حرکت به سمت سهام ارزنده در نیمه دوم سال 

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۶۹

به گفته دو تن از کارشناسان بازار سرمایه، این بازار هنوز ۷۰ درصد از بستر لازم برای رشد خود را پیدا نکرده و در آینده به سمت سهام ارزنده پیش می‌رود.

به گزارش سنا، مجتبی کباری، کارشناس بورس  گفت:به‌طور معمول در شش ماه دوم سال، اوضاع فروش و سود شرکت‌ها در اقتصاد ما بهتر بوده است، براین اساس اگر انتظار سودآوری شرکت‌ها در نیمه نخست سال را مثبت بدانیم، در شش ماه دوم سال این انتظار بیشتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در بازارهای مالی همیشه بعد از یک رشد با اصلاح آن مواجه هستیم و این اتفاق جزو ذات بازار بوده و نگران‌کننده نیست.  این کارشناس بورس افزود: سال ۹۸، سال توسعه بازار آنلاین معاملات بازار سرمایه است و ۷۵ درصد معاملات امسال مربوط به معاملات افراد حقیقی و ۲۵ درصد معاملات مربوط به شرکت‌ها و افراد حقوقی است.

وی با بیان اینکه هنوز شرکت‌های بزرگ بورسی رشد نکرده‌اند، ‌گفت: ۷۰ درصد شرکت‌های حاضر (شرکت‌های بنیادی) در بازار سرمایه هنوز رشد خود را انجام نداده‌اند، بنابراین زمینه برای رشد بازار سرمایه وجود دارد. کباری همچنین به افراد حقیقی تازه وارد به بورس توصیه کرد، ابتدا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند تا میزان ریسک آنها کمتر شود.

به گفته وی، در چند روز اخیر در برخی از صنایع بورسی ۳۰ درصد افت قیمت سهام را شاهد بودیم، بنابراین تازه‌واردان بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند تا بعد از اینکه تجربه لازم را کسب کردند، به صورت مستقیم وارد خرید سهام شرکت‌ها شوند. این کارشناس بورس همچنین به شرکت‌های سهامی توصیه کرد: کسب و کارهای خود را به بازار سرمایه وارد کنند که بتوانند تامین نقدینگی انجام داده و به رشد اقتصادی و بازار سرمایه کمک کنند.

  فرهنگ‌سازی و آموزش الزامی برای رشد بازار

همچنین مهدی محمود رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران نیز در ادامه گفت: برای تعمیق بازار سرمایه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و هوش مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری از دوران ابتدایی در کتاب‌های آموزشی گنجانده شود و دانشجویان با بورس آشنا شوند. همچنین برای گسترش بازار سرمایه نیازمندیم تا دولت بیشتر بنگاه‌ها را به سمت بازار سرمایه سوق دهد.

به گفته این کارشناس، ‌حضور مردم در بورس نباید کوتاه‌مدت باشد بلکه باید بدانند چگونه سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌های آنها به صورت میان‌مدت و بلندمدت در بازار حضور داشته باشد تا بازار سرمایه را توسعه دهد و نقدینگی از طریق این بازار به سمت تولید هدایت شود.

وی ادامه داد: بروز رفتار هیجانی به خصوص در سهامداران غیرحرفه‌ای و تازه وارد به ایجاد ریزش بازار در چند روز اخیر منجر شد؛ با این حال اما بازار در نیمه دوم سال به سمت بازار ارزنده پیش خواهد رفت و اصلاح کنونی بازار نیز موقتی است.

رباطی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون کد حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه وجود دارد، به این معنی که حدود ۱۲ درصد مردم در بورس حضور دارند.

 

ارسال نظر