ضرورت توجه به فرمت‌های جدید صورت‌های مالی

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۳۱
ضرورت توجه به فرمت‌های جدید صورت‌های مالی

بهاره شفیع‌زاده

 کارشناس حسابداری

اطلاعات مالی منعکس در صورت‌های مالی مبنای بسیاری از تصمیمات استفاده‌کنندگان بوده و نشان‌دهنده وضعیت مالی، نتایج عملکرد و جریان‌های نقدی واحدهای تجاری است. در گذشته عموما تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای ملی در هر کشور صورت می‌گرفته است. همچنان که بازارها به سمت پیچیدگی و جهانی شدن در حرکت هستند، اختلافات بین دو مجموعه استانداردهای ملی و بین‌المللی از منظر سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان اطلاعات، به موضوعی بااهمیت‌تر تبدیل می‌شود. از این‌رو نیازمند استانداردهای حسابداری پایدار، جامع و مبتنی بر اصولی روشن در ارتباط با واقعیات اقتصادی هستیم که به اندازه کافی همسان بوده تا در جهان یکپارچه امروز، استفاده از آنها و مفهوم بودنشان برای همگان فراهم باشد.

سازمان حسابرسی در راستای هماهنگی هر چه بیشتر با استانداردهای بین‌المللی اقدام به تغییر و به‌روزرسانی استانداردهای موجود یا تصویب استانداردهای جدید کرده است. در حال حاضر برخی استاندارد حسابداری تغییر کرده یا در شرف تغییر است، 5 استاندارد از ابتدای 1398 لازم الاجرا بوده و مابقی از سال 1399 به بعد لازم الاجرا خواهد شد. به علاوه، استانداردهای دیگری نیز برای تغییر و اضافه شدن به مجموعه استانداردهای ایران در دستور کار قرار دارند که در حال حاضر، نسخه پیش‌نویس این استانداردها منتشر شده و از سال 1399 به بعد لازم‌الاجرا خواهند بود.

طبق ماده 42 قانون بازار اوراق بهادار (مصوب 01/09/1384)، «ناشر اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای ‌حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، تهیه نماید».

با توجه به تغییرات به‌عمل‌آمده در استانداردهای حسابداری و در جهت بهبود افشای اطلاعات در صورت‌های مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود و به منظور تامین نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان، صورت‌های مالی نمونه را با همکاری کمیته فنی سازمان حسابرسی و برخی اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران بازنگری نموده و سعی شده است که صورت‌های مالی مذکور حاوی اطلاعات لازم برای کلیه ذی‌نفعان باشد.

ضروری است ناشران اوراق بهادار به منظور رعایت قوانین و مقررات مربوطه، استانداردهای حسابداری ملی مصوب و همچنین ایجاد قابلیت مقایسه صورت‌های مالی در دوره‌های متفاوت و همچنین بین شرکت‌های متفاوت، از فرمت بازنگری شده صورت‌های مالی نمونه تهیه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده نمایند.

بدیهی است که مطالعه دقیق و آگاهی از مفاد استانداردهای حسابداری برای حسابداران و حسابرسان امری ضروری است و استفاده از آنها در ثبت و نگهداری و افشای رویدادهای مالی لازم است، از این‌رو موضوع آموزش استانداردهای حسابداری جدید، تغییرات به وجود آمده و فرمت جدید صورت‌های مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند اثرات مثبتی بر نحوه به‌کارگیری الزامات جدید داشته باشد.

 

 

ارسال نظر