دوران سود‌آوری سهام ادامه دارد

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۸۴
دوران سود‌آوری سهام ادامه دارد

گروه بورس|سمیرا ابراهیمی|

این روزها در بازار سرمایه آرامشی حکفرماست که البته پس از هر توفان، باید انتظار آن را داشته باشیم. برخی معتقدند که بازار در حال اصلاح است، برخی می‌گویند که بازار به تعادل رسیده و به همین روال ادامه خواهد داشت، برخی دیگر نیز که نظری بدبینانه‌تر از دو گروه قبلی دارند، احتمال می‌دهند که آینده ریزشی نیز در انتظار این بازار باشد.

با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که چندین سهم و گروه در بازار، با وجود هیجانات شارپی 6 ماهه ابتدایی سال جاری، ‌هنوز تا ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارند و در واقع زیر ارزش معامله می‌شوند. در ادامه به 3 گروهی که عمدتا تحت عنوان گروه‌های متوسط بازار به لحاظ حجم و ارزش شناخته می‌شوند و بسیاری ازسهم‌های زیر ارزش نیز در آنها هستند، پرداخته‌ایم.

    گروه دارو در آستانه جهش بزرگ

گروه دارو، از متاخرین صنعتی است که هنوز ارز 4200 تومانی برای واردات دریافت می‌کند. هم‌اکنون 37 شرکت دارویی در بورس تهران ثبت شده‌اند که در حوزه‌های تولیدی، سرمایه‌گذاری بخش دارو همچنین پخش دارو فعالیت دارند. این شرکت‌ها، در روزهای اخیر که بحث حذف ارز دولتی برای صنعت دارو مطرح شده است، به یکی از صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران بدل شده‌اند.  در واقع حذف ارز دولتی دارو، اتفاق خوشایندی برای صنعت داروی کشور خواهد بود؛ چرا که با حذف ارز دولتی دارو، محصولات دارویی مجوز افزایش نرخ گرفته و هم قیمت دارو واقعی‌تر می‌شود و هم شرکت‌های دارویی، سود بالاتری محقق خواهند کرد. ضمن اینکه با حذف ارز دولتی دارو، محدودیت‌های ناشی از تخصیص ارز دولتی هم برطرف خواهد شد.

همچنین یکی از مهم‌ترین مزایای حذف ارز دولتی دارو برای شرکت‌های دارویی، امکان توسعه صادرات است. شرکت‌های دارویی در حال حاضر برای تامین مواد موثره دارویی، ارز دولتی دریافت می‌کنند و به همین دلیل صادرات دارو با محدودیت‌هایی مواجه است. اما در صورت حذف ارز دولتی دارو، محدودیت‌های صادرات دارو هم کاهش یافته و شرکت‌های دارویی می‌توانند جهت حضور در بازارهای صادراتی، برنامه‌ریزی کنند.

حال عده‌ای می‌گویند که حذف ارز دولتی 4200 در صنعت دارو اگرچه در کوتاه‌مدت اثر تورمی بر صورت‌های مالی گروه دارویی خواهد داشت، اما در نهایت سبب افزایش سود صنعت می‌شود که علت این امر، این است که به دلیل ثابت بودن حاشیه سود این صنعت با حذف ارز دولتی به دلیل افزایش بهای تمام شده، شرکت‌ها، مجوز افزایش نرخ محصولاتشان را اخذ می‌کنند و درنهایت ضمن ثابت ماندن حاشیه سود ناخالص، میزان سود ناخالص آنها با رشد همراه می‌شود که در مجموع این امر به نفع این صنعت است.

    سیمان، پیشرو بازده در سال 98

سهام گروه سیمان، پیشروترین گروه سهامی در سال 98 بودند. سیلابی که در مناظق شمالی، مرکزی و غربی کشور در نیمه اول فروردین ماه رخ داد، اگر چه دردناک بود اما به دلیل نیاز به سازندگی پس از سیل، باعث شد که سهام گروه سیمانی به سرعت رشد خود را آغاز کند.

ماهیت کالای سیمان به دلیل ارزش اندکی که دارد، به این صورت است که استفاده‌کنندگان برای صرفه جویی در هزینه حمل و نقل، ترجیح می‌دهند از نزدیک‌ترین تولیدکننده به محل مورد نیاز خرید کنند. به همین دلیل، در ابتدای سال سیمانی‌های نزدیک به مناطق زلزله زده، از انتفاع بیشتری برخوردار شدند.

آمارها، گویای این است که این صنعت هم‌اکنون با ظرفیت 60 تا 65 درصدی در حال فعالیت است. این در حالی است که در سال‌های 93 و 94، ‌ظرفیت کارکردی تولیدکنندگان صنعت سیمان به زیر 50 درصد هم رسیده بود و در برخی از کارخانجات، گفته می‌شد که تنها 30 درصد از ظرفیت تولید فعال است.

موضوع بسیار مهمی که حتی فراتر از میزان تقاضا، همواره صنعت سیمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، موضوع افزایش قیمت‌ها و تخفیف‌هاست. درسال‌های قبل که رکود زیادی در بخش ساخت و ساز داشتیم، بسیاری از واحدهای تولیدی برای حفظ قدرت فروش خود، تخفیف بسیار بالایی به خریداران می‌دادند که این موضوع در بلندمدت به تمامی صنعت ضربه می‌زند. اما اکنون از ارایه این تخفیف‌ها ممانعت به عمل آمده و ضمن ارایه سقف قیمت، کف قیمت نیز در قیمت‌گذاری لحاظ می‌شود. در تیرماه سال جاری، قیمت سیمان با افزایش مواجه شد و تاثیر آن در صورت‌های مالی 3 ماهه و 6 ماهه شرکت‌ها قابل مشاهده است. اما سیمانی‌های مرزی به خصوص در مرز عراق و استان‌های مجاور، به دلیل تفاهم‌نامه‌های اقتصادی بین دو کشور، به جز فروش داخلی، صادرات چشم‌گیری را نیز تجربه کردند.

    کانی غیرفلزی، ‌خرق عادت سرمایه‌گذاری

صنعت کانی‌های غیرفلزی به چهار طبقه عایق‌ها، فرآورده‌های نسوز، انواع شیشه و بطری و فرآورده‌های چینی تقسیم می‌شود. از این رو بازدهی‌ هر کدام با توجه به نوع فعالیتشان متفاوت است.

محصولات نسوز و تولیدکنندگان شیشه، یکی دیگر از صنایعی هستند که وابستگی مستقیم با پروژه‌های عمرانی دارند. بررسی وضعیت این شرکت‌ها با توجه به افزایش فروشی که در سال جاری داشتند، از سرمایه ثبتی این شرکت در سال جاری افزایش یافته و همین موضوع که بهبود عملکرد در فروش و بهبود روند سودسازی در این شرکت‌ها را ایجاد کرده، باعث اقبال سرمایه‌گذاران به این صنعت شده است. به‌طوری که خرق عادت بورس، در بسیاری از روزهای معاملاتی حجم عمده معاملات در گروه‌های این صنعت وارد شده است.

 

ارسال نظر