گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها در حدانتظار بازار است

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۵۸

گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها در صنایع فلزی، پتروشیمی، پالایشی، دارو، بانک و کانه‌های فلزی در حدانتظار بازار بوده است.

به گزارش سنا، یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب افزود: در واقع، انتظار بازار سرمایه از گزارش‌های شش ماهه در سهام بنیادی همان بود که شرکت‌ها منتشر کردند.

 وی اظهار داشت: در دوران تعطیلی یا بین‌التعطیلی، به صورت سنتی حجم معاملات بازار سرمایه کاهش دارد؛ با این حال گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که در شرکت‌های فلزی، پتروشیمی، پالایشی، دارو، بانک و کانه‌های فلزی، این گزارش‌ها قابل قبول و مطابق با انتظار بازار بوده است؛ البته در صنعت دارو، قیمت سهام بیشتر از سود انتظاری شرکت‌ها رشد کرده است .

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گزارش‌های ماهانه هم تا حدودی برای بازار قابل پیش بینی بود و این حکایت از آن دارد که سودی را که تحلیلگران در ابتدای سال برای شرکت‌ها پیش بینی می‌کردند، حداقل در قسمت فروش در حال تحقق است. هرچند با توجه به چشم‌انداز قیمت تمام شده محصولات شرکت‌ها، تا حدودی با کاهش حاشیه سود مواجه خواهیم بود.

طحانی در ادامه، با اشاره به برخی نوسانات بازار در چند هفته اخیر گفت: علت نوسانات منفی، انتظارات از کاهش برابری نرخ دلار نسبت به ریال بود؛ چرا که یکی از دلایل افزایش قیمت سهام، افزایش فروش شرکت‌ها به خاطر افزایش برابری نرخ دلار به ریال بوده که این عامل رفته رفته تحت تاثیر کاهش‌های اخیر قیمت دلار قرار می‌گیرد.

 وی توضیح داد: از طرفی از آنجا که سال آینده هم حقوق و دستمزد و قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد بهای تمام شده محصولات شرکت‌ها به‌تدریج افزایش یابد. در نتیجه اگر سایر شرایط ثابت باشد، ممکن است حاشیه سودی کمتر از وضعیت فعلی داشته باشند . به گفته طحانی، تحلیل گران و معامله‌گران در این دوران تا حدودی با محافظه‌کاری در معاملات عمل می‌کنند و ترجیح می‌دهند یا نقد باشند (یعنی از اوراق بدهی یا صندوق‌های با درآمد ثابت استفاده کنند) یا اگر سهامدار هستند، بیشتر به شکل بنیادی سهامداری کنند تا مطمئن شوند از سود تقسیمی خوبی برخوردارند. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار در دوماه اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است، گفت: زمانی که شاخص به‌طور یک نفس تا ۳۳۰ هزار رشد کرد، طبیعتا باید از نظر زمانی منتظر اصلاح هم بود . با این حال در غالب موارد، قیمت سهام بسیار جلوتر از سودآوری شرکت‌ها حرکت کرد و این اتفاق نشان داد سهام شرکت‌های بنیادی بر خلاف شرکت‌های کوچک نمی‌تواند چندان کاهش قیمت سهام داشته باشد و در سطوح فعلی نوسان خواهد کرد.

 

ارسال نظر