پذیرش شرکت‌های دارای سهام ممتاز امکان‌پذیر شد

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۱۹:۱۳
کد خبر: ۱۵۵۱۱۶

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس از اضافه شدن موضوع سهام ممتاز به اساسنامه نمونه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان (به استثنای نهادهای مالی و پولی)، در پی مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان، خبر داد.

به گزارش سنا، سعید محمدعلیزاده، در خصوص این مصوبه اظهار داشت: در پی درخواست‌‌های متعدد ارسالی به سازمان در خصوص پذیرش شرکت‌هایی که به علت ترکیب سهامداری خاص قادر به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران نبوده و درخواست پذیرش سهام با حقوق ممتاز داشتند، سازمان بورس با بررسی موضوع و اضافه کردن موادی به اساسنامه نمونه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان (به استثنای نهادهای مالی و پولی)، شرایط پذیرش این‌گونه شرکت‌ها را تسهیل کرد.

وی در خصوص جزییات بیشتر عنوان داشت: شرکت‌هایی که بعد از تاریخ مصوبه فوق‌الذکر در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته می‌شوند، می‌توانند با ارایه درخواست به هیات پذیرش بورس مربوطه، بخشی از سهام شرکت را در قالب سهام ممتاز تعریف کرده و اساسنامه خود را با تعیین شرایط سهام ممتاز نزد سازمان ثبت کنند.

به گفته وی سهام ممتاز به دو شکل سهام ممتاز نوع الف و نوع ب تعیین شده است. سهام ممتاز نوع الف، سهام ممتازی است که حق رای بیشتر آن در زمان انتخاب اعضای هیات‌مدیره متعلق به سهامداران تعیین شده باشد و در صورت فروش سهام توسط سهامداران مزبور، کلیه حقوق متصور بر سهام ممتاز از بین خواهد رفت.

در چنین شرایطی سهام ممتاز حداقل ۳۰ درصد سرمایه شرکت را تشکیل می‌دهد. لکن حداکثر سهام ممتاز شرکت باید به میزانی باشد که الزامات مقرر در خصوص میزان سهام شناور آزاد ناشر پذیرفته شده را رعایت کند. در این‌گونه موارد نسبت سهام ممتاز از کل سرمایه شرکت و میزان حق رای آن جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره به درخواست متقاضی و پس از تایید هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران در متن اساسنامه شرکت متقاضی درج می‌شود.

وی در خصوص سهام نوع «ب» گفت: سهام ممتاز نوع ب، سهام ممتازی است که حق رای بیشتر آن در زمان انتخاب اعضای هیات‌مدیره متعلق به سهم باشد و مزیت فوق در صورت فروش سهام نیز به شخص خریدار منتقل خواهد شد. در چنین شرایطی سهام ممتاز حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۵۰ درصد سرمایه شرکت را تشکیل می‌دهد و حداکثر ۵ برابر سهام عادی در زمان انتخاب اعضای هیات‌مدیره حق رای دارد. میزان حق رای سهام ممتاز جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره در این‌گونه موارد به درخواست متقاضی و پس از تایید هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران در متن اساسنامه شرکت متقاضی درج می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان در ادامه تصریح داشت: طی چند سال گذشته درخواست‌ها از سوی متقاضیان پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران مبنی بر گنجاندن موضوع سهام ممتاز در اساسنامه آنها به سازمان ارایه شده بود. در واقع شرکت‌های متقاضی به علت ترکیب سهامداری خود خواستار تعیین ترکیب هیات‌مدیره به‌صورت مشخص و غیر قابل تغییر یا در اختیار داشتن اکثریت اعضای هیات‌مدیره (بیش از حق رای خود) بودند.

محمدعلیزاده با اشاره به ماهیت درخواست‌های ارایه شده عنوان کرد: متقاضیان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول شامل شرکت‌هایی بودند که سهامداران آنها در سنوات گذشته طی توافقی که با یکدیگر داشتند اعضای هیات‌مدیره را انتخاب کرده بودند و تمایل داشتند همین توافق را پس از عرضه سهام نیز حفظ کنند. لذا هر یک از سهامداران شرکت متقاضی نگران بودند با عرضه سهام کرسی خود در هیات‌مدیره را از دست دهند.

دسته دوم شرکت‌هایی بودند که برخی از سهامداران آنها درصد کمی از مالکیت سهام را در اختیار دارند ولی به علت اینکه تاسیس و تداوم فعالیت شرکت، کسب درآمد و سودآوری شرکت، تامین مواد اولیه و ... به طرز با اهمیتی به یک یا چند سهامدار وابسته باشد، سهامداران مزبور خواستار انتخاب اکثریت اعضای هیات‌مدیره بودند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص نحوه معامله سهام ممتاز نیز اظهار داشت: طی مصوبه اخیر هیات‌مدیره سازمان مقرر شد سازوکار معامله سهام ممتاز بررسی شده و دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اصلاح شود. پس از اصلاح دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات مراتب متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته وی با اصلاح برخی از مفاد دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران (که هم‌اکنون در حال اصلاح است) پذیرش سهام ممتاز بلامانع است، در حالی که قبلا در بورس اوراق بهادار تهران صرفا پذیرش سهام عادی مجاز شمرده می‌شد.

وی در پایان اضافه کرد: سرمایه‌گذارانی که پس از پذیرش این دسته از شرکت‌ها سهامدار آن می‌شوند از حقوق ممتاز برخی از سهامداران یا سهام آگاهی لازم را دارند و با این آگاهی نسبت به خرید سهام اقدام کنند و این موضوع مشمول ناشرانی که در حال حاضر در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته شده‌‌اند، نخواهد بود.

 

ارسال نظر