تاثیر منفی تصمیم بانک مرکزی بر سهام بانک‌ها کوتاه‌مدت است

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۳۴

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه تصمیم بانک مرکزی در کوتاه‌مدت تاثیر منفی بر سهام بانک‌ها و کل بازار خواهد گذاشت اما باید منتظر ماند و دید که در میان‌مدت چه اتفاقی که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، رخ می‌دهد.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه معاون نظارتی بانک مرکزی در خبری اعلام کرد بانک مرکزی تا پایان سال ٩٨ به همه بانک‌ها مهلت داده که طبق قانون ماده ١٦ و ١٧ قانون رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های مازاد و غیرمرتبط خود را واگذار کنند، در غیر این صورت مشمول مجازات‌های در نظر گرفته شده در مواد قانونی مزبور خواهند شد. همچنین اعلام شد که بانک‌ها از محل‌های دیگر از جمله مطالبات، سود انباشته، آورده نقدی و تسعیر ارز می‌توانند افزایش سرمایه بدهند و البته افزایش سرمایه از همه محل‌های قانونی امکان پذیر است.

  تاثیر منفی تصمیم بانک مرکزی بر بازار

علیرضا تاج بر به ابلاغیه صادر شده از سوی بانک مرکزی اشاره و بیان کرد: افزایش سرمایه باید از محل دارایی ثابت شرکت باشد این موضوع جزو نکات اصولی، استاندارد و جهانی محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نه فقط در مورد بانک‌ها بلکه در مورد کل شرکت‌ها بعد از افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری، سهامداران با ریسک نوسان و مشکلات مختلف مواجه خواهند شد.

تاج بر خاطرنشان کرد: تصمیم بانک مرکزی روی سهام بانک‌هایی که از میزان بالایی از سرمایه‌گذاری بر املاک و دارایی‌های برخوردارند تاثیر منفی می‌‌گذارد و اکنون هم شاهد تاثیر منفی آن در بازار هستیم.

 این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از طرف دیگر، تصمیم بانک مرکزی منجر به این می‌شود که بانک‌ها برروی فروش سرمایه‌های در اختیار خود تصمیم جدی بگیرند، با فروش آنها دارایی غیرمولد تبدیل به پول نقد می‌شود که در راستای آن ضمن اصلاح ساختار مالی، صورت مالی آنها بهتر می‌شود.

وی معتقد است، تصمیم بانک مرکزی در کوتاه‌مدت تاثیر منفی بر سهام بانک‌ها و کل بازار خواهد گذاشت اما باید منتظر ماند و دید که در میان‌مدت چه اتفاقی که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد رخ می‌دهد.

تاج بر اظهار داشت: بانک‌ها از محل دارایی ثابت، تجدید ارزیابی انجام می‌دهند و از طرف دیگر مصوبه بانک مرکزی را اجرا می‌کنند و اقدام به فروش سرمایه‌های خود خواهند کرد که از این طریق، پول نقد به جای دارایی غیرمولد وارد بانک می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پول نقد زمینه اصلاح ساختار مالی بانک‌ها را فراهم می‌کند، گفت: این اقدام علاوه بر نجات صنعت بانکداری از شرایط موجود، منجر به از بین رفتن حباب‌های قیمتی که در برخی از بانک‌ها وجود دارد خواهد شد.

 وی با بیان اینکه پول نقد در بانک مانند جریان خون در بدن می‌ماند، افزود: به‌طور حتم تزریق پول نقد در بانک به نفع بانک‌ها خواهد بود. تاج بر خاطرنشان کرد: همه بانک‌ها از سرمایه‌گذاری گسترده برخوردار نیستند تنها چند بانک هستند که بخش سرمایه‌گذاری آنها بیشتر از بخش دارایی ثابتشان است این موضوع بر بانک‌هایی اثر منفی در کوتاه‌مدت خواهد گذاشت که سرمایه‌گذاری (ملک- اوراق بهادرار) آنها بیشتر از دارایی ثابت باشد.

وی گفت: در میان مدت تصمیم بانک مرکزی بر صنعت بیمار بانکداری کشور اثر مثبت خواهد گذاشت اما در کوتاه‌مدت به دلیل اینکه بازار بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها حساب کرده بود اثر منفی خواهد گذاشت.

تاج بر با تاکید بر اینکه اقبال از سهام بانکی‌ها در بازار برمی‌گردد، اظهار داشت: هر چه‌قدر میزان سرمایه‌گذاری بانک‌ها از دارایی ثابت بیشتر باشد اثر منفی این تصمیم بر عملکرد بانک بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار همچنان نیاز به اصلاح دارد، اظهار داشت: این اصلاح باید به‌طور حتم انجام شود، با دستور و حمایت هم نمی‌توان روند بازار را مثبت کرد.

وی گفت: باید به‌طور حتم حجم گسترده‌ای از معامله و تغییر سهامداری در بازار انجام شود و شاخص به حدود ٣٠٠ واحد برسد تا بتواند بعد از آن، روند طبیعی خود را طی کند.

 

ارسال نظر