کاهش سرعت رشد بهره‌وری انرژی جهان

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۴۲
کاهش سرعت رشد بهره‌وری انرژی جهان

گروه انرژی| شاخص رشد بهره‌وری انرژی در جهان همچنان روند مثبت خود را طی می‌کند اما سرعت رشد این شاخص طی سال گذشته میلادی نسبت به یک دهه اخیر بیشترین میزان کاهش را تجربه کرده است.

بهره‌وری انرژی مولفه‌ای تاثیرگذار در روند رشد اقتصادی همچنین جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌آید، اما آن‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده، سرعت پیشرفت بهره‌وری انرژی جهانی رو به کاهش گذاشته است. طبق این گزارش در سال 2018 میزان رشد بهره‌وری انرژی جهان با رشدی معادل 1.2 درصد همراه بوده، این در حالی است که این روند نسبت به سال پیش از آن کندتر شده است. در سال 2017 شدت رشد بهره‌وری انرژی رشدی معادل 1.7 درصد را به ثبت رسانده بود.

طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، با وجود روند رو به رشد بهره‌وری انرژی جهانی طی یک دهه اخیر، سال 2015 بیشترین میزان رشد در این شاخص ثبت شد که نزدیک به 3 درصد (2.9 درصد) بود. اما از سال 2015 تاکنون میزان رشد روند نزولی به خود گرفت تا اینکه در سال گذشته به کمترین میزان رشد رسید. در واقع اکنون 3 سال متوالی است که درصد رشد بهره‌وری انرژی جهانی کند شده است.

باتوجه به اهمیت و تاثیر مستقیم بهره‌وری انرژی در میزان رشد اقتصاد جهانی، رشد 1.2 درصدی شدت بهره‌وری انرژی در سال 2018، معادل 1.6 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی بیشتر برای میزان انرژی مصرف شده در مقایسه با سال 2017 است. اما طبق گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، این رقم در صورت رشد سالانه 3 درصد (معادل آنچه در سال 2015 ثبت شد) می‌تواند مبلغی به مراتب بیشتر یعنی چیزی حدود 4 تریلیون

دلار باشد.

دکتر فاتح بیرول، مدیر اجرایی IEA در این خصوص می‌گوید: «روند کند شدن در رشد بهره‌وری انرژی که در سال 2018 به کمترین میزان بهبود خود از ابتدای دهه رسیده است، نیازمند یک اقدام جسورانه از سوی سیاست‌مداران و سرمایه‌گذاران است. ما می‌توانیم بهره‌وری انرژی به سادگی و با استفاده از فناوری‌‎های موجود  همچنین سرمایه‌گذاری‌های مقرون به صرفه را تا 3 درصد در سال بهبود بخشیم. در این خصوص باید سیاست‌ها و برنامه‌های مشخصی تدوین شده و فناوری‌های لازم به همراه سرمایه‌گذاری‌های جدید در مقیاس جهانی صورت گیرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود ضمن بررسی دلایل کاهش سرعت بهره‌وری انرژی جهان در سال گذشته میلادی بیان می‌کند که سیاست‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته نتوانستند با افزایش تقاضای انرژی همگام شوند و برای این امر نیاز به گسترش سریع فناوری‌های دیجیتال در اقتصاد و سیستم‌های انرژی در جهان است.

 

ارسال نظر