بازار تا پایان سال رو به رشد خواهد بود

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۴۶

با توجه به اینکه در بازارهای موازی مسکن، ارز و طلا جذابیتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بورس در میان مدت روندی رو به رشد خواهد داشت.

به گزارش سنا، سید‌مرتضی لعل‌سجادی با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته بهترین بازدهی مربوط به بورس بوده، گفت: از سال ۹۷ تاکنون (از میانه‌های سال ۲۰۱۸) بالاترین بازدهی در بین بازارهای مختلف مربوط به بورس در حدود ۴۰۰ درصد بوده که این میزان به راحتی از روی رقم شاخص هم‌وزن قابل محاسبه و پیگیری است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در حال حاضر دو دسته از سهام، یعنی سهام با پایه دلاری و سهام تورمی، بیشترین نوسان و بازدهی را در این بازار داشته و مورد توجه سهام‌داران بیشتری هم بوده اند؛ با رشد قیمت‌ها، فروش شرکت‌ها از نظر ارزشی رشد کرده و در نتیجه سود قابل توجهی را برای شرکت به همراه دارد.

سجادی با اشاره به میزان رشد سهام‌ پراستقبال، گفت: رسیدن به محدوده ۳۵۰ هزار واحد برای شاخص تا پایان سال چندان عجیب نیست. درست است که برخی از سهم‌ها گران هستند و بیش از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند، اما باید توجه داشت که سهم‌های EPS محور که در بازار کنونی کم نیستند، جای نزول ندارند و رو به رشد هستند.

او در مورد دافعه بازارهای موازی و تاثیر اخبار بر این اتفاق‌ها گفت: در حال حاضر با توجه به اخبار و موضوع مالیات بر سپرده‌های بانکی که علاوه بر سهامداران بطور قطع بر شرکت‌ها می‌گذارد، مهم‌ترین دافعه بازار پولی به حساب می‌آید؛ ضمن اینکه ثبات بازار ارز و روند مسکوت بازار طلا نشان می‌هد که تا پایان سال بازار سهام همچنان جای رشد دارد.

سجادی با اشاره به اینکه فقط برخی سهام بنیادی در بازار، گران‌تر از ارزش واقعی خودشان معامله می‌شوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیش از نزول بازار برخی از سهامداران همچنان در موقعیت خرید بودند و خرید انجام دادند در حال حاضر ممکن است فشاری برای فروش وجود داشته باشد یا شاخص کل کمی نزول کند، اما در مجموع رفتارها و نشان‌های رفتاری در بازار حاکی از رشد و اعتماد به بازار است.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم برای افرادی که تازه وارد بازار می‌شوند و قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند، بیشتر سرمایه خود را روی سهام سود محور متمرکز داشته باشند و تا حد امکان از خرید سهام‌های دارایی محور که ترازنامه‌شان بیشتر روی خالص دارایی تمرکز شده پرهیز کنند. این کار هم حاشیه سود آنها را تا حد معقولی بالا می‌برد و در عین از تنش بازار و دامن زدن به تلاطم‌ها جلوگیری می‌کند.

 

ارسال نظر