در تولید باکیفیت خودرو را شعار خود قرار داده را می‌توان در تاریخ صنعت خودرو‌سازی در ایران بی‌نظیر دانست.

آریاراد افزود: در دوران تحریم با برنامه‌ریزی برای تولید با تیراژ بالا و رساندن کمیت تولید به هدف میزان ۷۵۰هزار دستگاه در سال و به منظور رسیدن به شکوفایی در رونق تولید خودرو به‌طور حتم بازتاب و تاثیر بسزایی در ارزشمندشدن سهام این شرکت و روند رو به رشد آتی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: خبرهای مثبت از داخلی‌سازی قطعات تک ECU برای خودروهای کوییک و ساینا برای شرکت خودروسازی سایپا و تداوم فرآیند تکمیل آن‌که به عنوان یکی از قطعات اصلی تولید خودرو است، امیدواری ادامه رشد و تداوم تولید با کیفیت و کمیت در گروه‌های خودروسازی را در بین سهامداران به به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: اخبار مثبت و حواشی مربوط به سهام گروه خودرویی، سهامداران را به این درک عمیق رسانده است که در خرید سهام گروه خودرویی با انگیزه میان‌مدت و بلندمدت وارد شده و با اطمینان از ادامه مسیر روبه رشد وضعیت اقتصادی تولید خودرو به آینده روشن و رو به رشد ارزش سهام خودرویی امیدوار و خوش‌بین باشند.

 

ارسال نظر